فصلنامه علمی
آینده‌پژوهی در صنعت بیمه
شناسایی مؤلفه‌های ارزیابی پایداری شرکت‌های بیمه‌ای در ایران با استفاده از روش دلفی‌فازی و خوشه‌بندی

آرش نجف پور؛ محمود یحیی زاده فر؛ میثم شیرخدایی؛ جواد سلطان زاده

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 137-154

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.02.04

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه پیچیدگی و تغییرات در اکوسیستم کسب‌وکارها به‌خصوص صنعت بیمه به‌قدری سریع شده که لازمة بقا در چنین محیطی تطابق با تغییرات و پایداری است. این مهم هرگونه تصمیم خرد و کلان مدیران کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین در این شرایط آنچه بسیار اهمیت دارد دانستن میزان پایداری شرکت‌ها در محیط متغیر امروزی ...  بیشتر

ارزیابی ریسک در رشته های بیمه ‎
ارائه مفهوم ریسک پکیج به جای ریسک فاکتور جهت طبقه بندی دقیق‌تر ریسک بیمه‌گذاران

مریم اثنی عشری؛ فرزان خامسیان؛ فربد خانی زاده

دوره 13، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 15-28

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.01.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: ارزیابی صحیح و علمی ریسک صدور بیمه‌نامه یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مراحل ارزیابی ریسک است و انجام آن باعث شناسایی مشتریان پرریسک و تعیین نرخ بیمه‌نامه، متناسب با ریسک مشتریان و در نتیجه پوشش مناسب خسارت‌های مالی ادعاشده به‌وسیلة حق‌بیمه‌های دریافتی می‌شود. در این پژوهش روشی جدید برای تبیین دقیق‌تر و کاربردی‌تر ...  بیشتر

بخش‌بندی بازار بیمه‌نامه بدنه خودرو یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه‌ای ایران

نازیلا نیاکان لاهیجی؛ منیژه حقیقی نسب

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 294-309

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.03.04

چکیده
  هدف: در فرایند مدیریت بازاریابی، بخش‌بندی بازار کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار اعم از طراحی محصول، فیمت­گذاری، توزیع و تبلیغات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اجرای درست آن باعث می‌گردد تا بازاریابان درک بهتری از مشتریان به دست آورند و با طراحی مناسب آمیخته بازاریابی نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. بنابراین، تحقیق حاضر با ...  بیشتر

الگوی خوشه‌بندی مشتریان بیمۀ عمر (مطالعۀ موردی: یک شرکت بیمه‌ای)

مریم باش افشار؛ مسعود سعیدپناه؛ فرشید تیره عیدوزهی

دوره 7، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 108-119

https://doi.org/10.22056/ijir.2018.02.03

چکیده
  این پژوهش به مطالعه در اطلاعات مشتریان بیمۀ عمر به منظور دستیابی به الگوی خوشه‌بندی برای ارائۀ خدمات می‌پردازد. از جامعۀ شرکتهای بیمۀ عمر، یک شرکت بیمه‌ای با اندازۀ نمونۀ 1000 نفر که در سال 1392 اقدام به خرید بیمه‌نامۀ عمر کرده‌اند، انتخاب شد. با استفاده از مدلهای خوشه‌بندی داده‌کاوی، عوامل مؤثر و روابط بین آنها مورد بررسی قرار گرفت ...  بیشتر

خوشه‌‌بندی و بررسی تطبیقی سند چشم‌‌انداز، مأموریت سازمانی، و اهداف شرکت‌‌‌های بیمۀ بین‌‌المللی و داخلی با رویکرد متن‌‌کاوی

محسن شفیعی نیک‌آبادی؛ امید افشاری زاده جعفری

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 160-175

https://doi.org/10.22056/ijir.2016.03.01

چکیده
  چشم‌انداز سازمانی، مأموریت سازمانی و هدف سازمان، شاخص­های عمدۀ جهت‌گیری سازمان محسوب می‌شوند. در این تحقیق با به­کارگیری تکنیک نوین متن­کاوی و ترکیب آن با روش خوشه­بندی k- میانگین، متن سند چشم‌انداز، مأموریت سازمانی، و اهداف ۳۹ شرکت بیمۀ بین‌المللی موجود در لیست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا و ۱۸ شرکت بیمۀ داخلی مورد تحلیل قرار گرفته ...  بیشتر