آیندهپژوهی در صنعت بیمه
آرش نجف پور؛ محمود یحیی زاده فر؛ میثم شیرخدایی؛ جواد سلطان زاده
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه پیچیدگی و تغییرات در اکوسیستم کسبوکارها بهخصوص صنعت بیمه بهقدری سریع شده که لازمة بقا در چنین محیطی تطابق با تغییرات و پایداری است. این مهم هرگونه تصمیم خرد و کلان مدیران کسبوکارها را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین در این شرایط آنچه بسیار اهمیت دارد دانستن میزان پایداری شرکتها در محیط متغیر امروزی ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: امروزه پیچیدگی و تغییرات در اکوسیستم کسبوکارها بهخصوص صنعت بیمه بهقدری سریع شده که لازمة بقا در چنین محیطی تطابق با تغییرات و پایداری است. این مهم هرگونه تصمیم خرد و کلان مدیران کسبوکارها را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین در این شرایط آنچه بسیار اهمیت دارد دانستن میزان پایداری شرکتها در محیط متغیر امروزی است. بر این اساس این پژوهش بر آن است به شناسایی مؤلفههای ارزیابی پایداری شرکتهای بیمهای در ایران بپردازد و شرکتهای بیمهای در ایران را براساس پایداری طبقهبندی کند.روششناسی: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث شیوة گردآوری و تحلیل جزء پژوهشهای توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش تمامی شرکتهای بیمهای ایران است. برای تعیین شاخصهای ارزیابی ابتدا شاخصهای ارزیابی مدل GRI که از مطالعة عمیق در ادبیات، سایت گزارش جهانی ابتکار عمل استخراج شدند و اهمیت هریک از معیارها مشخص شد، براساس آن پرسشنامهای ساختاریافته طراحی شد که بین 12 خبره توزیع و با روش دلفیفازی اعتبار مؤلفه در دو راند سنجیده شد سپس بعد از تأیید مؤلفهها بعد از دو راند، پرسشنامهای ساختاریافته تدوین شد و در اختیار 28 خبره قرار گرفت، پس از گردآوری دادهها با استفاده از نرمافزار Spss شرکتهای بیمهای با روش کامیانگین طبقهبندی شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای سنجش پایداری شرکتهای بیمهای در ایران 21 مؤلفة اصلی و 35 مؤلفة فرعی شناسایی شدند. با توجه به پژوهشهای انجامشده شرکتهای بیمهای در ایران بهلحاظ پایداری در سه خوشه دستهبندی شدند، خوشة اول شرکتهای در مرحلة تشکیل، خوشة دوم رشد و خوشة سوم توسعه بهلحاظ پایداریاند که 17 شرکت در خوشة اول، 6 شرکت در خوشة دوم و 5 شرکت در خوشة سوم است..نتیجهگیری: شرکتها با ارائة گزارش پایداری در تلاشاند در زمینة توسعة پایدار گام بردارند، صنعت بیمه هم از این امر مستثنا نیست، صنعت بیمه یک عامل تسهیلگر در پیشبرد فعالیتهای اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی است و سازوکارها و مشوقهای لازم برای تسهیل فعالیت پایدار تجارت در سطح کلان را در اختیار دارد، اما بخشهای مختلف صنعت بیمه در برابر ریسکهای نوظهور ناشی از عوامل اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی آسیبپذیرند. در سطوح مختلف پایداری اقتضائات هر کسبوکار متفاوت است و هر شرکت بیمهای متناسب با سطحی از پایداری که در آن قرار دارد و میزان انعطافپذیری شرکتهای بیمهای نسبت به تغییر و تحولات محیط پیرامونی متفاوت است. بدینمنظور شرکتهای بیمهای هر خوشه باید آمادگی لازم را برای این تغییرات داشته باشند.
ارزیابی ریسک در رشته های بیمه
مریم اثنی عشری؛ فرزان خامسیان؛ فربد خانی زاده
چکیده
پیشینه و اهداف: ارزیابی صحیح و علمی ریسک صدور بیمهنامه یکی از حساسترین و مهمترین مراحل ارزیابی ریسک است و انجام آن باعث شناسایی مشتریان پرریسک و تعیین نرخ بیمهنامه، متناسب با ریسک مشتریان و در نتیجه پوشش مناسب خسارتهای مالی ادعاشده بهوسیلة حقبیمههای دریافتی میشود. در این پژوهش روشی جدید برای تبیین دقیقتر و کاربردیتر ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: ارزیابی صحیح و علمی ریسک صدور بیمهنامه یکی از حساسترین و مهمترین مراحل ارزیابی ریسک است و انجام آن باعث شناسایی مشتریان پرریسک و تعیین نرخ بیمهنامه، متناسب با ریسک مشتریان و در نتیجه پوشش مناسب خسارتهای مالی ادعاشده بهوسیلة حقبیمههای دریافتی میشود. در این پژوهش روشی جدید برای تبیین دقیقتر و کاربردیتر از ریسکفاکتور ارائه شده است. در این روش که مبتنی بر الگوریتم بدون نظارت خوشهبندی است، ابتدا بازههای مختلف هر عامل مؤثر بر خسارت بررسی و با توجه به میزان تأثیرگذاری بر سطوح خسارت مشتریان به چند ریسکفاکتور تقسیم میشوند. سپس با توجه به میزان ارتباط آن با بازة دیگر عوامل، از لحاظ ایجاد سطوح خسارت مشابه در مشتریان، با آنها ترکیب میشود و پکیجی شامل بازههای عوامل تأثیرگذار بر سطوح مختلف خسارت را تشکیل میدهد. بهاینترتیب بهجای یک ریسکفاکتور، پکیجهای مختلفی ایجاد میشود که هرکدام از آنها یک عامل ریسک یا همان ریسکفاکتور در نظر گرفته میشوند.روششناسی: با استفاده از روش خوشهبندی کا-میانگین، بیمهگذاران به خوشههایی با ریسک همگن که در واقع ریسکپکیجهای متناظر با میزان پرخطر بودن مشتریان هستند، تقسیم شدهاند. براساس ساختار الگوریتم کا-میانگین تعداد خوشههای مورد نظر باید از پیش تعیین شود. این موضوع چالش اصلی استفاده از الگوریتم مزبور است. در همین راستا دو رویکرد اصلی اعتبارسنجی سایهنما (ضریب سیلوئت) و روش آرنج برای حل این مشکل ارائه شده است.یافتهها: با توجه به نمودار آرنج و ضریب سیلوئت و همچنین در نظر گرفتن نیاز شرکتهای بیمه به ارزیابی کاربردی و منطبق بر واقعیت، 4 خوشه به دست آمد که با توجه به اینکه خوشة 2 و 3 در یک طیف نزدیک به هم و در نتیجه قابل پیوستن به یکدیگر هستند و خوشه با سطح ریسک متوسط را تشکیل میدهند، 3 خوشه بهعنوان بهترین خروجی دستهبندی بیمهگذاران لحاظ شد.نتیجهگیری: از بررسی ویژگیهای بهدستآمده در 3 خوشة مطرحشده میتوان پکیجهای ریسک ذیل را معرفی کرد.افراد با سنین بالا، متوسط و پایین (چگال در بازة 30 تا 58 سال) با ماشین ارزانقیمت و دارای جنسیت مرد را میتوان بهعنوان بیمهگذاران با بالاترین سطح ریسک معرفی کرد.افراد با سنین متوسط و بالا (چگال در بازة 32 تا 53 سال) با ارزش ماشین متوسط و بالا را میتوان بیمهگذاران دارای ریسکهای متوسط در نظر گرفت.افراد با سنین متوسط به بالا (چگال در بازة 51 تا 63 سال) با ماشین گرانقیمت را میتوان بیمهگذاران با پایینترین سطح ریسک در نظر گرفت.
نازیلا نیاکان لاهیجی؛ منیژه حقیقی نسب
چکیده
هدف: در فرایند مدیریت بازاریابی، بخشبندی بازار کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار اعم از طراحی محصول، فیمتگذاری، توزیع و تبلیغات را تحت تأثیر قرار میدهد و اجرای درست آن باعث میگردد تا بازاریابان درک بهتری از مشتریان به دست آورند و با طراحی مناسب آمیخته بازاریابی نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. بنابراین، تحقیق حاضر با ...
بیشتر
هدف: در فرایند مدیریت بازاریابی، بخشبندی بازار کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار اعم از طراحی محصول، فیمتگذاری، توزیع و تبلیغات را تحت تأثیر قرار میدهد و اجرای درست آن باعث میگردد تا بازاریابان درک بهتری از مشتریان به دست آورند و با طراحی مناسب آمیخته بازاریابی نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی بخشهای بازار بیمه بدنه خودرو که اهمیت، جایگاه و حجم فروش بالایی در صنعت بیمه دارد، صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کمی است. جامعه آماری آن از مشتریان بیمههای بدنه خودرو یکی از بزرگترین شرکتهای بیمه ایران در سال 1397 شامل بیش از 20 هزار فقره بیمهنامه تشکیل شده بود که از این بین تعداد 972 فقره به روش تصادفی بهعنوان حجم نمونه تعیین و اطلاعات آنها از پایگاه داده سیستمهای صدور بیمهنامههای بدنه خودرو شرکت مذکور استخراج گردید. همچنین، از متغیرهای عمر و ارزش خودرو، تعداد سیلندر، مورد استفاده، شیوه پرداخت حق بیمه، سابقه خسارت قبلی و مدت بیمهنامه جهت بخشبندی بازار استفاده شد.یافتهها: تحلیل خوشهبندی دومرحلهای به شناسایی چهار بخش در بازار بیمههای بدنه خودرو منجر شد و پیشنهاد گردید خوشه یک به عنوان بازار هدف مدنظر قرار گیرد که بزرگترین بخش شناسایی شده است. همچنین، با توجه به اینکه استفاده از خودرو جهت انجام اداری و امور شرکتی از ویژگیهای اصلی این خوشه است، پیشنهاد شد بر راهبردهای مربوط به B2B شامل فروش بیمهنامه بدنه همراه سایر بیمهنامهها به بنگاه، در نظر گرفتن تسهیلات و تخفیفات خاص برای آنها و فروش مستقیم تمرکز شود.
مریم باش افشار؛ مسعود سعیدپناه؛ فرشید تیره عیدوزهی
چکیده
این پژوهش به مطالعه در اطلاعات مشتریان بیمۀ عمر به منظور دستیابی به الگوی خوشهبندی برای ارائۀ خدمات میپردازد. از جامعۀ شرکتهای بیمۀ عمر، یک شرکت بیمهای با اندازۀ نمونۀ 1000 نفر که در سال 1392 اقدام به خرید بیمهنامۀ عمر کردهاند، انتخاب شد. با استفاده از مدلهای خوشهبندی دادهکاوی، عوامل مؤثر و روابط بین آنها مورد بررسی قرار گرفت ...
بیشتر
این پژوهش به مطالعه در اطلاعات مشتریان بیمۀ عمر به منظور دستیابی به الگوی خوشهبندی برای ارائۀ خدمات میپردازد. از جامعۀ شرکتهای بیمۀ عمر، یک شرکت بیمهای با اندازۀ نمونۀ 1000 نفر که در سال 1392 اقدام به خرید بیمهنامۀ عمر کردهاند، انتخاب شد. با استفاده از مدلهای خوشهبندی دادهکاوی، عوامل مؤثر و روابط بین آنها مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت، نتایج حاصل از مدلهای مختلف خوشهبندی با یکدیگر مقایسه شدند. با استفاده از نتایج بهدستآمده، شرکتهای بیمهای میتوانند مشتریان بیمۀ عمر را در دو گروه اصلی «مشتریان سودبخش» و «مشتریان دارای ریسک» طبقهبندی کنند و به هریک از گروهها، بستههای خدماتی متناسب ارائه دهند. بهعلاوه، متغیرهای جمعیتی همچون «جنسیت» و «سن» و متغیرهای بیمهای همچون «حقبیمۀ سالیانه» و «ضریب فوت در اثر حادثه» بهعنوان عوامل تأثیرگذار در شناسایی گروههای مشتریان هستند.
محسن شفیعی نیکآبادی؛ امید افشاری زاده جعفری
چکیده
چشمانداز سازمانی، مأموریت سازمانی و هدف سازمان، شاخصهای عمدۀ جهتگیری سازمان محسوب میشوند. در این تحقیق با بهکارگیری تکنیک نوین متنکاوی و ترکیب آن با روش خوشهبندی k- میانگین، متن سند چشمانداز، مأموریت سازمانی، و اهداف ۳۹ شرکت بیمۀ بینالمللی موجود در لیست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا و ۱۸ شرکت بیمۀ داخلی مورد تحلیل قرار گرفته ...
بیشتر
چشمانداز سازمانی، مأموریت سازمانی و هدف سازمان، شاخصهای عمدۀ جهتگیری سازمان محسوب میشوند. در این تحقیق با بهکارگیری تکنیک نوین متنکاوی و ترکیب آن با روش خوشهبندی k- میانگین، متن سند چشمانداز، مأموریت سازمانی، و اهداف ۳۹ شرکت بیمۀ بینالمللی موجود در لیست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا و ۱۸ شرکت بیمۀ داخلی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرکتهای بینالمللی با مفاهیمی چون امنیت مالی، ارزش، خدمات، محصول- خدمت، و کیفیت در قالب ۴ خوشه و شرکتهای داخلی با مفاهیمی چون حرفهای، آرامش، سودآوری- مالی، و ارائۀ خدمات در قالب ۴ خوشه تقسیمبندی میشوند. درنهایت شرکتهای بینالمللی در مواردی با شرکتهای داخلی همراستا هستند و در موارد فراوانی نوع دیدگاه شرکتهای داخلی و بینالمللی به این سندها و واژههای بهکاررفته در آنها متفاوت است.