آیندهپژوهی در صنعت بیمه
مهدی غلامی زارع؛ امیر منصور طهرانچیان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1403
آیندهپژوهی در صنعت بیمه
محمد حسین زاده؛ مژگان صفا؛ محمد حسن ملکی؛ سید عباس برهانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1404
آیندهپژوهی در صنعت بیمه
زانیار قربانی؛ تحفه قبادی لموکی؛ علیرضا پیرحیاتی؛ بهروز بیات
چکیده
پیشینه و اهداف: محتوای تولیدشده توسط کاربر در بازاریابی به محتوای مربوط به برند گفته میشود که هر کسی که عضویت رسمی در آن کسبوکار ندارد، آن را منتشر میکند. محتوای تولیدشده توسط کاربر میتواند در شکلهای گوناگون، از جمله پادکست، ویدئو، ارائة نظرات، تصویر و عکس باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل درگیری اجتماعی برند براساس ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: محتوای تولیدشده توسط کاربر در بازاریابی به محتوای مربوط به برند گفته میشود که هر کسی که عضویت رسمی در آن کسبوکار ندارد، آن را منتشر میکند. محتوای تولیدشده توسط کاربر میتواند در شکلهای گوناگون، از جمله پادکست، ویدئو، ارائة نظرات، تصویر و عکس باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل درگیری اجتماعی برند براساس محتوای تولیدشده توسط کاربران انجام شد.روششناسی: این پژوهش با استفاده از پارادایم تفسیرگرایی– پراگماتیسم، با رویکرد ساختگرایی اجتماعی با استدلال استقرایی و با طرح پژوهش ترکیبی (کیفی و کمّی) برای دستیابی به اهداف خود تلاش کرد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی پژوهش دو دسته هستند. دستة اول متخصصان و خبرگان حوزة بازاریابی و بیمه و دستة دوم کاربران عادی شرکتهای بیمه هستند و نمونة مشارکتکنندگان از بین آنها و براساس روش نمونهگیری هدفمند و با روش اشباع دادهها انتخاب شد (15 نفر خبرگان، 15 نفر کاربران). جامعة آماری بخش کمّی پژوهش همة کاربران سایتهای فروش و رسانههای اجتماعی و شبکههای ارتباطی شرکتهای بیمه بودند (4500=N)، که از بین آنها تعداد 305 نفر از کاربران بهعنوان نمونة آماری بخش کمّی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهبندی انتخاب شدند. به این صورت که هر شرکت بیمه بهصورت یک خوشه در نظر گرفته شد و نمونهها از خوشهها انتخاب شدند. اندازة حجم نمونه براساس جدول مورگان تعیین شد. شرکتهای منتخب برای انجام پژوهش شامل شرکت بیمة ایران، آسیا، نوین، البرز، پاسارگاد و پارسیان هستند و سه بیمة شخص ثالث، بیمة درمان و بیمة عمر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. دادهها در بخش کیفی با روش کدگذاری استراوس و کوربین (1990) تحلیل شدهاند. برای بخش کمّی از پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه براساس مضامین استخراجشده از مصاحبهها طراحی شد که دارای 69 گویه است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مدل درگیری اجتماعی برند براساس محتوای تولیدشده توسط کاربران در صنعت بیمه دارای 7 مؤلفه، 11 مقوله و 58 مضمون بود که چهار مؤلفه شامل مدیریت محتوای تولیدشده توسط کاربران، توجه به تیپ شخصیتی کاربران، استفاده از نفوذ اجتماعی و استفاده از پتانسیل محتوای تولیدشده توسط کاربران بهعنوان مؤلفههای نهایی و دو مؤلفة اعتمادسازی و افزایش تعامل با کاربران بهعنوان عوامل واسطه در شکلگیری درگیری اجتماعی برند مؤثر هستند. برازش الگو در سه بخش شامل برازش مدل اندازهگیری، برازش مدل ساختاری و برازش مدلی کلی است. برای بررسی برازش مدل اندازهگیری از پایایی شاخص، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شده است. نتایج پایایی شاخص نشان داد که الگوی طراحیشده از برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج آزمون روایی همگرا نشان داد که سازههای این پژوهش از لحاظ همگرایی و همبستگی از اعتبار کافی برخوردارند. نتایج آزمون روایی واگرا نشان داد که سازهها روایی مطلوبی دارند. نتایج برازش مدل ساختاری نشان داد که میتوان به برازش مدل از بعد ساختاری اعتماد کرد و در نهایت برازش کلی الگوی طراحی شده قوی و مطلوب است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که شرکتهای فعال در صنعت بیمه میتوانند با ایجاد پیوند و ارتباط داستان برند بین شرکت بیمه و کاربران با استفاده از محتواهای تولیدشده توسط کاربران بیمه و با بهرهگیری از چهار مؤلفه نفوذ اجتماعی کاربران در محتواهای تولیدشده توسط کاربران بیمه، تیپ شخصیتی کاربران بیمه در محتواهای تولیدشده توسط کاربران، مدیریت محتواهای تولیدشده توسط کاربران بیمه و پتانسیل محتواهای تولیدشده توسط کاربران انگیزههای کاربران را افزایش داده، تعاملات اجتماعی را مدیریت و بهینه کرده و کنشگران اجتماعی را فعال کند و به هدف نهایی خود یعنی شکلگیری درگیری اجتماعی برند مربوط خود دست یابد.
آیندهپژوهی در صنعت بیمه
انور خسروی؛ نادیا محمدی سراب
چکیده
پیشینه و اهداف: متنوعسازی محصولات یکی از راهبردهای بنگاههای اقتصادی در راستای کاهش ریسک، افزایش قدرت برند، تسلط پایدار بر بازار، حداکثر استفاده از منابع، افزایش درآمد و سودآوری است. بحث در خصوص تنوعبخشی موضوع جدیدی نیست و آنچه در این خصوص جدید است مطالعاتی است که به کمّی کردن فرایند متنوعسازی و بررسی دقیقتر این موضوع میپردازد. ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: متنوعسازی محصولات یکی از راهبردهای بنگاههای اقتصادی در راستای کاهش ریسک، افزایش قدرت برند، تسلط پایدار بر بازار، حداکثر استفاده از منابع، افزایش درآمد و سودآوری است. بحث در خصوص تنوعبخشی موضوع جدیدی نیست و آنچه در این خصوص جدید است مطالعاتی است که به کمّی کردن فرایند متنوعسازی و بررسی دقیقتر این موضوع میپردازد. در این راستا هدف مقاله شناسایی سه گروه محصول برای شرکتهای بیمه شامل رقابتپذیر یا فعال، دارای پتانسیل رقابتپذیری یا بالقوه فعال و فاقد پتانسیل رقابتپذیری یا غیرفعال و در نهایت تعیین توالی محصولات بالقوه فعال براساس راهبردهای حریصانه، حداکثری، درجه بالا، درجه پایین و ترکیبی در راستای افزایش متنوعسازی فعالیتهای بیمهای شرکتها بوده است.روششناسی: مطالعة حاضر از نظر روش، تحلیلی– توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. ابتدا با استفاده از میانگین پنج ساله دادههای (2021-2017) حقبیمة دریافتی 29 شرکت مورد بررسی، مزیت نسبی آشکارشده بهتفکیک 16 رشته فعالیت بیمهای، محاسبه شده است. در مرحلة بعد با تشکیل ماتریس شرکت– محصول تنوع شرکتهای بیمه اندازهگیری و از این ماتریس برای محاسبة شاخص مجاورت و سپس ترسیم شبکة محصولات بیمة کشور استفاده شده است. فضای محصول 29 شرکت بیمة مورد بررسی ترسیم و جایگاه هر شرکت بهلحاظ تعداد محصولات متنوع، تعداد محصولات تنوعپذیر و تعداد محصولاتی که امکان تنوعپذیری ندارند، تعیین شده است. در گام بعد, احتمال تنوعپذیری محصولاتی که دارای مزیت نسبی آشکارشده نبودهاند محاسبه و در نهایت با کاربرد علم شبکه براساس راهبردهای مختلف اولویت محصولات برای متنوعسازی و رقابتپذیری تعیین شده است.یافتهها: برای 29 شرکت مورد بررسی مشخص شد که هر شرکت در ارائة کدام فعالیت بیمهای رقابتپذیر، پتانسیل رقابتپذیری را دارند یا فاقد پتانسیل رقابتپذیری هستند. فضای محصول برای تمامی شرکتهای بیمه ترسیم و با بهرهگیری از علم شبکه نقشة راه متنوعسازی رشته فعالیتهای بیمهای شرکتها بر مبنای راهبردهای مختلف تعیین شده است.نتیجهگیری: از سال 2002 فرایند خصوصیسازی صنعت بیمه در ایران اغاز شده که این فرایند تأثیرات درخور ملاحظهای بر ساختار صنعت بیمه و رفتار شرکتها گذاشته است. یکی از راهبردهای شرکتهای بیمه در راستای رقابتپذیری و افزایش سودآوری متنوعسازی محصولات است. در این مطالعه ابتدا تعداد محصولات متنوع 29 شرکت بیمه محاسبه و مشخص شد شرکت بیمة البرز با 10 محصول بیشترین تنوع را دارند، شرکتهای بیمة خاورمیانه، کیش، آسماری و قشم با دارا بودن تنوع در یک محصول دارای کمترین تنوع در محصولات بیمهای هستند. در گام بعد احتمال فعالسازی محصولاتی که شرکتهای بیمه در عرضة آنها دارای مزیت نسبی آشکارشده یا فعال نیستند اندازهگیری شد و بهاینترتیب محصولات بیمهای هر شرکت به سه دستة فعال، بالقوه فعال و غیرفعال تقسیم شد. سپس فضای تولید 29 شرکت بیمه ترسیم و در این فضا محصولات فعال، بالقوه فعال و غیرفعال شرکتهای بیمه مشخص شد. در نهایت با کاربرد علم شبکه مسیر و نقشة راه متنوعسازی شرکتهای بیمه براساس چهار راهبرد حداکثری، حریصانه، درجه بالا، درجه پایین و نیز راهبرد ترکیبی (با روشهای بردا و کپلند) مشخص و تعیین شد. در راهبرد حداکثری طی هر مرحله محصول با بیشترین اتصال به محصولات فعال انتخاب شدند. براساس این راهبرد بهطور مثال برای شرکت بیمة تجارت نو بهمنظور متنوعسازی، بیمة زندگی در اولویت اول، سایر انواع بیمه در اولویت دوم و حوادث راننده و شخص ثالث در اولویت سوم قرار گرفتند. در راهبرد حریصانه در هر مرحله محصول با بالاترین احتمال فعالسازی بهترتیب زمان فعالسازی کمتر انتخاب میشود. در راهبرد درجه بالا در هر مرحله محصولی برای متنوعسازی انتخاب میشود که در شبکه بیشترین ارتباط را با سایر محصولات داشته باشد اما در راهبرد درجه پایین طی هر مرحله محصول با کمترین ارتباط با سایر محصولات در شبکه برای فعالسازی برگزیده میشود. در راهبردهای درجه بالا و حداکثری رشته فعالیتهایی برای رقابتپذیری انتخاب میشوند که در آینده امکان رقابتپذیر شدن محصولات بیشتری را در شبکة محصولات فراهم آورند. درحالیکه در صورت انتخاب راهبردهای حریصانه و درجه پایین امکان رقابتپذیری رشته فعالیتهای کمتری در آینده وجود خواهد داشت. براساس یافتههای این مطالعه مشخص شد که الزاماً مسیر و نقشة راه متنوعسازی محصولات برای تمامی شرکتهای بیمه یکسان نیست و شرکتها میتوانند در راستای تنوعبخشی به محصولات، راهبردهای کوتاهمدت (حریصانه و درجه پایین)، بلندمدت (درجه بالا و حداکثری) یا ترکیبی از آنها را انتخاب کنند.
آیندهپژوهی در صنعت بیمه
آرش نجف پور؛ محمود یحیی زاده فر؛ میثم شیرخدایی؛ جواد سلطان زاده
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه پیچیدگی و تغییرات در اکوسیستم کسبوکارها بهخصوص صنعت بیمه بهقدری سریع شده که لازمة بقا در چنین محیطی تطابق با تغییرات و پایداری است. این مهم هرگونه تصمیم خرد و کلان مدیران کسبوکارها را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین در این شرایط آنچه بسیار اهمیت دارد دانستن میزان پایداری شرکتها در محیط متغیر امروزی ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: امروزه پیچیدگی و تغییرات در اکوسیستم کسبوکارها بهخصوص صنعت بیمه بهقدری سریع شده که لازمة بقا در چنین محیطی تطابق با تغییرات و پایداری است. این مهم هرگونه تصمیم خرد و کلان مدیران کسبوکارها را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین در این شرایط آنچه بسیار اهمیت دارد دانستن میزان پایداری شرکتها در محیط متغیر امروزی است. بر این اساس این پژوهش بر آن است به شناسایی مؤلفههای ارزیابی پایداری شرکتهای بیمهای در ایران بپردازد و شرکتهای بیمهای در ایران را براساس پایداری طبقهبندی کند.روششناسی: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث شیوة گردآوری و تحلیل جزء پژوهشهای توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش تمامی شرکتهای بیمهای ایران است. برای تعیین شاخصهای ارزیابی ابتدا شاخصهای ارزیابی مدل GRI که از مطالعة عمیق در ادبیات، سایت گزارش جهانی ابتکار عمل استخراج شدند و اهمیت هریک از معیارها مشخص شد، براساس آن پرسشنامهای ساختاریافته طراحی شد که بین 12 خبره توزیع و با روش دلفیفازی اعتبار مؤلفه در دو راند سنجیده شد سپس بعد از تأیید مؤلفهها بعد از دو راند، پرسشنامهای ساختاریافته تدوین شد و در اختیار 28 خبره قرار گرفت، پس از گردآوری دادهها با استفاده از نرمافزار Spss شرکتهای بیمهای با روش کامیانگین طبقهبندی شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای سنجش پایداری شرکتهای بیمهای در ایران 21 مؤلفة اصلی و 35 مؤلفة فرعی شناسایی شدند. با توجه به پژوهشهای انجامشده شرکتهای بیمهای در ایران بهلحاظ پایداری در سه خوشه دستهبندی شدند، خوشة اول شرکتهای در مرحلة تشکیل، خوشة دوم رشد و خوشة سوم توسعه بهلحاظ پایداریاند که 17 شرکت در خوشة اول، 6 شرکت در خوشة دوم و 5 شرکت در خوشة سوم است..نتیجهگیری: شرکتها با ارائة گزارش پایداری در تلاشاند در زمینة توسعة پایدار گام بردارند، صنعت بیمه هم از این امر مستثنا نیست، صنعت بیمه یک عامل تسهیلگر در پیشبرد فعالیتهای اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی است و سازوکارها و مشوقهای لازم برای تسهیل فعالیت پایدار تجارت در سطح کلان را در اختیار دارد، اما بخشهای مختلف صنعت بیمه در برابر ریسکهای نوظهور ناشی از عوامل اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی آسیبپذیرند. در سطوح مختلف پایداری اقتضائات هر کسبوکار متفاوت است و هر شرکت بیمهای متناسب با سطحی از پایداری که در آن قرار دارد و میزان انعطافپذیری شرکتهای بیمهای نسبت به تغییر و تحولات محیط پیرامونی متفاوت است. بدینمنظور شرکتهای بیمهای هر خوشه باید آمادگی لازم را برای این تغییرات داشته باشند.
آیندهپژوهی در صنعت بیمه
سعید جعفری نیا؛ مریم سلماسی؛ حمزه خواستار؛ لیلی نیاکان
چکیده
پیشینه و اهداف: جوامع، سازمان ها و افراد نه تنها باید با تغییرات اساسی که محیط ایجاد می کند، رو به رو شوند و برای بقا به آنها واکنش نشان دهند، بلکه لازم است برای پیش دستی نسبت به آنها پیش بینی های خود را به عمل نزدیک نمایند و یا برای ایجاد تغییرات و ساخت آینده مطلوب تلاش نمایند. صنعت بیمه نیز از این مهم مستثنی نیست. هدف ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: جوامع، سازمان ها و افراد نه تنها باید با تغییرات اساسی که محیط ایجاد می کند، رو به رو شوند و برای بقا به آنها واکنش نشان دهند، بلکه لازم است برای پیش دستی نسبت به آنها پیش بینی های خود را به عمل نزدیک نمایند و یا برای ایجاد تغییرات و ساخت آینده مطلوب تلاش نمایند. صنعت بیمه نیز از این مهم مستثنی نیست. هدف این پژوهش شناسایی روندها و رویدادهای مؤثر بر آینده بیمه های اتومبیل در ایران شامل موارد مؤثر بر فروش و پرداخت خسارت این رشته در بازه زمانی بین 5 تا 20 سال آینده بوده است.
روششناسی: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، با هدف کاربردی با رویکرد کیفی به روش تحلیل محتوا انجام شده و نتایج در قالب شبکه مضامین تحلیل شده اند. ضمناً به منظور جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته استفاده شده است.
یافتهها: در این پژوهش با 19 نفر از خبرگان صنعت بیمه از طریق نمونه گیری گلوله برفی مصاحبه شده است. به منظور تحلیل محتوا دو ارزیاب با کمک نرم افزار مکسکیودیای کدگذاری باز، مقوله بندی و استـخراج مضامین را انجام داده اند؛ اعتبارپذیری، انتقال پذیری، تاییدپذیری و اعتمادپذیری تحت کنترل بوده است و پایایی کدگذاری از طریق کاپای کوهن که در مرحله آخر برابر با 954/0 شد اندازه گیری شده است. در مجموع عوامل شناسایی شده در چارچوب شش دسته مضمون فناورانه، سیاسی و قانونی، اقتصادی، اجتماعی، محیطی زیستی و کسب و کار دسته بندی شده اند. با توجه به ارزش مطالعات آیندهپژوهی و عدم اجرای پژوهشهای مشابه آن در کشور، نتایج آن بهمنظور سیاستگذاریها در سطوح مختلف نهاد حاکمیتی، شرکتهای بیمه و شبکه فروش ارزشمند خواهد بود.
نتیجهگیری: بر اساس این بررسی، در مجموع 44 مقوله به عنوان عوامل مؤثر در قالب شش مضمون شناسایی شده است که آینده بیمه های اتومبیل در ایران را دستخوش تغییر خواهند کرد.