فصلنامه علمی
فناوری‌های نوین بیمه‌ای
شناسایی چالش‌های موجود در شکل‌گیری اینشورتک در صنعت بیمة ایران با رویکرد نظریة اسکات

محمود یحیی زاده فر؛ آرش نجف پور؛ میثم شیرخدایی؛ جواد سلطان زاده

دوره 12، شماره 4 ، شهریور 1402، ، صفحه 331-346

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.04.06

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه توسعة بازارهای مالی نوین به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری مولد مورد توجه محققان و سیاست‌گذاران رشد و توسعة اقتصادی قرار گرفته است. در چند دهة اخیر نوآوری فنّاورانه محرک اصلی تحول صنایع مختلف در جهان بوده و صنعت بیمه هم جزء این صنایع است. توسعة این بازارها که با ظهور فنّاوری‌های نوظهور و برافکن بوده، کسب‌و‌کارهای ...  بیشتر

فناوری‌های نوین بیمه‌ای
شناسایی و رتبه‌بندی آثار اینشورتک بر بوم کسب‌‌‌و‌کار شرکت‌های بیمه بر پایه روش تلفیقی دیمتل و فرایند تحلیل شبکه‌ای

نیکی اتابکی نیا؛ امیدمهدی عبادتی؛ اسماء حمزه

دوره 12، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 213-224

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.03.04

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه تأثیر بسیار زیادی بر پویایی و پیشرفت اقتصاد در کشورها دارد. نفوذ فناوری‌ها در ساختار سازمان‌های بیمه‌گر، ماهیت کسب‌وکار بیمه را متحول کرده ‌است. در این پژوهش سعی شده ‌است با کمک بوم کسب‌و‌کار، عوامل مؤثر اینشورتک بر بلوک‌های بوم کسب‌و‌کار که مدل تجاری شرکت‌های بیمه را تشکیل می‌دهند، و همچنین تأثیرگذاری ...  بیشتر

فناوری‌های نوین بیمه‌ای
تعیین مسیر گذار به فناوری‌های نوین بیمه‌ای در ایران

مرسده پهلوانیان؛ میثم شیرخدایی؛ سپهر قاضی نوری

دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 147-179

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.02.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه یکی از شاخص‌های توسعه در کشور است. اما، ‌ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است و نیازمند تغییر نحوه ارائه خدمات و افزایش جذابیت است تا مورد استقبال مردم واقع شود. اینشورتک‌ها شرکت‌های فین‌تکی هستند که خدمات بیمه‌ای مبتنی بر نوآوری فناورانه ارائه می‌دهند. لذا نقش مهمی در بهبود زیست‌بوم بیمه دارند و به بهبود ...  بیشتر

طراحی الگوی پذیرش فناوری بیمه (اینشورتک) با روش مدل‌سازی ساختاری-تفسیری

علی پارسامنش؛ هرمز مهرانی؛ شادان وهاب زاده منشی؛ نرگس حسنمرادی

دوره 10، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 291-304

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.04.04

چکیده
  هدف: توسعه فناوری بیمه ‌و پذیرش آن از سوی مشتریان، علاوه‌بر کاهش هزینه، باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه و کاهش تخلفات و تقلبات بیمه‌ای ‌می‌گردد. اما، علی‌رغم رشد کاربران اینترنت و ‌کارافزارها، فناوری‌های ‌بیمه‌ای سهم ناچیزی در تولید حق بیمه در کشور دارند. از سویی، ‌این فناوری‌ها زمانی مؤثر خواهند بود که مورد پذیرش قرار گیرند. به ...  بیشتر