مقاله علمی
ابراهیم عباسی؛ سمانه درخشیده
چکیده
بیمه از ابزارهای مهم و اساسی در دنیای متمدن امروزی است که نقش بسزایی در کاهش ریسک و تأمین امنیت مالی و ذهنی و درنهایت ایجاد بسترهای لازم برای توسعة اقتصادی کشور دارد. هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران، طی سالهای (1388 - 1358) است. عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران تابعی از درآمد سرانة واقعی، نرخ پسانداز، ...
بیشتر
بیمه از ابزارهای مهم و اساسی در دنیای متمدن امروزی است که نقش بسزایی در کاهش ریسک و تأمین امنیت مالی و ذهنی و درنهایت ایجاد بسترهای لازم برای توسعة اقتصادی کشور دارد. هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران، طی سالهای (1388 - 1358) است. عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران تابعی از درآمد سرانة واقعی، نرخ پسانداز، نرخ تورم و نرخ باسوادی درنظرگرفتهشدهاست. برای برآورد مدل از روش اقتصادسنجی مدل خودبازگشت برداری استفاده شده است و براساس نتایج بهدستآمده، متغیرهای درآمد سرانه و نرخ پسانداز با تقاضای بیمة عمر رابطه معنیدار و مثبتی دارند. متغیر نرخ تورم با تقاضای بیمة عمر رابطه معنیدار و منفی دارد. اما بین متغیر نرخ باسوادی و تقاضای بیمة عمر رابطه معنیداری وجود ندارد.
مقاله علمی
مهدی حقیقی کفاش؛ نادر مظلومی؛ سیده ایما اخویراد
چکیده
کاربرد اینترنت و فناوری اطلاعات در صنعت بیمه بهمنظور تولید و توزیع خدمات بیمهای، به بیمة الکترونیکی تعبیر میشود که نه تنها برقراری آن باعث کسب مزیت رقابتی برای شرکتهای بیمه میشود، بلکه استفاده از آن این امکان را برای شرکتها بهوجودمیآورد که با برقراری ارتباط با تعداد بیشتری از افراد از طریق وبسایت، بتوانند مشتریان ...
بیشتر
کاربرد اینترنت و فناوری اطلاعات در صنعت بیمه بهمنظور تولید و توزیع خدمات بیمهای، به بیمة الکترونیکی تعبیر میشود که نه تنها برقراری آن باعث کسب مزیت رقابتی برای شرکتهای بیمه میشود، بلکه استفاده از آن این امکان را برای شرکتها بهوجودمیآورد که با برقراری ارتباط با تعداد بیشتری از افراد از طریق وبسایت، بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند. اعتقاد بر این است که اعتماد، کلید اصلی ارتباط با مشتری است. در نتیجه اعتماد آنلاین مشتریان به این نحوة خدمترسانی، یکی از عوامل تأثیرگذار بر استفاده آنها از این نوع خدمات است. در پژوهش حاضر با استفاده از مدل کوربیت سعی بر آن شد تا علاوهبر بررسی تأثیرگذاربودن اعتماد بر استفاده بیمهگذاران از خدمات الکترونیکی شرکتهای بیمه، عوامل مؤثر بر اعتماد آنلاین نیز مورد بررسی قرار گیرد. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها با استفاده از ضریب رگرسیون استانداردشده و آزمون t-student، وجود رابطة قوی بین اعتماد درکشده و استفاده از خدمات الکترونیک را نشان میدهد. از آزمون فرضیات پژوهش این نتیجه نیز بهدستآمد که قابلیت فنی درکشده، بازارگرایی درکشده، کیفیت وبسایت درکشده و ریسک درکشده به ترتیب بر اعتمادی که بیمهگذاران پس از مراجعه به وبسایت شرکتهای بیمه درک میکنند، اثر گذار است.
مقاله علمی
کورش فتحی واجارگاه؛ اباصلت خراسانی؛ هومن دوستی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی یک شرکت بیمه در سه حیطة استاندارد شغلی، توانمندسازی و حل مسئله با استفاده از مدل نیازسنجی استاندارد مهارت اجرا گردیده است. جامعة آماری، شامل کلیة شاغلین در شرکت بیمه مورد بررسی در سال 1389 است. نمونة آماری برابر با 210 نفر از شاغلین است. پرسشنامههای استاندارد مهارت، ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی یک شرکت بیمه در سه حیطة استاندارد شغلی، توانمندسازی و حل مسئله با استفاده از مدل نیازسنجی استاندارد مهارت اجرا گردیده است. جامعة آماری، شامل کلیة شاغلین در شرکت بیمه مورد بررسی در سال 1389 است. نمونة آماری برابر با 210 نفر از شاغلین است. پرسشنامههای استاندارد مهارت، ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات است. پس از تحلیل و بررسی ویژگی شغلها، به تدوین شایستگیهای شغلی، متناسب با شرح وظایف آنها در حیطة قابلیت متناسب با آن شایستگی پرداخته شد و پس از آن جهت بررسی شایستگیهای کارکنان، به تدوین نیازهای آموزشی و شغلی آنها پرداخته شد. پس از بررسی نیازهای برآمده و تطبیق آنها با مدل نیازسنجی استاندارد مهارت (SS) به دستهبندی نیازها در 3 حیطه کلی نیازهای حل مسئله، نیازهای توانمندساز و نیازهای استاندارد شغلی پرداخته شد. از نتایج پژوهش، میتوان اینگونه استنباط کرد که نیازهای استاندارد شغلی، بیش از 70% نیازهای کارکنان را شامل میشود که این امر حاکی از این است که کارکنان در نیازهای استاندارد شغلی و همسانسازی کمبودهای دانشی، مهارتی و نگرشی خود با استانداردهای بینالمللی مشکل دارند و دلیل اصلی این مسئله عدمهمبستگی بین شغل و شاغل و نداشتن مهارتهای مرتبط با شغل است.
مقاله علمی
هاشم آقازاده؛ غلامرضا جندقی؛ مریم خلیل
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی روشهای فروش بیمة عمر میپردازد. فروشندگان به منظور فروش خدمات بیمه، نیازمند تجهیز به روشها و تکنیکهای اثربخش هستند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، نخست شناسایی روشهای فروش و شاخصهایی بهمنظور سنجش اثربخشی آنها و سپس ارزیابی اثربخشی روشهای فروش و رتبهبندی آنهاست. بهمنظور دستیابی به اهداف ...
بیشتر
تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی روشهای فروش بیمة عمر میپردازد. فروشندگان به منظور فروش خدمات بیمه، نیازمند تجهیز به روشها و تکنیکهای اثربخش هستند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، نخست شناسایی روشهای فروش و شاخصهایی بهمنظور سنجش اثربخشی آنها و سپس ارزیابی اثربخشی روشهای فروش و رتبهبندی آنهاست. بهمنظور دستیابی به اهداف مذکور فرضیات پژوهش مطرح و از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعة مورد بررسی دربرگیرندة دو طبقه رؤسای شعبههای بیمه و نمایندگان و کارگزاران برتر شرکتهای بیمه در شهر تهران بوده، که از طبقة اول 60 نفر و از طبقة دوم 85 نفر و در کل 145 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که روشهای فروش مشتریگرا، مشاورهای، مشارکتی، رابطهای، انطباقی، سیستمی و متقاطع با شاخصهای اثربخشی ارتباط مثبت و معنیداری دارند. تحلیل رگرسیون نیز نشان داده که از میان هفت روش فروش مرتبط با شاخصهای اثربخشی، تنها دو روش فروش مشاورهای و مشارکتی، بیشترین تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند که از میان آنها، فروش مشاورهای مهمتر از دیگری است.
مقاله علمی
جعفر معزی
چکیده
نقش بیمههای بازرگانی در پوشش خسارتهایی که در اثر خطرهای گوناگون به جوامع بشری وارد میشود، غیرقابل انکار است. از زمانی که انسان با خطر روبرو شده، دائم به دنبال راهحلی بوده که از وقوع خطرها پیشگیری کند یا اینکه راهی پیدا کند که خسارتهای ناشی از آن جبران شود. یکی از راههای جبران خسارت، بیمه کردن اموال و مسئولیتهای حقوقی و ...
بیشتر
نقش بیمههای بازرگانی در پوشش خسارتهایی که در اثر خطرهای گوناگون به جوامع بشری وارد میشود، غیرقابل انکار است. از زمانی که انسان با خطر روبرو شده، دائم به دنبال راهحلی بوده که از وقوع خطرها پیشگیری کند یا اینکه راهی پیدا کند که خسارتهای ناشی از آن جبران شود. یکی از راههای جبران خسارت، بیمه کردن اموال و مسئولیتهای حقوقی و حرفهای است. قرنهاست که بیمه مورد توجه جوامع متمدن قرار گرفته و هر روز بیشتر از روز قبل انسانها با شناختی که نسبت به آن پیدا میکنند، به سوی آن گرایش پیدا میکنند.استفاده از بیمه بهعنوان راهی برای جبران خسارت، تابع شرایط خاصی است بدین معنا که هر استفادهکنندهای تا زمان معینی میتواند ادعای خسارت نماید و بههمینمنظور در مادة 36 قانون بیمه بحث مرور زمان پیشبینی شده است و بعد از گذشت مدت پیشبینیشده، دعاوی بیمهای مشمول مرور زمان خواهد شد. ازآنجاییکه در کشور ما قوانین باید براساس احکام شرعی باشد در سال 1363 شورای نگهبان مرور زمان در قانون آیین دادرسی مدنی را مسقط حق نمیداند. لذا این بحث مطرح میشود که آیا مرور زمان در قانون بیمه (بیمههای بازرگانی) منسوخ شده یا اینکه به قوت خود پا برجاست. در این تحقیق در مورد مرور زمان و انواع آن و تفاوت آن با مهلتهای قانونی صحبت میشود. در پایان بهعنوان نتیجهگیری خواهیم گفت که مرور زمان در قانون بیمه به قوت خود باقی مانده است و مرور زمان به دو دستة قانونی و قراردادی تقسیم میشود.
مقاله علمی
حمیدرضا سعیدنیا؛ سعید صحت؛ مژده چرخیان
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر خصوصیات شخصیت مصرفکننده و روابط درکشده توسط وی بر روی تمایل به تغییر برند، با درنظرگرفتن نقش تعدیلگر شدتِ ضعف خدمات در بازار بیمه است. بدینمنظور از جامعة آماری بیمهگذاران بیمه مسئولیت نمایندگیها و شعب بیمه «الف»، «ب» و «ج» در شهر تهران در سال 1389 استفاده شد و به روش طبقهای ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر خصوصیات شخصیت مصرفکننده و روابط درکشده توسط وی بر روی تمایل به تغییر برند، با درنظرگرفتن نقش تعدیلگر شدتِ ضعف خدمات در بازار بیمه است. بدینمنظور از جامعة آماری بیمهگذاران بیمه مسئولیت نمایندگیها و شعب بیمه «الف»، «ب» و «ج» در شهر تهران در سال 1389 استفاده شد و به روش طبقهای غیرنسبی تعداد 180 نمونه انتخاب و اطلاعات لازم بهوسیله پرسشنامه دریافت گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها و تحلیل آماری از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار PLS مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که وقتی شدتِ ضعف خدمات بالاست، افرادِ با مرکز کنترل درونی نسبت به افرادِ با مرکز کنترل بیرونی، تمایل بیشتری به تغییر برند دارند. همچنین زمانی که شدتِ ضعف خدمات بالاست، درگیری عاطفی بالا در روابط درکشده توسط مشتری، تمایل او را به تغییر برند مصرفی کاهش میدهد.