نازیلا نیاکان لاهیجی؛ منیژه حقیقی نسب
چکیده
هدف: در فرایند مدیریت بازاریابی، بخشبندی بازار کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار اعم از طراحی محصول، فیمتگذاری، توزیع و تبلیغات را تحت تأثیر قرار میدهد و اجرای درست آن باعث میگردد تا بازاریابان درک بهتری از مشتریان به دست آورند و با طراحی مناسب آمیخته بازاریابی نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. بنابراین، تحقیق حاضر با ...
بیشتر
هدف: در فرایند مدیریت بازاریابی، بخشبندی بازار کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار اعم از طراحی محصول، فیمتگذاری، توزیع و تبلیغات را تحت تأثیر قرار میدهد و اجرای درست آن باعث میگردد تا بازاریابان درک بهتری از مشتریان به دست آورند و با طراحی مناسب آمیخته بازاریابی نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی بخشهای بازار بیمه بدنه خودرو که اهمیت، جایگاه و حجم فروش بالایی در صنعت بیمه دارد، صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کمی است. جامعه آماری آن از مشتریان بیمههای بدنه خودرو یکی از بزرگترین شرکتهای بیمه ایران در سال 1397 شامل بیش از 20 هزار فقره بیمهنامه تشکیل شده بود که از این بین تعداد 972 فقره به روش تصادفی بهعنوان حجم نمونه تعیین و اطلاعات آنها از پایگاه داده سیستمهای صدور بیمهنامههای بدنه خودرو شرکت مذکور استخراج گردید. همچنین، از متغیرهای عمر و ارزش خودرو، تعداد سیلندر، مورد استفاده، شیوه پرداخت حق بیمه، سابقه خسارت قبلی و مدت بیمهنامه جهت بخشبندی بازار استفاده شد.یافتهها: تحلیل خوشهبندی دومرحلهای به شناسایی چهار بخش در بازار بیمههای بدنه خودرو منجر شد و پیشنهاد گردید خوشه یک به عنوان بازار هدف مدنظر قرار گیرد که بزرگترین بخش شناسایی شده است. همچنین، با توجه به اینکه استفاده از خودرو جهت انجام اداری و امور شرکتی از ویژگیهای اصلی این خوشه است، پیشنهاد شد بر راهبردهای مربوط به B2B شامل فروش بیمهنامه بدنه همراه سایر بیمهنامهها به بنگاه، در نظر گرفتن تسهیلات و تخفیفات خاص برای آنها و فروش مستقیم تمرکز شود.
سعید شیرکوند؛ قاسم جوکار؛ علیرضا مزیدی
چکیده
هدف ما در این پژوهش، بخشبندی مشتریان یک شرکت بیمه است. برای این منظور، ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با مشتریان و خبرگان صنعت بیمه، تعداد 30 متغیر به عنوان ارزشهای موردانتظار مشتریان شناسایی شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، تحلیل خوشهای K میانگین و آزمون کایدو پیرسون استفاده شد. بعد از مشخص شدن متغیرها، ...
بیشتر
هدف ما در این پژوهش، بخشبندی مشتریان یک شرکت بیمه است. برای این منظور، ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با مشتریان و خبرگان صنعت بیمه، تعداد 30 متغیر به عنوان ارزشهای موردانتظار مشتریان شناسایی شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، تحلیل خوشهای K میانگین و آزمون کایدو پیرسون استفاده شد. بعد از مشخص شدن متغیرها، پرسشنامهای با مقیاس پنجگزینهای لیکرت تهیه و پس از مشخصشدن روایی و پایایی توزیع و درنهایت تعداد 371 پرسشنامه گردآوری شد. پس از مهیا شدن دادهها با انجام تحلیل عاملی این متغیرها در قالب 5 عامل (کیفیت، مالی، انسانی، ملموسها و سهولت) خلاصه شدند که این عوامل در مجموع بیش از 62% از واریانس کل را تبیین میکردند. سپس بر اساس نتایج بهدستآمده و انجام تحلیل خوشهای، 4 خوشه از مشتریان (قیمتگرا، خدمتگرا، سهولتگرا و رابطهگرا) شناسایی شد. درنهایت نتایج حاصل از آزمون کای دو پیرسون نشان داد که خوشههای مشتریان از نظر متغیرهای سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و میزان درآمد تفاوت معناداری با هم دارند.