حقوق بیمه
سید علی اصغر رحیمی؛ داود محبی انجدانی
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف یافتن نظریه مناسب برای تحلیل رابطه میان مسئولیت دارنده و بیمهگر در قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 1395 انجام شده که مسئولیت دارنده را تنها محدود به بیمه نمودن وسیله نقلیه نموده و بیمهگر را مسئول هر نوع خسارت ناشی از وسیله نقلیه میداند.روششناسی: این تحقیق بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف یافتن نظریه مناسب برای تحلیل رابطه میان مسئولیت دارنده و بیمهگر در قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 1395 انجام شده که مسئولیت دارنده را تنها محدود به بیمه نمودن وسیله نقلیه نموده و بیمهگر را مسئول هر نوع خسارت ناشی از وسیله نقلیه میداند.روششناسی: این تحقیق بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز از نوع توصیفی-تحلیلی است که به روش کتابخانهای و بر مبنای متغیر کیفی انجام شده است.یافتهها: با توجه به ساختار قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395، نمیتوان میان مسئولیت دارنده بهعنوان بیمهگذار و بیمهگر رابطهای منطقی برقرار نمود. زیرا، در مواردی مانند بروز حادثه در اثر قوه قاهره و حوادث غیرمترقبه، ایراد خسارت توسط سارق و عدم دخالت و تقصیر دارنده یا راننده که هیچ مسئولیتی جهت جبران خسارت ندارد، به موجب قانون بیمهگر مکلف به جبران خسارت است. با این حال امکان تئوریزه کردن مبنای مسئولیت بیمهگر وجود دارد.نتیجهگیری: برای یافتن رابطه میان مسئولیت دارنده و بیمهگر، نباید مبنای مسئولیت بیمهگر را مسئولیت دارنده فرض نمود. بلکه باید با تکیه بر تئوریهایی چون «عدالت توزیعی» و «رابطه مسئولیت بیمهگر با خسارات ناشی از وسیله نقلیه» حکم قانون را در راستای جبران خسارت زیاندیده به هر طریق حتی زمانی که دارنده مسئول نباشد، پذیرفت و رابطه تبعیت بین مسئولیت بیمهگذار و بیمهگر را مقطوع دانست.
حامد دهقانیان؛ الهام صبور؛ علیرضا حجتی
چکیده
عدالت سازمانی به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابری در رفتارها و روابط کاری اشاره دارد. تعهد سازمانی عامل مهمی جهت پیشبینی تمایل افراد به بقای سازمان میباشد و از اتلاف سرمایهها جلوگیری میکند. برایناساس پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی را بررسی میکند. جامعه هدف، یک شرکت بیمهای ...
بیشتر
عدالت سازمانی به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابری در رفتارها و روابط کاری اشاره دارد. تعهد سازمانی عامل مهمی جهت پیشبینی تمایل افراد به بقای سازمان میباشد و از اتلاف سرمایهها جلوگیری میکند. برایناساس پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی را بررسی میکند. جامعه هدف، یک شرکت بیمهای است که از میان 1270 نفر پرسنل ساختمانهای مرکزی و شعب تهران این شرکت، 295 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. عدالت سازمانی، متغیر مستقل و تعهد سازمانی، متغیر وابسته این پژوهش است. هر یک از دو مفهوم عدالت و تعهد دارای سه بعد میباشند. این پژوهش از یک فرضیه اصلی و نه فرضیه فرعی تشکیل شده است. به منظور تحقق اهداف تحقیق، پس از انجام مطالعات کتابخانهای، از طریق مطالعه میدانی و تهیه پرسشنامه، دادههای مورد نیاز گردآوری و سپس از طریق نرمافزار آماری لیزرل و spss فرضیات اصلی و فرعی مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که فرضیه اصلی تأیید و از میان فرضیات فرعی، تنها فرضیه فرعی پنجم مورد تأیید قرار نگرفت و 8 فرضیه دیگر تأیید شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان عدالت سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد و هرچه التزام به رعایت عدالت سازمانی در میان مدیران بیشتر باشد، به تبع آن تعهد سازمانی کارکنان نیز افزایش خواهد یافت.