فصلنامه علمی
مطالعات اجتماعی بیمه
شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر تخلفات بیمة شخص ‌‌ثالث در بین کارکنان شرکت‌‌های بیمه

بهروز میرزایی؛ اصغر محمدی؛ مهرداد نوابخش

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 255-274

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.03.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف اکتشاف و تبیین عوامل سازمانی مؤثر بر تخلفات بیمة شخص ‌‌ثالث در صنعت بیمة ایران صورت گرفته است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر مبتنی بر روش‌‌شناسی آمیخته از نوع توصیفی– اکتشافی صورت گرفته است. جامعة آماری بخش کیفی تحقیق شامل خبرگان حوزة مدیریت بیمه و جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه است که با استفاده ...  بیشتر

مطالعات اجتماعی بیمه
تأثیر شخصیت، موقعیت اجتماعی و ریسک ادراک‌شده بر تمایل به خرید بیمة زندگی

مهدی خادمی گراشی؛ شاهین طیار؛ شیوا نصرتی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 123-136

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.02.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: بیمه کردنِ بزرگ‌ترین سرمایة انسان (عمر)، نیاز به تحلیل‌های عمیقی از کنش‌های شخصیتی، اجتماعی و ادراکی دارد. در سایر رشته فعالیت‌های بیمه‌ای، بیمه‌گر ممکن است دلخوش به روابط سازمانی‌ باشد، اما توسعة بیمة زندگی به نفوذ در ذهن و احساس افراد وابسته است. با لحاظ این موضوع که افراد با ویژگی‌های شخصیتی و جایگاه اجتماعی ...  بیشتر

مطالعات اجتماعی بیمه
«بیمة بیکاری» به‌مثابة سیاست رفاهی (با تأکید بر قانون کار و طرح بیمة بیکاری ایام کرونا)

مهدی شکوری؛ طهمورث شیری؛ رضا علی محسنی

دوره 12، شماره 4 ، شهریور 1402، ، صفحه 317-330

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.04.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: دولت‌ها همواره برای ادارة جامعه، نظام حمایتی– رفاهی داشته‌اند که در راستای سیاست‌های رفاهی تعیین‌شده از سوی آن‌ها عملیاتی می‌شود. بخش عمدة این حمایت‌ها که مشتمل بر «مساعدت اجتماعی»، «بیمه‌های اجتماعی» و «سیاست بازار کار» است، محصول سیاست‌های رفاهی است. هدف مقالة حاضر، تحلیل گفتمان سیاست ...  بیشتر

مطالعات اجتماعی بیمه
تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر رضایت کارکنان و بیماران با میانجیگری توانمندسازی ساختاری (مورد مطالعه: بیمه سلامت ایران)

منیژه احمدی؛ صمد بارانی

دوره 12، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 51-62

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.01.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: کیفیت خدمات و جلب رضایت مراجعان و دریافت‌کنندگان خدمات، همواره یکی از چالش‌های مهم سازمان‌های خدمات‌محور است. در بخش بهداشت و درمان، رضایت شغلی به‌طور قوی با کیفیت و کارایی خدمات، رضایت بیماران و کاهش هزینه‌های پزشکی ارتباط دارد. منابع انسانی نقش محوری را در ارائۀ خدمات با کیفیت ایفا می‌کنند. یکی از عوامل مؤثر ...  بیشتر

مطالعات اجتماعی بیمه
منافع تعامل مدیریت منابع انسانی سالم، ذهنیت استرس مثبت، بهزیستی جمعی و عملکرد کارکنان در سازمان

مجتبی پورسلیمی؛ مرجان کریمی طرقبه؛ سمانه کوهجانی

دوره 11، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 31-40

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.01.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: ‌‌پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سالم، ذهنیت استرس مثبت و بهزیستی جمعی کارکنان شرکت‌های بیمه بر عملکرد آنها انجام شد. روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی- توصیفی و مبتنی بر دیدگاه سود متقابل ‌است که به بررسی مدل مفهومی اقتباسی ‌از مطالعه‌ای خارج از کشور پرداخته است. جامعه آماری مطالعه ...  بیشتر

مطالعات اجتماعی بیمه
راهبردهای توسعه بیمه محصولات کشاورزی در بین کشاورزان خرده مالک (مطالعه موردی: دهستان تبادکان شهرستان مشهد)

مریم قاسمی؛ علیرضا داورزنی

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 101-116

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.02.03

چکیده
  هدف: کشاورزان خرده مالک در مواجه با حوادث زیان­بار طبیعی بسیار آسیب­پذیر هستند و بیمه محصولات کشاورزی ابزاری برای مدیریت ریسک و حمایت از آنان در برابر مخاطرات است که می­تواند حیات تولید زراعی را در کشور تضمین کند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی راهبردهای مطلوب توسعه بیمه محصولات کشاورزی انجام شده است.روش‌شناسی: ...  بیشتر