فصلنامه علمی
مقاله علمی
‌تأثیر توسعۀ بیمه‌های زندگی بر شاخص‌های خوشبختی در کشورهای منتخب

ابوالفضل شاه‌آبادی؛ علی مرادی؛ مریم سادات سیدرضائی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1400، صفحه 155-168

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.03.01

چکیده
  هدف: ‌تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر بیمه­‌های زندگی بر 8 شاخص خوشبختی مدنظر موسسه لگاتوم (شامل اقتصاد، کارآفرینی، حکمرانی، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی فردی و سرمایه اجتماعی) در کشورهای منتخب طی دوره زمانی 2018-2007 انجام شده است.روش‌­شناسی: مدل تحقیق با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیره، رهیافت داده­‌های تابلویی و روش­ ...  بیشتر

مقاله علمی
‌تجزیه‌وتحلیل مدل‌های مرگ‌ومیر با متغیرهای کمکی دارای گمشدگی تصادفی

شیرین شعاعی؛ ریحانه فتحی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1400، صفحه 169-184

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.03.02

چکیده
  هدف: ‌این پژوهش با هدف مدل‌بندی مرگ‌ومیر در یک طرح بازنشستگی بر اساس داده‌های گمشده و دسترسی به اطلاعات مختلف از متغیرهای کمکی، تجزیه و تحلیل دقیق ساختار مدل‌های مختلف، برآوردیابی و در نهایت بررسی تأثیرات مالی برای تجربه‌های مختلف مرگ‌ومیر و حاوی داده‌های گمشده انجام شده است.  روش‌شناسی: ‌این مقاله با یک طرح بازنشستگی سروکار ...  بیشتر

مقاله علمی
کشف مشتریان سودآور با رویکرد داده‌محور

مریم نژادافراسیابی؛ اکبر اصفهانی پور؛ علی محمد کیمیاگری

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1400، صفحه 185-196

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.03.03

چکیده
  هدف: امروزه مشتریان به عامل بسیار مهم و حیاتی در هدایت سرمایه­گذاران، تولیدکنندگان و حتی محققان و نوآوران مبدل گشته‌­اند. به همین دلیل، سازمان‌­ها نیاز دارند مشتریان خود را بشناسند و برای آنان برنامه­‌ریزی کنند. در این پژوهش، تلاش شده تا به یکی از اساسی­‌ترین سؤالات سازمان­‌های بیمه‌­ای، یعنی پیش­‌بینی سطح خسارت ...  بیشتر

مقاله علمی
‌‌واکاوی مؤلفه‌های بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه با استفاده از تحلیل محتوا و دلفی فازی

سمیه پورحسن؛ حکیمه نیکی؛ مرتضی هنرمند عظیمی؛ موسی رضوانی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1400، صفحه 197-216

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.03.04

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مؤلفه­‌های بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه انجام شده است.روش­‌شناسی: جامعه آماری این پژوهش، خبرگان فعال در حوزه بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه شامل مدیران و کارشناسان باسابقه آشنا با مبحث بازاریابی بیمه و اساتید حوزه بازاریابی بیمه، مدیران و کارشناسان باسابقه از شرکت­‌های معتبر بیمه‌­ای می‌­باشند. ...  بیشتر

مقاله علمی
‌تقلب نسبت به بیمه‌گر (با نگرشی به نظام حقوقی آمریکا)

هادی رستمی؛ سروش منظمی تبار

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1400، صفحه 217-228

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.03.05

چکیده
  هدف: قانون­‌گذار تا قبل از تصویب قانون بیمه اجباری مصوب 1395، تمامی مصادیق جرم تقلّب نسبت به بیمه­‌گر را کلاه‌برداری می­دانست. با تصویب این قانون، نگاه قانون­‌گذار به مصادیق مختلف این جرم تغییر کرد و در مواد 61 و 62 قانون مذکور مجازاتی خاص برای آن­ها در نظر گرفته شد. در حالی که سایر موارد همچنان ذیل جرم کلاهبرداری طبقه­بندی ...  بیشتر

مقاله علمی
خسارت‌های مالی قابل جبران توسط بیمه‌گر شخص ثالث و قیود حاکم بر آن در قانون بیمه اجباری مصوب 1395

مهدی فلاح خاریکی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1400، صفحه 229-240

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.03.06

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد تا مصادیق خسارت­‌های مالی ناشی از حوادث رانندگی را بررسی کرده و قیود و شرایط حاکم بر جبران آن­ها را که طبق قانون بیمه اجباری مصوب 1395 در صورت وجود بیمه­‌نامه معتبر شخص ثالث برعهده­ بیمه‌­گر قرار می­گیرد، نقد و تحلیل نموده تا در نهایت پیشنهاداتی جهت اصلاح قانون مزبور یا توجه به آن­ها در آیین­‌نامه­‌های ...  بیشتر

مقاله علمی - ترویجی
‌مرور نظام‌مند مطالعات آینده‌پژوهی بیمه‌های اتومبیل

سعید جعفری نیا؛ مریم سلماسی؛ حمزه خواستار؛ لیلی نیاکان

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1400، صفحه 241-254

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.03.07

چکیده
  هدف: بیمه­‌های اتومبیل در ایران سهم قابل توجهی از فروش انواع بیمه را به خود اختصاص داده‌­اند و حساسیت نسبت به تحولات آن در آینده بسیار زیاد است. پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل تاثیرگذار بر آینده بیمه­‌های اتومبیل در جهان انجام شده است.روش‌شناسی: این پژوهش یک بررسی نظام‌مند است که در زمینه آینده بیمه، خودروها و سیستم حمل­‌و­نقل ...  بیشتر