بازاریابی و فروش بیمه
نادر حسینی؛ سیدرضا حسنی
چکیده
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه بهعنوان یکی از زیر ساختهای امنیت روانی و آرامش جامعه میتواند در توسعة اجتماعی نقش مهمی ایفا کند. بهمنظور افزایش ضریب نفوذ بیمه در بین اقشار گوناگون مردم و پیرو آن توسعة صنعت بیمه کشور، همچنین رونق چرخة اقتصادی سودمند آن، نیاز به صنعت بیمهای با حُسن شهرت سازمانی در سطح کلان ملی احساس میشود. هدف این ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه بهعنوان یکی از زیر ساختهای امنیت روانی و آرامش جامعه میتواند در توسعة اجتماعی نقش مهمی ایفا کند. بهمنظور افزایش ضریب نفوذ بیمه در بین اقشار گوناگون مردم و پیرو آن توسعة صنعت بیمه کشور، همچنین رونق چرخة اقتصادی سودمند آن، نیاز به صنعت بیمهای با حُسن شهرت سازمانی در سطح کلان ملی احساس میشود. هدف این مقاله طراحی الگوی شهرت سازمانی برای صنعت بیمه با تأکید بر شناسایی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر شهرت سازمانی است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمّی است. در بخش پژوهش کیفی، از روش دادهبنیاد برای ارائة مدل مفهومی استفاده شده است. نمونة آماری این بخش، شامل 24 نفر از خبرگان و متخصصان صنعت بیمه بود. روش نمونهگیری در بخش کیفی، شیوة گلوله برفی، روش جمعآوری دادهها مصاحبة نیمهساختاریافته و روش تجزیهوتحلیل دادهها، فرایند سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی بوده است. نتیجة این بخش ارائة الگوی پارادایمی و عوامل شناساییشدة مؤثر بر شهرت سازمانی صنعت بیمه است. در بخش کمّی، عوامل مؤثر بر شهرت سازمانی به روش تحلیل سلسلهمراتبی، رتبهبندیشده و با روش تحلیل عاملی تأییدی و الگوی معادلات ساختاری، تجزیهوتحلیل دادهها صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمّی، پرسشنامة محققساخته براساس مقولهها و مفاهیم بهدستآمده از مرحلة کیفی است. نمونه آماری 384 نفر از ذینفعان شرکتهای بیمه در استانهای تهران، همدان، کرمانشاه و کردستان بوده است.یافتهها: جلب اعتماد مشتریان، ساختار سازمانی، فرهنگسازی، راهبردهای کلان در سه سطح: بیمة مرکزی، شرکتهای بیمه و برنامههای فنّاورانه بهعنوان مقولههای مؤثر بر شهرت سازمانی صنعت بیمه هستند. افزایش ضریب نفوذ بیمه و ایجاد آرامش روانی جامعه، بهعنوان پیامدهای پدیدة اصلی شناسایی شدهاند. بهطور کلی 40 مفهوم که در شهرت سازمانی صنعت بیمه مؤثرند شناسایی شد. پس از رتبهبندی، برنامههای توسعهای ملی در جایگاه نخست و توجه شرکتهای بیمه به مسئولیت اجتماعی در اولویت آخر جدول رتبهبندی قرار گرفته است.نتیجهگیری: اعتماد مشتریان به صنعت بیمه تأثیر بسزایی بر حُسن شهرت سازمانی دارد، از عوامل تأثیرگذار بر اعتماد، ساختار سازمانی و راهبردهای کلان بیمة مرکزی است. تدوین راهبردهای بیمة مرکزی براساس نگاه فرهنگی درونسازمانی و برونسازمانی، بهطور مستقیم بر اقدامات شرکتهای بیمه (خصوصی و دولتی) تأثیرگذار خواهد بود، و ازسویدیگر نقشة راه استفاده از فنّاوریهای نوین سختافزاری و نرمافزاری در صنعت بیمه را در پی خواهد داشت. نمود عینی راهبردها در دیدگاه مخاطبان و مشتریان صنعت بیمه تجلی پیدا خواهد کرد و آن تصویر ذهنی که مشتمل بر ادراک حس اعتماد و حُسن شهرت است در اذهان عمومی شکل خواهد گرفت.
ابوالفضل شاه آبادی؛ فاطمه مهدی پور؛ علی مرادی
چکیده
هدف: ریسک نهفته در فعالیتهای کارآفرینانه و مشکل تأمین مالی حوزه کارآفرینی دو چالش عمدهی پیشروی توسعه فضای کارآفرینی است. اما، توسعه صنعت بیمه بهعنوان نهاد محوری تقلیل ریسک مالی از یک سو و نهاد سرمایهگذاری از سوی دیگر میتواند به رفع این دو چالش کمک نماید.روششناسی: این تحقیق با رویکرد دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیمیافته، ...
بیشتر
هدف: ریسک نهفته در فعالیتهای کارآفرینانه و مشکل تأمین مالی حوزه کارآفرینی دو چالش عمدهی پیشروی توسعه فضای کارآفرینی است. اما، توسعه صنعت بیمه بهعنوان نهاد محوری تقلیل ریسک مالی از یک سو و نهاد سرمایهگذاری از سوی دیگر میتواند به رفع این دو چالش کمک نماید.روششناسی: این تحقیق با رویکرد دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیمیافته، تأثیر ضریب نفوذ بیمه بر فضای کارآفرینی در دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعهیافته را طی دوره 2018-2013 برآورد نموده است.یافتهها: نتایج نشان داد تأثیر ضریب نفوذ بیمه بر فضای کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترل شامل سرمایه انسانی، تحقیق و توسعه، آزادی اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه مالی بر فضای کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است.نتیجهگیری: افزایش سهم بیمه در اقتصاد کشورهای منتخب به بهبود فضای کارآفرینی کمک نموده است. بنابراین، افزایش ضریب نفوذ بیمه بهعنوان یک راهکار جهت توسعه فضای کارآفرینی باید مدنظر سیاستگذاران کلان اقتصادی در کشورهای منتخب قرار بگیرد.
امیر میرزایی؛ محمد حسنی؛ سید صدرالدین نورالدینی
چکیده
تأثیرگذاری صنعت بیمه به عنوان بخش مالی ارائهدهنده خدمات مربوط به مدیریت ریسک، یکی از موضوعات مهم در زمینه اثرگذاری بخش مالی بر رشد اقتصادی است. در این پژوهش به بررسی تأثیر شاخصهای مهم بیمهای بر رشد اقتصادی در کشورهای عضو اوپک طی دوره زمانی 1990 تا 2009 پرداخته شده است. بدین منظور از روش پانل پویای گشتاور تعمیمیافته استفاده شده ...
بیشتر
تأثیرگذاری صنعت بیمه به عنوان بخش مالی ارائهدهنده خدمات مربوط به مدیریت ریسک، یکی از موضوعات مهم در زمینه اثرگذاری بخش مالی بر رشد اقتصادی است. در این پژوهش به بررسی تأثیر شاخصهای مهم بیمهای بر رشد اقتصادی در کشورهای عضو اوپک طی دوره زمانی 1990 تا 2009 پرداخته شده است. بدین منظور از روش پانل پویای گشتاور تعمیمیافته استفاده شده است. همچنین دو شاخص ضریب نفوذ بیمه و حقبیمه سرانه بهعنوان دو شاخص مهم بیمهای مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدل، بیانگر این است که یک ارتباط مثبت با معناداری ضعیف بین ضریب نفوذ بیمه و رشد اقتصادی در کشورهای عضو اوپک برقرار است. اما هیچ رابطه معنیداری بین حقبیمه سرانه و رشد اقتصادی در این کشورها مشاهده نگردید.