حقوق بیمه
خدیجه مظفری
چکیده
پیشینه و اهداف: برای ایجاد بازار ثانویة بیمة عمر که طی آن دارندگان بیمهنامههای عمر بهسهولت بتوانند بیمهنامههای خود را به فروش برسانند ضروری است مبانی حقوقی و آثار انتقال بیمهنامة عمر شناسایی و بررسی شود تا قواعد حاکم بر این بازار نیز شناسایی شود. در این راستا این تحقیق در پی آن است که چالشهای حقوقی انتقال بیمهنامة عمر ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: برای ایجاد بازار ثانویة بیمة عمر که طی آن دارندگان بیمهنامههای عمر بهسهولت بتوانند بیمهنامههای خود را به فروش برسانند ضروری است مبانی حقوقی و آثار انتقال بیمهنامة عمر شناسایی و بررسی شود تا قواعد حاکم بر این بازار نیز شناسایی شود. در این راستا این تحقیق در پی آن است که چالشهای حقوقی انتقال بیمهنامة عمر از یک شخص به شخص دیگر را بررسی کند.روششناسی: تحلیل حقوقی با استفاده از متون حقوقی موجود از جمله کتب فقهی، حقوقی و مقالات منتشرشدة داخلی و خارجی صورت میپذیرد. بر این اساس روش کار در این مقاله، روش کتابخانهای و تحلیلی و توصیفی خواهد بود. بدینترتیب که ابتدا مبانی فقهی و حقوقی انتقال بیمة عمر بررسی و در ادامه ماهیت قرارداد انتقال مطالعه و در نهایت آثار و احکام ناشی از این انتقال تحلیل میشود.یافتهها: در خصوص قواعد حاکم بر بیمة عمر در نظام حقوقی ایران برخلاف بسیاری از نظامهای حقوقی دنیا قوانین زیادی به تصویب نرسیده است و این بخش مورد غفلت قانونگذار قرار گرفته است. همین امر زمینهساز بروز اختلاف نظر در خصوص احکام مربوط به این بیمه است. عمده مقررات مربوط به بیمهنامة عمر را در ایران باید از میان شرایط عمومی بیمهنامة عمر استخراج کرد و قانون در خصوص غالب موارد ساکت است.نتیجهگیری: این مقاله نشان میدهد که امکان انتقال بیمهنامة عمر و استخراج احکام حاکم بر این انتقال براساس قوانین و مقررات فعلی در نظام حقوقی ایران با استفاده از مقررات عام و کلی تا حد زیادی وجود دارد. براساس اصل آزادی انتقال قرارداد، منتقل کردن هر قراردادی که قائم به شخص نباشد مجاز است. آثار ناشی از این انتقال بهصورت مشروح در مقاله مورد توجه قرار گرفته است.
بازاریابی و فروش بیمه
معصومه خلیل زاده طلاتپه؛ وحید ناصحی فر؛ تحفه قبادی لموکی؛ علی اصغری صارم
چکیده
هدف: امروزه شرکتهای بیمه برای تداوم فعالیت و جذب و حفظ مشتریان باید بیش از پیش دربارة سردرگمی مشتری و ارائة راهبردهایی برای کاهش آن بیندیشند این پژوهش درصدد ارائة راهبردهایی مؤثر در مدیریت سردرگمی مشتریان در بیمة عمر است.روششناسی: این پژوهش براساس تحلیل مضمون (کدگذاری و شناخت مقولههای زیربنایی متن مصاحبه یا نوشتار) انجام ...
بیشتر
هدف: امروزه شرکتهای بیمه برای تداوم فعالیت و جذب و حفظ مشتریان باید بیش از پیش دربارة سردرگمی مشتری و ارائة راهبردهایی برای کاهش آن بیندیشند این پژوهش درصدد ارائة راهبردهایی مؤثر در مدیریت سردرگمی مشتریان در بیمة عمر است.روششناسی: این پژوهش براساس تحلیل مضمون (کدگذاری و شناخت مقولههای زیربنایی متن مصاحبه یا نوشتار) انجام گرفته است، از لحاظ هدف بنیادین است و برحسب روش گردآوری دادهها میدانی محسوب میشود مشارکتکنندگان پژوهش خبرگان صنعت بیمه و بازاریابی هستند، روش نمونهگیری غیراحتمالی، قضاوتی و گلوله برفی و تعداد حجم نمونه با توجه به اشباع نظری دادهها 23 نفر بوده است و برای گردآوری داده از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شده است.یافتهها: مطابق با نتایج حاصل از پژوهش، 3 هستة مرکزی و 18 مضمون اصلی با عنوان مشتریمداری (پیگیری مستمر مشتریان، ارتباط با مشتریان، درک نیاز مشتری و بهبود خدمترسانی و رفاه مشتری) استراتژیهای بازاریابی (برگزاری رویدادهای شاخص و جذاب، تبلیغات دهانبهدهان، هویتسازی مطلوب در شبکههای اجتماعی، استفادة نوآورانه از بروشورها، برنامههای تلویزیونی، تبلیغات اثربخش) ارائة بستة کامل خدماتی با کیفیت بالا (نظارت بر عملکرد کارکنان، شفافیت عملکرد، انعطافپذیری در پوششهای بیمهای، ارائة برنامههای وفاداری به شکل نوین، تمرکز بر زنجیرة ارزش، تصویرسازی بیمة عمر، کاربرد فنّاوری اطلاعات (هوشمندسازی)) شناسایی شدند.نتیجهگیری: در این پژوهش راهبردهای مواجهه با مدیریت سردرگمی مشتری در خدمات بیمة عمر مورد توجه قرار گرفت. با توجه به یافتههای پژوهش بهکارگیری سیستمهایی برای پیگیری و درک نیازهای مشتریان با ایجاد و حفظ رابطة بلندمدت، مشتریمداری را به مقولهای مهم تبدیل کرده است. همچنین ایجاد استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر تولید محتوای محرک و استفاده ار ظرفیت فضای مجازی همراه با تدوین برنامههایی برای ارائة خدمات با کیفیت بالا در راستای ارائة ارزش برتر به مشتری و متناسب با شرایط روز، مدیران و متولیان را در مدیریت سردرگمی مشتری در بیمة عمر یاری میکند و بهمنظور نتیجهبخش شدن راهبردهای مورد نظر لازم است مدیران و متولیان در همة مراحل و فرایند اجرای راهبردها، سردرگمی مشتریان را مدنظر قرار دهند.
اباذر حلم زاده؛ کریم حمدی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی
چکیده
هدف: بازخرید بیمههای عمر از آسیبهای صنعت بیمه است که موجب نارضایتی مشتریان، تبلیغات سوء آنها، برهمزدن برنامههای شرکتها برای سرمایهگذاری، کاهش درآمد ناخالص داخلی کشور و... میشود. ازآنجاییکه بیشتر تحقیقات صورتگرفته در زمینه بازخرید بیمههای عمر بر عوامل اقتصادی متمرکز بودهاند، هدف اصلی این تحقیق آن است که به ...
بیشتر
هدف: بازخرید بیمههای عمر از آسیبهای صنعت بیمه است که موجب نارضایتی مشتریان، تبلیغات سوء آنها، برهمزدن برنامههای شرکتها برای سرمایهگذاری، کاهش درآمد ناخالص داخلی کشور و... میشود. ازآنجاییکه بیشتر تحقیقات صورتگرفته در زمینه بازخرید بیمههای عمر بر عوامل اقتصادی متمرکز بودهاند، هدف اصلی این تحقیق آن است که به تبیین همهجانبه عللی بپردازد که موجب بازخرید بیمهنامههای عمر در ایران میشوند.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش کیفی و با استفاده از نظریه دادهبنیاد (رویکرد استراوس و کوربین)، شرایط بازخرید بیمه عمر به درخواست بیمهگذاران و تعاملهای مربوط به آن و پیامدهای ناشی از آن را احصا کرده است.یافتهها: دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با کارکنان عالیرتبه و کارشناسان بازخرید بیمههای عمر برخی شرکتهای بیمه فعال در کشور بهدست آمدهاند.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند شرایط علّی شامل ابعاد مربوط به ساختار بیمههای عمر و شرایط مداخلهای شامل ابعاد مرتبط با بیمهگر و بیمهگذار و شرایط زمینهای شامل ابعاد مربوط به ساختار جامعه ایران میشوند که موجب بازخرید بیمههای عمر میشوند و با تعاملهایی مانند مشاوره مجدد و ارائه تسهیلات یا ندادن مشاوره، پیامدهای حاصله به ترتیب شامل انصراف از بازخرید و احساس رضایت و تداوم بیمه عمر یا بازخرید، احساس نارضایتی، سلب اعتماد از بیمهگر و تبلیغات ویروسی علیه بیمهگر هستند. بهعلاوه، شرایط خاصی مانند بیثباتی اقتصادی یا سیاسی در سطح کلان و مواردی چون وضعیت شغلی و درآمد بیمهگذار در سطح خرد، همچنین ویژگیهای ماهوی بیمه عمر ازجمله پیچیدگی، بلندمدتبودن و ناملموسبودن هم در بازخرید بیمه عمر تأثیرگذارند.