مقاله علمی
قیمتگذاری محصولات بیمهای
مهناز منطقی پور؛ محبوبه اعلائی
چکیده
هدف: نرخ حق بیمهها در صنعت بیمه کشور همچنان تحت فشار رقابتی بیمهگران، برای ارائه نرخهای حق بیمه پائینتر قرار دارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نحوه اثرگذاری تخفیفهای ارائه شده بیشتر به حق بیمههای رشته بیمه شخص ثالث بر نرخ خسارتهای این رشته بیمهای انجام شده است. روششناسی: به منظور دستیابی به هدف پژوهش، ...
بیشتر
هدف: نرخ حق بیمهها در صنعت بیمه کشور همچنان تحت فشار رقابتی بیمهگران، برای ارائه نرخهای حق بیمه پائینتر قرار دارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نحوه اثرگذاری تخفیفهای ارائه شده بیشتر به حق بیمههای رشته بیمه شخص ثالث بر نرخ خسارتهای این رشته بیمهای انجام شده است. روششناسی: به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از دادههای رشته بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری یک شرکت بیمه طی 6 سال استفاده شد. اما، چون دادههای نرخ تخفیفها بسیار پراکنده بود، از این دادهها اعداد فازی ساخته شد و رتبهبندی گردید تا مشخص شود نرخ خسارتها در چه سالی بیشتر بوده است.یافتهها: نتایج نشان داد با ارائه تخفیفهای بیشتر، ریسکهای پرخطرتری جذب شدهاند. دیگر این که در مقایسه با سایر انواع خودرو، تخفیفها برای خودروهای اتوکار از جذابیت کمتری برخوردار بوده و این نوع خودروها نسبت خسارت پایینتری داشتهاند. همچنین، افزایش نرخ تخفیفها در گذر زمان به جذب تعداد مشتریان بیشتر منجر شده است. نتیجهگیری: ارائه تخفیفهای بیشتر به نرخ حق بیمههای شخص ثالث بر افزایش نسبت خسارتها اثر معناداری دارد و استراتژی کاهش نرخ حقبیمهها علاوهبر کاهش دریافتی شرکت از محل حقبیمهها، سبب افزایش نسبت خسارتها به دلیل جذب ریسکهای پرخطرتر میشود.
مقاله علمی
محسن غلامعلیان؛ علی صفری؛ محمد حسین مشرف جوادی؛ هادی تیموری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و آزمون متغیرهای مؤثر و متأثر از جانشینپروری در یک شرکت بیمهای انجام شده است.روششناسی: روش پژوهش آمیخته با رویکرد توصیفی اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه و در مرحله کمّی شامل کارکنان شاغل در شعب شرکت بیمهای منتخب در استانهای اصفهان و تهران بود. ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و آزمون متغیرهای مؤثر و متأثر از جانشینپروری در یک شرکت بیمهای انجام شده است.روششناسی: روش پژوهش آمیخته با رویکرد توصیفی اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه و در مرحله کمّی شامل کارکنان شاغل در شعب شرکت بیمهای منتخب در استانهای اصفهان و تهران بود. نمونه آماری بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 21 نفر و نمونه آماری بخش کمی به روش طبقهای تصادفی به تعداد 458 نفر تعیین گردید. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در مرحله کمی پرسشنامه محقق ساخته بود.یافتهها: نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر جانشینپروری در قالب سه دسته عوامل فردی، سازمانی و محیطی قابل طبقهبندی است. بهعلاوه، استقرار نظام جانشینپروری دارای پیامدهای فردی، سازمانی و محیطی است.نتیجهگیری: نیاز به دیده شدن و مفید بودن، نگرش کارکنان به مدیریت آینده سازمان، ارتقای سطح بهرهوری، وجود استانداردهای منابع انسانی و الزامات محیط رقابتی بر جانشینپروری تأثیر دارد. استقرار نظام جانشینپروری نیز سبب توسعه دانش و مهارتهای فردی، افزایش اعتماد به نفس کارکنان، بهرهگیری از طیف وسیع استعدادها، تشکیل خزانه مهارت، شناسایی افراد کلیدی و مستعد برای پستهای مدیریتی و غیره میشود. ضمناً ارتقای شغلی و تدوین راهکارهای جذب و نگهداشت سرمایه انسانی به عنوان عوامل میانجی بر جانشینپروری تأثیر دارند.
مقاله علمی
مطالعات اجتماعی بیمه
مریم قاسمی؛ علیرضا داورزنی
چکیده
هدف: کشاورزان خرده مالک در مواجه با حوادث زیانبار طبیعی بسیار آسیبپذیر هستند و بیمه محصولات کشاورزی ابزاری برای مدیریت ریسک و حمایت از آنان در برابر مخاطرات است که میتواند حیات تولید زراعی را در کشور تضمین کند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی راهبردهای مطلوب توسعه بیمه محصولات کشاورزی انجام شده است.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: کشاورزان خرده مالک در مواجه با حوادث زیانبار طبیعی بسیار آسیبپذیر هستند و بیمه محصولات کشاورزی ابزاری برای مدیریت ریسک و حمایت از آنان در برابر مخاطرات است که میتواند حیات تولید زراعی را در کشور تضمین کند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی راهبردهای مطلوب توسعه بیمه محصولات کشاورزی انجام شده است.روششناسی: این تحقیق به لحاظ روش از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی- توسعهای است. نمونه آماری مورد مطالعه شامل 160 نفر از کشاورزان بیمهشده و بیمهنشده بود. همچنین، از پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد و دادههای گردآوری شده با دو ابزار مدیریت استراتژیک SWOT و QSPM تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد استراتژیهای «تدافعی»، استراتژیهای بهینه برای گسترش بیمه کشاورزی در بین کشاورزان خرده مالک است. همچنین، به کمک ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی، راهبرد کانونی «تبیین علمی موانع توسعه بیمه کشاورزی و تقویت تحقیقات علمی درخصوص عوامل موثر بر پذیرش بیمه از سوی بهرهبرداران خرده مالک» با امتیاز 5/4 معرفی گردید.نتیجهگیری: با استفاده از راهبردهای ارائه شده و عمل به پیشنهادهای اجرایی این پژوهش میتوان در جهت کاهش نقاط ضعف و جلوگیری از تهدیدها عمل نمود و بیمه محصولات کشاورزی در میان کشاورزان خرده مالک را توسعه داد.
مقاله علمی
حسن رنگریز؛ اکبر حسن پور؛ سعید جعفری نیا؛ صالح شیری
چکیده
هدف: اگرچه انحراف در محیط کار در اکثر موارد از نظر ماهیتی مخرب است، اما ممکن است جنبههای مثبتی هم داشته باشد. در سالهای اخیر به دلیل این واقعیت که انحراف مثبت میتواند به ایجاد تغییرات مثبت در سازمانها و ارتقاء نوآوری منجر شود، علاقه زیادی به این نوع انحراف در سازمانها دیده شده است. لذا این پژوهش با هدف طراحی الگوی رفتارهای ...
بیشتر
هدف: اگرچه انحراف در محیط کار در اکثر موارد از نظر ماهیتی مخرب است، اما ممکن است جنبههای مثبتی هم داشته باشد. در سالهای اخیر به دلیل این واقعیت که انحراف مثبت میتواند به ایجاد تغییرات مثبت در سازمانها و ارتقاء نوآوری منجر شود، علاقه زیادی به این نوع انحراف در سازمانها دیده شده است. لذا این پژوهش با هدف طراحی الگوی رفتارهای انحرافی مثبت کارکنان در صنعت بیمه ایران انجام شده است.روششناسی: رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با روش دادهبنیاد نظاممند استراوس و کوربین انجام شده است. گردآوری دادهها بهصورت مصاحبه نیمهساختاریافته با 16 مشارکتکننده از 7 شرکت بیمهای انجام گردید. مشارکتکنندگان از طریق ترکیب روشهای هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. برای اعتباربخشی، ازراهبرد زاویهبندی (همسوسازی) استفاده گردید. همچنین، برای آزمون پایایی مصاحبهها از پایایی بازآزمون (شاخص ثبات) و روش توافق درون موضوعی استفاده شده که به ترتیب نتایج 84 و 93 درصد بهدست آمد.یافتهها: پس از تحلیل کلیه مصاحبههای صورت گرفته، تعداد 231 کد اولیه شناسایی شد که پس از پالایش به 57 مفهوم، 23 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی تبدیل گردید. همچنین، پنج مؤلفه برای رفتارهای انحرافی مثبت در صنعت بیمه ایران شناسایی شد که شامل رفتارهای کاری خلاقانه و نوآورانه، نقض محترمانه و با انگیزه درست هنجارها و قوانین سازمان، رفتارهای شهروندی سازمانی، نقد منصفانه مدیران و سازمان و افشاگری میباشد.نتیجهگیری: با توجه حرکت صنعت بیمه ایران به سمت فضای رقابتی، اهمیت رفتارهایی از جنس رفتار سازمانی مثبت اهمیت فزایندهای دارد و در این راستا فراهم نمودن زمینههای بروز رفتارهایی از جنس رفتارهای انحرافی مثبت میتواند تسهیلگر دستیابی به اهداف از پیشتعیین شده از جمله کسب مزیت رقابتی باشد.
مقاله علمی
بازاریابی و فروش بیمه
حمید رضایی؛ مهسا زمانی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر ویژگیهای شخصیتی برند بر وفاداری به برند با توجه به نقش میانجی سازگاری و رضایت مشتری در یک شرکت بیمهای در شهرستان گرگان انجام شده است.روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است که به صورت توصیفی-پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان شرکت بیمهای مورد مطالعه به تعداد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر ویژگیهای شخصیتی برند بر وفاداری به برند با توجه به نقش میانجی سازگاری و رضایت مشتری در یک شرکت بیمهای در شهرستان گرگان انجام شده است.روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است که به صورت توصیفی-پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان شرکت بیمهای مورد مطالعه به تعداد نامعین بود که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان به تعداد 384 نفر تعیین شد و برای نمونهگیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری و بهوسیله نرم افزار لیزرل انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد ویژگیهای شخصیتی برند بر سازگاری، رضایت مشتری و وفاداری به برند تأثیر دارد. همچنین، سازگاری بر وفاداری به برند و رضایت مشتری تأثیر دارد. در نهایت این که رضایت مشتری بر وفاداری به برند تأثیر دارد.نتیجهگیری: امروزه شرکتها به دنبال حفظ مشتریان هستند و تصویری که از شخصیت برند در ذهن مشتریان نقش میبندد از سازههای برجسته در شکلگیری وفاداری به برند است. بنابراین، با توجه به نتایج میتوان گفت ویژگیهای شخصیتی برند از طریق سازگاری و رضایت مشتری باعث بهبود وفاداری به برند میشود.
مقاله علمی
حقوق بیمه
سعید محسنی؛ سید حسین تهامی؛ مهسا رباطی
چکیده
هدف: این پژوهش با بررسی مصادیق «استنادناپذیری ایرادات در برابر اشخاص ثالث» در قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، ضمن مطالعه تطبیقی با حقوق فرانسه، به واکاوی «اصل استنادناپذیری ایرادات در بیمه شخص ثالث» در حقوق ایران پرداخته تا به قاعدهای اصطیادی دست یابد که با جمع شرایط در موارد تردید بهکار گرفته شود.روش شناسی: پژوهش ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با بررسی مصادیق «استنادناپذیری ایرادات در برابر اشخاص ثالث» در قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، ضمن مطالعه تطبیقی با حقوق فرانسه، به واکاوی «اصل استنادناپذیری ایرادات در بیمه شخص ثالث» در حقوق ایران پرداخته تا به قاعدهای اصطیادی دست یابد که با جمع شرایط در موارد تردید بهکار گرفته شود.روش شناسی: پژوهش حاضر با استفاده از شیوه کتابخانهای و مراجعه به متون قانونی و روش تحلیلی-توصیفی به مطالعهای تطبیقی حقوق ایران و حقوق فرانسه در خصوص بیمه شخص ثالث پرداخته است.یافته ها: با توجه به ماهیت قراردادی رابطه بیمهگر و بیمهگذار، اصولاً مسئولیت بیمهگر در برابر زیاندیده باید در حدود قرارداد بیمه و مسئولیت بیمهگذار تحلیل شود. بهگونهای که بیمهگر بتواند برای رفع مسئولیت خود به ایرادات مربوط به قرارداد استناد نماید. در حالی که در قانون بیمه اجباری، خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵، مصادیق متعددی یافت میشود که بهرغم وجود ایرادات قراردادی، بیمهگر مسئول جبران خسارت اشخاص ثالث دانسته شده است. درواقع ایرادات قراردادی بیمهگر با بیمهگذار در برابر اشخاص ثالث قابل استناد نیست و بیمهگر همچنان مسئولیت دارد.نتیجه گیری: قاعده استنادناپذیری ایرادات در بیمه اجباری اشخاص ثالث که با الهام از حقوق فرانسه در دیگر کشورها دیده میشود، با استقراء در قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395 در حقوق ایران نیز اصطیاد میگردد و در موارد تردید میتواند بهکار گرفته شود.