ابوالفضل شاه آبادی؛ فاطمه مهدی پور؛ علی مرادی
چکیده
هدف: ریسک نهفته در فعالیتهای کارآفرینانه و مشکل تأمین مالی حوزه کارآفرینی دو چالش عمدهی پیشروی توسعه فضای کارآفرینی است. اما، توسعه صنعت بیمه بهعنوان نهاد محوری تقلیل ریسک مالی از یک سو و نهاد سرمایهگذاری از سوی دیگر میتواند به رفع این دو چالش کمک نماید.روششناسی: این تحقیق با رویکرد دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیمیافته، ...
بیشتر
هدف: ریسک نهفته در فعالیتهای کارآفرینانه و مشکل تأمین مالی حوزه کارآفرینی دو چالش عمدهی پیشروی توسعه فضای کارآفرینی است. اما، توسعه صنعت بیمه بهعنوان نهاد محوری تقلیل ریسک مالی از یک سو و نهاد سرمایهگذاری از سوی دیگر میتواند به رفع این دو چالش کمک نماید.روششناسی: این تحقیق با رویکرد دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیمیافته، تأثیر ضریب نفوذ بیمه بر فضای کارآفرینی در دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعهیافته را طی دوره 2018-2013 برآورد نموده است.یافتهها: نتایج نشان داد تأثیر ضریب نفوذ بیمه بر فضای کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترل شامل سرمایه انسانی، تحقیق و توسعه، آزادی اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه مالی بر فضای کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است.نتیجهگیری: افزایش سهم بیمه در اقتصاد کشورهای منتخب به بهبود فضای کارآفرینی کمک نموده است. بنابراین، افزایش ضریب نفوذ بیمه بهعنوان یک راهکار جهت توسعه فضای کارآفرینی باید مدنظر سیاستگذاران کلان اقتصادی در کشورهای منتخب قرار بگیرد.