اباذر حلم زاده؛ کریم حمدی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی
چکیده
هدف: بازخرید بیمههای عمر از آسیبهای صنعت بیمه است که موجب نارضایتی مشتریان، تبلیغات سوء آنها، برهمزدن برنامههای شرکتها برای سرمایهگذاری، کاهش درآمد ناخالص داخلی کشور و... میشود. ازآنجاییکه بیشتر تحقیقات صورتگرفته در زمینه بازخرید بیمههای عمر بر عوامل اقتصادی متمرکز بودهاند، هدف اصلی این تحقیق آن است که به ...
بیشتر
هدف: بازخرید بیمههای عمر از آسیبهای صنعت بیمه است که موجب نارضایتی مشتریان، تبلیغات سوء آنها، برهمزدن برنامههای شرکتها برای سرمایهگذاری، کاهش درآمد ناخالص داخلی کشور و... میشود. ازآنجاییکه بیشتر تحقیقات صورتگرفته در زمینه بازخرید بیمههای عمر بر عوامل اقتصادی متمرکز بودهاند، هدف اصلی این تحقیق آن است که به تبیین همهجانبه عللی بپردازد که موجب بازخرید بیمهنامههای عمر در ایران میشوند.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش کیفی و با استفاده از نظریه دادهبنیاد (رویکرد استراوس و کوربین)، شرایط بازخرید بیمه عمر به درخواست بیمهگذاران و تعاملهای مربوط به آن و پیامدهای ناشی از آن را احصا کرده است.یافتهها: دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با کارکنان عالیرتبه و کارشناسان بازخرید بیمههای عمر برخی شرکتهای بیمه فعال در کشور بهدست آمدهاند.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند شرایط علّی شامل ابعاد مربوط به ساختار بیمههای عمر و شرایط مداخلهای شامل ابعاد مرتبط با بیمهگر و بیمهگذار و شرایط زمینهای شامل ابعاد مربوط به ساختار جامعه ایران میشوند که موجب بازخرید بیمههای عمر میشوند و با تعاملهایی مانند مشاوره مجدد و ارائه تسهیلات یا ندادن مشاوره، پیامدهای حاصله به ترتیب شامل انصراف از بازخرید و احساس رضایت و تداوم بیمه عمر یا بازخرید، احساس نارضایتی، سلب اعتماد از بیمهگر و تبلیغات ویروسی علیه بیمهگر هستند. بهعلاوه، شرایط خاصی مانند بیثباتی اقتصادی یا سیاسی در سطح کلان و مواردی چون وضعیت شغلی و درآمد بیمهگذار در سطح خرد، همچنین ویژگیهای ماهوی بیمه عمر ازجمله پیچیدگی، بلندمدتبودن و ناملموسبودن هم در بازخرید بیمه عمر تأثیرگذارند.