سعید صفری؛ سجاد مرادی دولیسکانی؛ حسین رئیسی قربان آبادی
چکیده
در این پژوهش، برای ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه با بررسی ادبیات و پیشینۀ پژوهش معیارهای مؤثر ارزیابی عملکرد شناسایی و سپس از طریق نظرات خبرگان، 16 معیار مهم غربال و بر اساس دستهبندی انجمن حرفهای بیمۀ مرکزی ایران در یکی از 4 دستۀ عملیاتی، مالی، توانایی ایفای تعهدات، و مشتریمداری و دسترسی مشتریان به خدمات قرار گرفتند. در مرحلۀ ...
بیشتر
در این پژوهش، برای ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه با بررسی ادبیات و پیشینۀ پژوهش معیارهای مؤثر ارزیابی عملکرد شناسایی و سپس از طریق نظرات خبرگان، 16 معیار مهم غربال و بر اساس دستهبندی انجمن حرفهای بیمۀ مرکزی ایران در یکی از 4 دستۀ عملیاتی، مالی، توانایی ایفای تعهدات، و مشتریمداری و دسترسی مشتریان به خدمات قرار گرفتند. در مرحلۀ بعد، از روش دیماتل به منظور تعیین روابط میان معیارها استفاده و در بین خوشهها، خوشۀ عملیاتی بهعنوان علت اصلی شناسایی و سپس با استفاده از فرایند تحلیل شبکهای، وزن هر یک از عوامل محاسبه شد. با توجه به اینکه در اغلب تحقیقات گذشته رتبهبندی شرکتهای بیمه بر اساس نظر خبرگان و برداشت ذهنی آنان انجام شده است، دقت و اعتبار تحلیلها و درنتیجه رتبهبندی عملکرد شرکتها با دادههای واقعی در برخی موارد ناسازگار است. به منظور غلبه بر این مشکل برای رتبهبندی شرکتهای بیمه از شاخصهای کمّی غربالشدۀ حاصل از فرایند تحقیق و اطلاعات واقعی سالنامههای آماری استفاده شده است. نتایج تحلیلها، شرکتهای با بهترین عملکرد را از بین 21 شرکت فعال در سالهای 1391 و 1392 مشخص کرد.
رضا پیرایش؛ مرتضی منصوری
چکیده
یکی از لازمههای ایجاد تحول در صنعت بیمۀ کشور در راستای خدمات مطلوب، طراحی و اجرای سیستمهای ارزیابی عملکرد، و رتبهبندی شرکتهای بیمهای است. رتبهبندی شرکتهای بیمه به منظور ارتقای کیفیت، کارآمدی، و اثربخشی کارکردهای بیمه مورد بررسی قرار میگیرد. رتبهبندی شرکتهای بیمه که اغلب یک ارزیابی مالی از شرکتهای بیمه ...
بیشتر
یکی از لازمههای ایجاد تحول در صنعت بیمۀ کشور در راستای خدمات مطلوب، طراحی و اجرای سیستمهای ارزیابی عملکرد، و رتبهبندی شرکتهای بیمهای است. رتبهبندی شرکتهای بیمه به منظور ارتقای کیفیت، کارآمدی، و اثربخشی کارکردهای بیمه مورد بررسی قرار میگیرد. رتبهبندی شرکتهای بیمه که اغلب یک ارزیابی مالی از شرکتهای بیمه است به شفافسازی، افزایش کارایی، و ایجاد رقابت در بازار منجر میشود. اطلاعات رتبهبندی قابل استفادۀ ذینفعان است. هدف اساسی این تحقیق شناسایی مؤلفههای کلیدی در رتبهبندی شرکتهای بیمهای و همچنین رتبهبندی شرکتهای بیمهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار ایران به منظور ارزیابی قابلیت اعتماد شرکتهای بیمه است. این تحقیق با استفاده از روش اسمارتر، عوامل کلیدی در رتبهبندی شرکتهای بیمهای را شناسایی و با استفاده از روش تاپسیس، شرکتهای بیمهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار را رتبهبندی کرده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل مشتریان خدمات بیمهای 5 شرکت بیمهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران (آسیا، البرز، پارسیان، دانا، و ملت) و حجم نمونه شامل 60 نمایندگی از شرکتهای مذکور است. نتایج تحقیق نشان داد که براساس الگوی تصمیمگیری چندمعیاره در رتبهبندی شرکتها، عایدی هر سهم، نرخ بازدۀ حقوق صاحبان سهام، نسبت قیمت به سود هر سهم، بازدۀ داراییها، درصد سهام شناور آزاد، ارزش افزودۀ بازار، سهم شرکت از کل بازار، و ارزش افزودۀ اقتصادی بهترتیب در رتبههای اول تا هشتم هستند. همچنین نتایج نشان داد که براساس شاخصهای مذکور، شرکت بیمۀ پارسیان، شرکت بیمۀ البرز، شرکت بیمۀ ملت، شرکت بیمۀ دانا، و شرکت بیمۀ آسیا بهترتیب در رتبههای اول تا پنجم قرار میگیرند.