فناوریهای نوین بیمهای
علیرضا امین پور؛ محمد ربیعی
چکیده
پیشینه و اهداف: در سالهای اخیر صنعت بیمه رشدی چشمگیر داشته است و شرکتهای مختلف با خدمات گوناگون پا به عرصه گذاشتهاند. بازاریابی موفق یکی از اهداف اصلی شرکتهای بیمه است؛ پیداکردن افرادی که احتمال میرود از خدمات بیمه استفاده کنند، بسیار مهم است و منجر به مدیریت هرچه بهتر سرمایه و هزینهها میشود. هدف اصلی این پژوهش، دستهبندی ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: در سالهای اخیر صنعت بیمه رشدی چشمگیر داشته است و شرکتهای مختلف با خدمات گوناگون پا به عرصه گذاشتهاند. بازاریابی موفق یکی از اهداف اصلی شرکتهای بیمه است؛ پیداکردن افرادی که احتمال میرود از خدمات بیمه استفاده کنند، بسیار مهم است و منجر به مدیریت هرچه بهتر سرمایه و هزینهها میشود. هدف اصلی این پژوهش، دستهبندی نظرات خریداران بیمه زندگی یک شرکت بیمه ای بر اساس الگوریتمهای متنکاوی است تا بتوان از این دستهبندی به عنوان مبنایی برای پیشبینی مشتریان احتمالی آتی استفاده کنیم. با پیشبینی این دسته از مشتریان میتوانیم استراتژی بازاریابی مناسبی برای فروش خدمات خود اتخاذ کنیم.روششناسی: در این پژوهش به بررسی یک مجموعه داده متنی شامل نظرات خریداران بیمه زندگی پرداختهایم، چرا که با وجود رشد روز افزون حجم این دسته از دادهها، وجود ابزارهایی جهت سازماندهی، بازیابی و کشف دانش مفید از آنها ضروری است. در همین راستا، تاکنون تحقیقات گستردهای روی تکنیکهای پردازش متن صورت گرفته است. این تکنیکها، با استفاده از شناسایی و کشف الگوها، به دنبال استخراج اطلاعات مفید از دادههای متنی بدون ساختار هستند. در این مقاله نظرات خریداران بیمه زندگی، به صورت یک مساله مستقل مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی، دستهبندی این نظرات بر اساس الگوریتمهای متنکاوی به دو دسته مثبت و منفی است. برای رسیدن به این هدف، برای اولین بار در صنعت بیمه از چهار الگوریتم مختلف یادگیری ماشین برای متنکاوی نظرات بیمهگذاران استفاده شده است.یافتهها: با توجه به نتایج حاصله از تکنیکهای به کار رفته در این پژوهش میتوان گفت که الگوریتم ماشینبردار پشتیبان با میزان 73 درصد، بیشترین میزان معیار دقت پیشبینی را در بین سایر الگوریتمهای مورد استفاده در این پژوهش داشته است. در ضمن اکثریت بیمهگذاران نیز نظر مثبتی در ارتباط با خدمات دریافتی داشتهاند و این بدان معناست که اکثر مشتریان استفاده کننده از خدمات، از شرکت راضی هستند.نتیجهگیری: اکثریت بیمهگذاران مایلند در آینده نیز این خدمت بیمهای را در سبد خرید خود داشته باشند. لذا مسئولین شرکت میتوانند، مشتریان احتمالی خود را از میان این افراد پیدا و برای فروش خدمات خود بر روی آنها سرمایهگذاری کنند. با این استراتژی بازاریابی، مدیران میتوانند هزینههای شرکت را کاهش داده و با صرفهجویی در هزینه از این راه، قیمت خدمات خود را کاهش دهند. همه ما میدانیم که هدف هر شرکتی تعیین قیمت برای به حداکثررساندن سود است که به آن قیمت بهینه نیز گفته میشود. تعیین قیمت بهینه به درک هزینهها، کشش قیمت، ترجیحات مصرفکننده و اقدامات استراتژیک بازاریابی ما بستگی دارد. با این نتایج میتوانیم استراتژی بازاریابی مناسب خود را انتخاب کنیم. زیرا تعیین یک قیمت حق بیمه بهینه یک مزیت رقابتی برای شرکتها ایجاد میکند. مانند هر صنعت دیگری، قیمت تابع قانون عرضه و تقاضا است. از آنجایی که دریافت بهترین قیمت جزو اولویتهای اصلی مشتریان بیمه است، حتی درصد کمی تغییر در قیمت حق بیمه باعث میشود بسیاری از مشتریان بیمهگران خود را تغییر دهند. بنابراین، قیمتگذاری بهینه در بخش بیمه، حداکثر سود را ممکن میسازد.