فناوریهای نوین بیمهای
محدثه منصوری؛ امیرعلی فوکردی
چکیده
پیشینه و اهداف: کلاندادهها با سرعتی فزایندهای در حال تبدیل به یکی از نیروهای کلیدی سازمان در عصر حاضر هستند. این فناوری امکانات فراوانی را برای کسب، ذخیرهسازی و تحلیل حجم عظمیی از دادههای گردآوریشده از منابع مختلف در اختیار قرار میدهد. با وجود کاربردها و مزایای فراوان تحلیل کلاندادهها در بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: کلاندادهها با سرعتی فزایندهای در حال تبدیل به یکی از نیروهای کلیدی سازمان در عصر حاضر هستند. این فناوری امکانات فراوانی را برای کسب، ذخیرهسازی و تحلیل حجم عظمیی از دادههای گردآوریشده از منابع مختلف در اختیار قرار میدهد. با وجود کاربردها و مزایای فراوان تحلیل کلاندادهها در بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی شرکتها، پذیرش این فناوری همواره با موانعی روبهرو بوده است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تحلیل موانع پذیرش تحلیل کلاندادهها در صنعت بیمه ایران است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر طرح توصیفی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی است. در این پژوهش، ابتدا با مرور پیشینه و کسب نظرات تأییدی مدیران صنعت، موانع پذیرش تحلیل کلاندادهها در صنعت بیمه کشور شناسایی شده است. سپس از مدلسازی تفسیریـساختاری جامع با تحلیل میکمک برای نگاشت روابط فیمابین و ساخت مدل سلسله مراتبی حاکم بر این موانع استفاده شده است.
یافتهها: هزینه بالای سرمایهگذاری، عدم آمادگی زیرساختهای فنی شرکت، فرهنگ ضعیف سازمانی، فقدان تعهد مدیریت ارشد، محدودیت زمانی، مقاومت کارکنان، عدم همکاری میان واحدهای سازمانی، عدم دسترسی به متخصصان مجرب و ماهر، لزوم حفظ امنیت دادهها و حریم خصوصی مشتریان و ضعف یا فقدان مقررات بهعنوان 10 مانع عمده پذیرش تحلیل کلاندادهها در صنعت بیمه ایران شناسایی شدند. بهعلاوه، استفاده از مدلسازی تفسیریـساختاری جامع با تحلیل میکمک نشان داد عدم دسترسی به متخصصان مجرب و ماهر، عدم تعهد مدیریت ارشد، و ضعف یا فقدان مقررات موجود موانع ریشهای پذیرش تحلیل کلاندادهها در صنعت بیمه کشور هستند.
نتیجهگیری: ترکیب یافتههای حاصل از مرور گسترده پیشینه پژوهش با دیدگاههای مدیران صنعت و تحلیل آنها توسط مدلسازی تفسیریـساختاری جامع با تحلیل میکمک منجر به توسعه چارچوبی برای درک بهتر موانع پذیرش تحلیل کلاندادهها در صنعت بیمه کشور شد. این چارچوب به سیاستگذاران و مدیران صنعت بیمه کشور در اولویتبندی مسائل پیش روی و تدوین راهبردهای کارآمد توسعه تحلیل کلاندادهها در این صنعت یاری میرساند.
علی پارسامنش؛ هرمز مهرانی؛ شادان وهاب زاده منشی؛ نرگس حسنمرادی
چکیده
هدف: توسعه فناوری بیمه و پذیرش آن از سوی مشتریان، علاوهبر کاهش هزینه، باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه و کاهش تخلفات و تقلبات بیمهای میگردد. اما، علیرغم رشد کاربران اینترنت و کارافزارها، فناوریهای بیمهای سهم ناچیزی در تولید حق بیمه در کشور دارند. از سویی، این فناوریها زمانی مؤثر خواهند بود که مورد پذیرش قرار گیرند. به ...
بیشتر
هدف: توسعه فناوری بیمه و پذیرش آن از سوی مشتریان، علاوهبر کاهش هزینه، باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه و کاهش تخلفات و تقلبات بیمهای میگردد. اما، علیرغم رشد کاربران اینترنت و کارافزارها، فناوریهای بیمهای سهم ناچیزی در تولید حق بیمه در کشور دارند. از سویی، این فناوریها زمانی مؤثر خواهند بود که مورد پذیرش قرار گیرند. به همین دلیل، تحقیق حاضر به شناسایی و طراحی الگوی آمادگی پذیرش فناوری بیمه پرداخته است.روششناسی: بهمنظور طراحی الگوی پذیرش فناوری بیمه از دو روش دادهبنیاد و مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شده است. به این صورت که ابتدا، عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری بیمه به روش دادهبنیاد و ابزار مصاحبه عمیق با خبرگان بیمهای (مجموعاً ۴۳ مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری) شناسایی شد. سپس، از روش مدلسازی ساختاری–تفسیری برای طراحی الگوی پذیرش فناوری بیمه و شناسایی سازهها و روابط بین آنها بهره گرفته شد.یافتهها: بخش مدلسازی ساختاری–تفسیری به طراحی مدل اولیه پذیرش فناوری بیمه منجر شده و نتایج خروجی الگو بر اساس نمودار قدرت نفوذ-وابستگی نشان داد متغیرهای حمایت، مشروعیتبخشی، توسعه فرهنگی و عملکرد، قدرت نفوذ بالایی داشته و تأثیرپذیری کمی دارند و در ناحیه متغیرهای مستقل قرار میگیرند و متغیرهای قیمت، همکاری، اعتماد و مزایای خرید نیز از وابستگی بالا، اما نفوذ اندکی برخوردارند و وابسته محسوب میشوند. همچنین، متغیرهای محدودیت و پیچیدگی قدرت نفوذ و میزان وابستگی مشابهی دارند و متغیرهای پیوندی هستند.نتیجهگیری: حمایت صنعت بیمه در مشروعیتبخشی و تقویت زیرساختهای لازم برای فعالیت کسبوکارهای نوپای بیمهای موجب کاهش محدودیتهای موجود و افزایش اعتماد و همکاری شرکتهای بیمهای با فناوری بیمه شده و میتواند افزایش استقبال مشتریان از فناوری بیمه و استفاده از مزایای خرید ناشی از این شیوه را به دنبال داشته باشد. طبقهبندی موضوعی: G22 ,O33