مقاله علمی
مطالعات تطبیقی در حوزه بیمه
سید احمدرضا علوی دهکردی؛ مرتضی شهبازی نیا؛ محسن ایزانلو
چکیده
پیشینه و اهداف: در این مقاله سعی شده، دیدگاهِ قضات و نویسندگان حقوقی موافق و مخالفِ کارکردهای اصل جانشینی در بیمه مورد مداقه قرار گیرد و چالشهای اساسی این اصل با نگاهی جامع متکی به آرای قضایی تحلیل شود.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعهای تطبیقی است که با استفاده از روش کتابخانهای و مراجعه به متون قانونی و منابع مرتبط خاصه ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: در این مقاله سعی شده، دیدگاهِ قضات و نویسندگان حقوقی موافق و مخالفِ کارکردهای اصل جانشینی در بیمه مورد مداقه قرار گیرد و چالشهای اساسی این اصل با نگاهی جامع متکی به آرای قضایی تحلیل شود.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعهای تطبیقی است که با استفاده از روش کتابخانهای و مراجعه به متون قانونی و منابع مرتبط خاصه آرای قضایی تدوین شده است.یافتهها: عقد بیمه بهعنوان یک ماهیت اعتباری و بیمه بهعنوان یک صنعت، مبتنی بر اصولی است که مجموع آن، نهاد بیمه را شکل داده و آن را برای اهداف مورد نظر هدایت و راهبری میکند. ماده 30 قانون بیمه به اصل قائم مقامی اشاره کرده که یکی از اصول عملی حاکم بر بیمههای غرامتی است. به این بیان که اگر در اثر عمل زیانبار شخصی، خطر تحت پوشش بیمهنامه اتفاق افتد و از وقوع آن خطر زیانی ناشی شود، بیمهگر باید به جبران آن خسارت حسب عقد بیمه مبادرت نماید و در پی آن به سمت قائم مقامی از طرف بیمهگذار، برای بازدریافت مبالغی که پرداخته، حق رجوع به مسبب زیان را خواهد داشت. اصل جانشینی بیمهای، تنها اصلی است که وجود آن مورد نقد واقع شده است. بهعبارتی، نه تنها «اصل» بودن آن به عنوان یک ضرورت، بلکه اساس آن به مثابه یک مزیت، مورد تردید واقع شده است.نتیجهگیری: نتیجه حاصله نشان داد جانشینی در بیمه ضرورت دارد. تا جایی که با مسامحه میتوان این حق را در جایگاه یک "اصل" تفسیر کرد. هرچند عنوان اصل برای جانشینی با آنچه از اصول دیگر بیمهای بحث میشود، تفاوت دارد. اما آنچه که مخالفین جانشینی خواستار آن هستند، اساساً عدم جانشینی در این عقد است؛ خواه در جایگاه یک اصل باشد و خواه در مقام حق باشد. جدال اصلی این دو دیدگاه بر سر مفهوم تقصیر نهفته است. ضرورت جانشینی برای بقای صنعت بیمه، کاهش هزینهها و تهدید علیه رفتار مقصرانه از جمله استدلالات موافقان اصل جانشینی است. درمقابل تزاحم پوششهای بیمهای، بیفایده طرح دعوای حقوقی، از بین رفتن مزیت و سودمندی بیمه و نهایتاً، خلاف اصل بودن اصل جانشینی در بیمه از استدلالات مخالفین است. نویسنده با نقد آرای بسیاری خاصه از حقوق کشورهای کامنلا به نظر موافقان البته با اصلاحاتی در اعمال اصل جانشینی است. به این بیان که توافق بیمهگران با یکدیگر جهت حصول نتیجه جانشینی (بازدریافت خسارات پرداختی) میتواند به طریق اداری صورت گیرد و اعمال قضایی و هزینهبر و بعضا طولانی اصل جانشینی حذف گردد. اگر مجموعه مقررات کامل برای جانشینی در جهت تسهیل بازدریافت مبلغها از عاملین حادثه مانند منع تردد خودرو قبل از پرداخت خسارات یا بررسی فوقالعاده به پروندههای جانشینی بیمهای و صدور تأمین خواسته بدون خسارت محتمل تهیه و تصویب گردد، میتواند مشکلات عمل بازدریافت خسارت را تا حد زیادی رفع نماید.
مقاله علمی
بازاریابی و فروش بیمه
وحیده دائمی؛ حامد دهقانان؛ وحید خاشعی؛ سعید صحت
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه صنعت بیمه در تسهیل و رونق فعالیتهای اقتصادی در جامعه نقش اساسی دارد و در اقتصاد و بازار سرمایه نیز یکی از بخشهای مهم و پیشرو است. در این راستا، این مطالعه باهدف ارائه الگوی مبنایی رهبری پایدار در صنعت بیمه ایران انجامشده است.روششناسی: این مطالعه با روش دادهبنیاد انجام شده و از ابزار مصاحبه برای جمعآوری ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: امروزه صنعت بیمه در تسهیل و رونق فعالیتهای اقتصادی در جامعه نقش اساسی دارد و در اقتصاد و بازار سرمایه نیز یکی از بخشهای مهم و پیشرو است. در این راستا، این مطالعه باهدف ارائه الگوی مبنایی رهبری پایدار در صنعت بیمه ایران انجامشده است.روششناسی: این مطالعه با روش دادهبنیاد انجام شده و از ابزار مصاحبه برای جمعآوری اطلاعات استفاده نموده است. مصاحبه این پژوهش با بهرهگیری از چارچوب CAR طراحی شد که آن هم زمینه یا بستری که صنعت بیمه با آن مواجه است را بیان و بعد اقدامات لازم و مناسب را شناسایی و درنهایت نتایج آن مشخص میکند که نتیجه این اقدام چیست و شرکت بیمه چگونه از نتایج آن منتفع میگردد. برای انتخاب نمونههای تحقیق نیز از روش گلوله برفی استفاده شد. بهاینترتیب پانل مذکور با مشارکت 25 نفر صاحبنظر؛ به تفکیک 10 نفر از نخبگان دانشگاهی ـ اعضای هیئتعلمی و اساتید مدیریت دانشگاهها ـ و 15 نفر از خبرگان صنعت بیمه- مدیران مجرب و کاردان در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی بیمه مرکزی ـ ایجاد گردید.یافتهها: در این پژوهش از رهیافت نظاممند داده بنیاد استفاده شده است. در رویکرد نظاممند، نظریهپردازی در سهگام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام میشود. دادههای متنی پس از پیادهسازی با استفاده از این رویکرد مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و درنهایت مدل پارادایمی پژوهش مبتنی بر رویکرد داده بنیاد تدوین شد، بر این اساس مؤلفههای مقوله علی عبارتند از فرهنگ، رفتار پایدار، یادگیری پیوسته؛ مؤلفههای مداخلهای عبارتند از ارتباطات پایدار، درک چالشها؛ مؤلفههای بستر حاکم عبارتند از عادات رهبری، مهارتهای رهبری پایدار، ایجاد ظرفیت برای خلاقیت؛ مقوله محوری شامل فعالیتهای رهبری، سیستم خلاق، محصولات و خدمات کیفی، توسعه و اعتماد به اعضا، چالش و نوآوری و تأمل بلندمدت؛ مؤلفههای شناساییشده تأثیرات رهبری پایدار نیز شامل سه مؤلفه اخذ تصمیمات قاطع، اقتصاد مقاومتی، پیشبرد تابآوری در جامعه و درنهایت نیز مؤلفههای پیامدهای رهبری پایدار برای صنعت بیمه شامل بهبود عملکرد مالی، کسب مزیت رقابتی و بهبود پیوسته شناسایی شدند.نتیجهگیری: الگوی مبنایی رهبری پایدار در صنعت بیمه حول مقوله محوری فعالیتهای رهبری قرار دارد که تحت تأثیر شرایط علّی شکل میگیرد. این فرآیند با شرایط علّی آغاز میگردد و موجب شکلگیری مقوله محوری (فعالیتهای رهبری شرکت بیمه است) میشود که با استفاده از راهبردها به توسعه بیمه کمک میکنند.
مقاله علمی
بازاریابی و فروش بیمه
محمد محمودی میمند؛ میرزا حسن حسینی؛ محمد مهدی پرهیزگار؛ ایمان عزیزی
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه مدیران بازاریابی و فروش بسیاری از شرکتهای بیمه به تجربه دریافتهاند که مشتریانی که قبلاً از محصولات یا خدمات یک شرکت استفاده نمودهاند و مایل به اشتراک گذاشتن تجربیات خود هستند، نقشی اساسی در فرایند خرید خریداران و اطمینان بخشی به آنها ایفا میکنند. این در حالی است که بررسی مطالعات پیشین بیانگر فقدان ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: امروزه مدیران بازاریابی و فروش بسیاری از شرکتهای بیمه به تجربه دریافتهاند که مشتریانی که قبلاً از محصولات یا خدمات یک شرکت استفاده نمودهاند و مایل به اشتراک گذاشتن تجربیات خود هستند، نقشی اساسی در فرایند خرید خریداران و اطمینان بخشی به آنها ایفا میکنند. این در حالی است که بررسی مطالعات پیشین بیانگر فقدان وجود الگوی بومی مرجع مشتری و عوامل اثرگذار بر آن در صنعت بیمه میباشد، ازاینرو هدف از انجام این پژوهش، رفع خلأ پژوهشی موجود در این زمینه است.روششناسی: با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی- کمّی)، در گام اول پس از انجام مطالعات کتابخانهای با بکارگیری تکنیک دلفی و مشارکت اعضای پانل تخصصی مشتمل بر 23 تن از خبرگان دانشگاهی و از مدیران عالی و کارشناسان خبره و بازاریابان شرکتهای بیمه، نسبت به ارائه الگوی مرجع مشتری اقدام شد. ابزار گردآوری دادهها در این مرحله پرسشنامه بود. سپس در گام دوم و در مرحله کمّی، بهمنظور برازش و آزمون الگوی بهدستآمده، از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری با بکارگیری نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. جامعه آماری در این مرحله، مشتمل بر 1400 نفر از کارشناسان بازاریابی و فروش نمایندگیهای شرکتهای بیمه در استان فارس بود که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 301 نفر تعیین گردید.یافتهها: نتایج حاکی از آن است که 4 دسته عوامل مرتبط با مشتریان، عوامل مرتبط با شرکت، رضایت و وفاداری مشتری منجر به شکلگیری مرجع مشتری برای شرکتهای بیمه میشود و عوامل مرتبط با مشتری شامل (تجربه مشتری از شرکت؛ ارزش ادراک شده؛ تعامل مشتری با شرکت؛ امید مشتری؛ اطمینان و اعتماد مشتری و جذابیتهای جایگزین) بهتر از سایر عوامل میتواند در شکلگیری مرجع مشتری مؤثر واقع گردند. بر اساس نتایج پژوهش عوامل مرتبط با مشتری و عوامل مرتبط با شرکت زمانی میتوانند منجر به شکلگیری مرجع مشتری برای شرکتهای بیمه شوند که ابتدا رضایت و وفاداری در مشتریان ایجاد شده باشد. مرجع شدن مشتری نیز پیامدهای ارزشمندی برای شرکتهای بیمه از جمله، هم آفرینی ارزش مشتریان، افزایش ارزش مشارکت مشتریان، ایجاد سبد مرجع مشتری و ارتقای ارزش برند شرکت را در پی دارد.نتیجهگیری: شرکتهای بیمه با تأکید بر معیارهای شناسایی شده، ضمن ارزیابی فرصتهای مرجع مشتری در صنعت، میتوانند تصمیمات صحیحی درباره چگونگی بهرهبرداری از این فرصتها اتخاذ کنند تا با کسب مزیت رقابتی، سبب افزایش ضریب نفوذ بیمه و درنهایت رشد و توسعه اقتصادی کشور شوند. شرکتهای بیمه با بهرهگیری از مرجع مشتری میتوانند نگرش ارزشآفرینی مشتری، قدردانی مشتری و رفتار شهروندی مشتری را بهبود داده و همچنین طول عمر مشتریان و ارزش ارجاع و دانش مشتریان را تقویت نمایند. همچنین میتواند تداعی برند، تصویر برند و هویت برند شرکت را در ذهن مشتریان بهبود داده و درنهایت از مشتریان مرجع میتوان در انتشار اطلاعات مرتبط با کیفیت خدمات و توصیه خدمات بصورت دهانبهدهان به سایر مشتریان شرکت بهره ببرند.
مقاله علمی
فناوریهای نوین بیمهای
کاظم سلامات؛ فریبا نظری
چکیده
پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی ویژگیهای مناسب نظام مدیریت محتوای پورتال شرکت بیمه ایران با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در سال 1398 انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش اجراء توصیفی از نوع پیمایشی و ماهیت اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دو دسته کلیه کارکنان و خبرگان ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی ویژگیهای مناسب نظام مدیریت محتوای پورتال شرکت بیمه ایران با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در سال 1398 انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش اجراء توصیفی از نوع پیمایشی و ماهیت اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دو دسته کلیه کارکنان و خبرگان شرکت بیمه ایران هستند که از میان کلیه کارکنان (95 نفر) بهصورت سرشماری برای شناسایی عوامل و 15 نفر از مدیر کل، رؤسای ادارات و کاربران اداره انفورماتیک بهعنوان خبرگان جهت رتبهبندی عوامل به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. از فنون دلفی، تحلیل سلسله مراتبی و نرمافزارهای اس پی اس اس و اکسپرت چویس برای تحلیل دادهها استفاده شده است. بر اساس تکنیک دلفی، طی دو مرحله پرسشنامه برگرفته از ادبیات پژوهش در میان خبرگان توزیع شد. برای بررسی پایایی از روشهای مختلفی استفاده شد. برای شناسایی عوامل پرسشنامه مرحله اول و دوم طبق تکنیک دلفی در میان 95 نفر (کلیه کاربران شرکت سهامی بیمه ایران در استان خوزستان) توزیع گردید. برای این دو پرسشنامه پایایی در نرم افزار اس. پی. اس. اس و با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید که میزان پایایی از عدد 7/0 بیشتر شد و پایایی پرسشنامه مطلوب بود. در پرسشنامه مرحله سوم، پایایی از طریق بررسی نرخ ناسازگاری مقایسات در نرمافزار اکسپرت چویس مورد ارزیابی گرفت و چون نرخ ناسازگاری برای تمامی مقایسات از عدد 1/0 کمتر بود، صحت مقایسات انجام شده مورد تأیید قرار گرفت.یافتهها: بر اساس نتایج تکنیک دلفی 42 سؤال (8 عامل اصلی و 34 زیرعامل) با اهمیت شناخته شدند. برای رتبهبندی عوامل از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. بر اساس نتایج عوامل اطلاعرسانی با وزن 202/0، تاریخچه و اهداف با وزن 177/0، سادهسازی اجزای پیچیده با وزن 150/0، تناسب دامنه و پسوند پورتال با سازمان با وزن 127/0، واژگان با وزن 106/0، انباشت اطلاعات پورتال با وزن 092/0، پیوندهای پورتال با وزن 078/0 و انتشارات با وزن 067/0 به ترتیب در رتبه اول تا هشتم قرار گرفتند.نتیجهگیری: از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی میتوان برای شناسایی و رتبهبندی ویژگیهای مناسب نظام مدیریت محتوای پورتال شرکت بیمه ایران استفاده نمود. عوامل اطلاعرسانی بالاترین رتبه و انتشارات پایینترین رتبه را در نظام مدیریت محتوای پورتال شرکت بیمه ایران داشته است.
مقاله علمی
فناوریهای نوین بیمهای
مرسده پهلوانیان؛ میثم شیرخدایی؛ سپهر قاضی نوری
چکیده
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه یکی از شاخصهای توسعه در کشور است. اما، ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است و نیازمند تغییر نحوه ارائه خدمات و افزایش جذابیت است تا مورد استقبال مردم واقع شود. اینشورتکها شرکتهای فینتکی هستند که خدمات بیمهای مبتنی بر نوآوری فناورانه ارائه میدهند. لذا نقش مهمی در بهبود زیستبوم بیمه دارند و به بهبود ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه یکی از شاخصهای توسعه در کشور است. اما، ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است و نیازمند تغییر نحوه ارائه خدمات و افزایش جذابیت است تا مورد استقبال مردم واقع شود. اینشورتکها شرکتهای فینتکی هستند که خدمات بیمهای مبتنی بر نوآوری فناورانه ارائه میدهند. لذا نقش مهمی در بهبود زیستبوم بیمه دارند و به بهبود کارایی بیمه کمک میکنند. اینشورتکها با ارائه خدمات سفارشی و مقرونبهصرفه نقش موثری در افزایش ضریب نفوذ بیمه دارند. با وجود درک این مهم از سوی تصمیمگیران حوزه، خدمات اینشورتکها در ایران به فروش محصولات بیمهای محدود شده و نتوانستهاند بهطور کامل زنجیره ارزش بیمه را پوشش دهند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل نحوه گذار اجتماعی-فنی به اینشورتک در ایران انجام شده است.روششناسی: این مطالعه با استفاده از مرور نظاممند درصدد توضیح فرایند گذار و شناسایی مسیر گذار به اینشورتکها است. پارادایم پژوهش تفسیری است و از چارچوب تحلیلی نظام نوآوری فناورانه و دیدگاه چند سطحی استفاده شده است. چون تحقیق درباره پدیدههای پیچیده مانند گذار را نمیتوان به الگوهای با روشهای دقیق روششناختی فروکاست و به تفسیر خلاق محقق نیاز دارد، از روش تحقیق کیفی روایتپژوهی استفاده شده است. دادهها از طریق مطالعه اسناد و آییننامههای بیمه مرکزی و گزارشها و مصاحبههای منتشره در رسانههای فینتکی از ابتدای 1393 تا پایان 1399 جمعآوری شده است. تعداد 107 گزارش بررسی و از میان آنها 52 گزارش مرتبط با بحث بود که نظرات 50 خبره در حوزههای مختلف بیمه کشور را دربر داشت که تحت بررسی و کدگذاری قرار گرفتند.یافتهها: در گام اول، کارکردهای نظام نوآوری فناورانه در بیمه شناسایی شدند که شامل تأمین زیرساخت فناورانه، شکلگیری ارتباطات، تبادل دانش، سیاستگذاری و قانونگذاری، آگاهیرسانی به شهروندان، تامینمالی، توسعه منابع انسانی، تحقیق و ارائه خدمات نوآورانه بیمهای بود. در گام دوم، بازیگرانی که این کارکردها را اجرا میکنند شناسایی شد و رفتار آنها در برابر خدمات نوآورانه کسبوکارهای نوپا بررسی گردید. سپس با توجه به اینکه بازیگران رژیم تحولات فناورانه و تغییرات نهادی را همزیست درک میکنند یا رقیب، مسیر گذار اینشورتک شناسایی شد.نتیجهگیری: بهدنبال تحولات حاصل از ورود فناوری به بیمه در سطح بینالملل، بازیگران مسلط تغییر جهت جزئی و تغییرات نهادی تدریجی را آغاز کردهاند. مسلطهای صنعت بیمه به اهمیت و ضرورت نوآوری در بیمه آگاه بوده و خدمات کسبوکارهای نوپا را پذیرفتهاند. روابط میان اینشورتکها و مسلطهای رژیم از نوع همزیست بوده که ارتقاء عملکرد صنعت بیمه را بههمراه دارد. اما با توجه به آنکه شرایط برای کسبوکارهای نوپا جهت ارائه خدمات و محصولات متنوع و پوشش مراحل مختلف زنجیره بیمه همچون ارزیابی خسارت و سنجش ریسک و ... فراهم نشده، لذا کنامهای نوآورانه سطح توسعهبافتگی کمی دارند؛ بنابراین مسیر گذار به اینشورتک از مسیر تحول بوده است.
مقاله علمی
حقوق بیمه
علی رضا شریفی
چکیده
پیشینه و اهداف: در نظام مسئولیت مدنی، هدف اولیه جبران خسارت وارده بر زیان دیده است و باید وسایلی در اختیار زیاندیده قرار داده شود تا خسارات وارده بر وی جبران گردد و وضعیت وی به قبل از ضرر برگردد. اما قانونگذار با تصویب قانون جدید بیمه اجباری مصوب 1395 در تبصره 3 ماده 8 در خصوص جبران خسارت وارده بر خودرو ناشی از حوادث رانندگی، میزان خسارت ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: در نظام مسئولیت مدنی، هدف اولیه جبران خسارت وارده بر زیان دیده است و باید وسایلی در اختیار زیاندیده قرار داده شود تا خسارات وارده بر وی جبران گردد و وضعیت وی به قبل از ضرر برگردد. اما قانونگذار با تصویب قانون جدید بیمه اجباری مصوب 1395 در تبصره 3 ماده 8 در خصوص جبران خسارت وارده بر خودرو ناشی از حوادث رانندگی، میزان خسارت قابل جبران را از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه بهصورت مشخص تعیین نموده است و بیش از میزان تعیینشده امکان جبران خسارت برای بیمه و زیان زننده وجود ندارد؛ بهعبارت دقیقتر قانونگذار مسئولیت جبران خسارت را در اینخصوص تحدید نموده است؛ براین اساس تشخیص مبنای قاعده فوق دارای اهمیت میباشد.روششناسی: بررسی موضوع با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است؛ بدینگونه که مبانی مسئولیت مدنی در نظریه حقوقی، آراء فقهی، رویه قضایی و نیز با توجه به حقوق تطبیقی بررسی شده تا مبنای پذیرش چنین قاعدهای توسط قانونگذار شناسایی شود.یافتهها: قبل از تصویب قاعده فوق، زیانزننده باید تمامی خسارت وارده بر خودرو را صرفنظر از نوع خودرو و میزان خسارت، قابل جبران میدانست. ولی قانون جدید قاعدهای جدید برخلاف قواعد پیشین ایجاد نموده است. لذا، بررسی مبانی قانونی و تحلیل چرایی و حدود چنین قاعدهای بیش از پیش ضروری میباشد و نظریات متعددی شامل غیرقابل پیشبینی بودن خسارت به خودروهای گرانقیمت توسط زیاندیده، اقدام زیان دیده، دخالت حقوق بشر در جبران عادلانه خسارت و مبنای اقتصادی جبران خسارت (شامل هدایت مسئولیت به سمت بیمه بدنه و اسقاط حق بیمهگر و دارنده خودروی گرانقیمت) بعد از جبران خسارت را میتوان برای توجیه چنین قاعدهای ذکر نمود، که در این مقاله بعد از بررسی اصل جبران خسارت، به بررسی موضوع پرداخته شده است.نتیجهگیری: تحدید مسئولیت در این خصوص ناشی از رعایت وضعیت جبرانکننده در جبران خسارت منصفانه و معقول و نیز توجیه بر مبنای دیدگاهی اقتصادی و تحمل ضرر بر دوش مالک خوردوهای گرانقیمت بیش از میزان خسارت قابل جبران، از مبانی توجیهکننده چنین قاعدهای باشد. ولی بهنظر میرسد این مبانی برای خودروهای لوکس میباشد و در خصوص خودروهای تخصیصیافته برای خدمات عمومی با وجود گران قیمت بودن آنها، چنین قاعدهای در تحدید مسئولیت نمیتواند توجیهکننده باشد.
مقاله علمی - ترویجی
حسابداری شرکتهای بیمه و استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی
علی رحمانی؛ مهناز محمودخانی؛ سعید همایون؛ لیلی نیاکان
چکیده
پیشینه و اهداف: گزارشگری پایداری به افشای مسائل زیست محیطی، اجتماعی و راهبری میپردازد. اما، در صنعت بیمه ایران تاکنون رهنمودی در خصوص گزارشگری پایداری تهیه نشده و هیچ شرکتی بیمهای نیز گزارش پایداری تهیه نکرده است. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی استانداردهای گزارشگری پایداری در صنعت بیمه جهانی و مقایسه تطبیقی آنها و همچنین ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: گزارشگری پایداری به افشای مسائل زیست محیطی، اجتماعی و راهبری میپردازد. اما، در صنعت بیمه ایران تاکنون رهنمودی در خصوص گزارشگری پایداری تهیه نشده و هیچ شرکتی بیمهای نیز گزارش پایداری تهیه نکرده است. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی استانداردهای گزارشگری پایداری در صنعت بیمه جهانی و مقایسه تطبیقی آنها و همچنین بررسی وضعیت انتشار گزارشگری پایداری شرکتهای بیمه در سطح جهان انجام شده است.روششناسی: از تحلیل محتوا برای بررسی وضعیت گزارشگری پایداری در صنعت بیمه استفاده شده است. تفاوتها و تشابهات استانداردها و رهنمودهای گزارشگری پایداری از طریق مقایسه تطبیقی بررسی شده است.یافتهها: نتایج نشان داد نوع نگاه استانداردها و رهنمودهای پایداری به ذینفعان مختلف گزارشها متفاوت است. استاندارد ابتکار گزارشگری جهانی بر تمام ذینفعان تمرکز دارد. درحالی که استانداردهای هیئت استاندارد حسابداری پایداری بر سرمایهگذاران تأکید دارد. اصول بیمه پایدار و استانداردهای مربوط به هیئت استانداردهای حسابداری پایداری، خاص صنعت بیمه است؛ درحالی که استانداردهای ابتکار گزارشگری جهانی بر صنعت خاصی تمرکز ندارد. همچنین یافتهها بیانگر این است که وضعیت انتشار گزارشگری پایداری در صنعت بیمه رو به افزایش بوده و استفاده از حسابرسان و مؤسسات حسابرسی برای اطمینان بخشی گزارشها، در اولویت قرار دارد.نتیجهگیری: وجود رهنمودها و چارچوبهای مختلف درباره گزارشگری پایداری، ضرورت وجود یک چارچوب یکپارچه در خصوص گزارشگری پایداری را روشن میسازد. در واقع، مقایسهپذیری گزارشهای پایداری بهخاطر تنوع رهنمودهای مختلف دشوار شده است. شرکتهای بیمه کشور میتوانند با استفاده از رهنمودها و استانداردهای گزارشگری پایداری، اقدام به شناسایی مؤلفههای خاص گزارشگری صنعت بیمه نمایند. با توجه به فشار ذینفعان و تأکید نهادهای بینالمللی مانند سازمان ملل متحد و روند رو به رشد الزامیشدن گزارشگری پایداری، یافتههای تحقیق بر لزوم تهیه گزارشهای پایداری توسط شرکتهای بیمه ایرانی تأکید دارد.