یعقوب رشنوادی؛ سید امیر رضا ابطحی؛ علیرضا صرامی فروشانی
چکیده
بیمههای عمر در ایران در مقایسۀ با میانگین جهانی و در قیاس با کشورهای منطقۀ چشمانداز، علیرغم روند روبهرشد، کماکان سهم کوچکی از صنعت بیمه را تشکیل میدهند. هدف این مقاله، یافتن علل این مسئله با مشخصکردن سازوکارهای مربوط است. برای نیل به این هدف، از پژوهشهای پیشین و مصاحبۀ با خبرگان صنعت استفاده شده و با بهکارگیری رویکرد ...
بیشتر
بیمههای عمر در ایران در مقایسۀ با میانگین جهانی و در قیاس با کشورهای منطقۀ چشمانداز، علیرغم روند روبهرشد، کماکان سهم کوچکی از صنعت بیمه را تشکیل میدهند. هدف این مقاله، یافتن علل این مسئله با مشخصکردن سازوکارهای مربوط است. برای نیل به این هدف، از پژوهشهای پیشین و مصاحبۀ با خبرگان صنعت استفاده شده و با بهکارگیری رویکرد پویاییشناسی سیستمها، مدل ریاضی مسئله ایجاد و شبیهسازی شده است. نتایج شبیهسازی مدل نشان میدهد که ادامۀ روند روبهرشد فعلی در فروش بیمههای عمر و حقبیمۀ تولیدی آن تا 10 سال آینده امکانپذیر است و مهمترین عواملی که آیندۀ صنعت بیمه را تحت تأثیر قرار میدهند عبارتاند از: میزان گسترش شبکۀ نمایندگان و فروش، بازده فروش نمایندگان، و مدیریت بهینۀ منابع مالی به منظور پاسخگویی به تعهدات ایجادشده. شواهد و تحلیلها حاکی از این است که آیندۀ این صنعت بیش از آنکه در کنترل عوامل برونزا باشد در دست تصمیمگیران و سیاستگذاران آن است.
سید امیررضا ابطحی؛ یعقوب رشنوادی؛ عاطفه رضامند چالشتری
چکیده
شرکتهای بازار بیمه زمانی میتوانند در رقابت موفقتر عمل کنند که برای تعیین استراتژی مناسب برای افزایش سهم بیمه در کل فعالیتهای اقتصادی، علاوه بر درنظرگرفتن توانمندیهای داخلی، رفتارهای متقابل و استراتژیهای رقبا را نیز بهدقت در نظر داشته باشند. یک رویکرد کارا برای تحلیل رفتار متقابل رقبا و تصمیمگیری بر مبنای آن، ...
بیشتر
شرکتهای بازار بیمه زمانی میتوانند در رقابت موفقتر عمل کنند که برای تعیین استراتژی مناسب برای افزایش سهم بیمه در کل فعالیتهای اقتصادی، علاوه بر درنظرگرفتن توانمندیهای داخلی، رفتارهای متقابل و استراتژیهای رقبا را نیز بهدقت در نظر داشته باشند. یک رویکرد کارا برای تحلیل رفتار متقابل رقبا و تصمیمگیری بر مبنای آن، نظریۀ بازی است. در این پژوهش به کمک نظریۀ بازی به مدلسازی بازار صنعت بیمه با هدف افزایش سهم بازار پرداخته شده است. به این منظور رقابت بین سه شرکت بیمۀ خصوصی با هدف حداکثرسازی سه معیار پرتفو، سود، و درآمد (مجموع درآمدهایی که در سرفصل درآمد سرمایهگذاریها، در صورتهای مالی شرکتهای بیمه، شناسایی و وصول شده است) مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از نظریۀ بازیها مدلسازی شده است. نتیجۀ حاصل از به کارگیری نظریۀ بازیها، نشاندهندۀ راهحل پارتو است. در این رقابت، هم با تأکید بر مطلوبیت از دست رفتۀ هر شرکت و هم با تأکید بر مجموع مطلوبیتهای از دست رفتۀ همۀ شرکتها، نتیجۀ واحدی به دست آمده است. شرکتهای بیمه میتوانند برای تعیین بهترین استراتژی خود برای حضور موفق در بازار و افزایش سهم بازار خود در رقابت با سایر رقبا، از رویکرد ارائهشده در این تحقیق بهره گیرند.