اباذر حلم زاده؛ کریم حمدی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی
چکیده
هدف: بازخرید بیمههای عمر از آسیبهای صنعت بیمه است که موجب نارضایتی مشتریان، تبلیغات سوء آنها، برهمزدن برنامههای شرکتها برای سرمایهگذاری، کاهش درآمد ناخالص داخلی کشور و... میشود. ازآنجاییکه بیشتر تحقیقات صورتگرفته در زمینه بازخرید بیمههای عمر بر عوامل اقتصادی متمرکز بودهاند، هدف اصلی این تحقیق آن است که به ...
بیشتر
هدف: بازخرید بیمههای عمر از آسیبهای صنعت بیمه است که موجب نارضایتی مشتریان، تبلیغات سوء آنها، برهمزدن برنامههای شرکتها برای سرمایهگذاری، کاهش درآمد ناخالص داخلی کشور و... میشود. ازآنجاییکه بیشتر تحقیقات صورتگرفته در زمینه بازخرید بیمههای عمر بر عوامل اقتصادی متمرکز بودهاند، هدف اصلی این تحقیق آن است که به تبیین همهجانبه عللی بپردازد که موجب بازخرید بیمهنامههای عمر در ایران میشوند.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش کیفی و با استفاده از نظریه دادهبنیاد (رویکرد استراوس و کوربین)، شرایط بازخرید بیمه عمر به درخواست بیمهگذاران و تعاملهای مربوط به آن و پیامدهای ناشی از آن را احصا کرده است.یافتهها: دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با کارکنان عالیرتبه و کارشناسان بازخرید بیمههای عمر برخی شرکتهای بیمه فعال در کشور بهدست آمدهاند.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند شرایط علّی شامل ابعاد مربوط به ساختار بیمههای عمر و شرایط مداخلهای شامل ابعاد مرتبط با بیمهگر و بیمهگذار و شرایط زمینهای شامل ابعاد مربوط به ساختار جامعه ایران میشوند که موجب بازخرید بیمههای عمر میشوند و با تعاملهایی مانند مشاوره مجدد و ارائه تسهیلات یا ندادن مشاوره، پیامدهای حاصله به ترتیب شامل انصراف از بازخرید و احساس رضایت و تداوم بیمه عمر یا بازخرید، احساس نارضایتی، سلب اعتماد از بیمهگر و تبلیغات ویروسی علیه بیمهگر هستند. بهعلاوه، شرایط خاصی مانند بیثباتی اقتصادی یا سیاسی در سطح کلان و مواردی چون وضعیت شغلی و درآمد بیمهگذار در سطح خرد، همچنین ویژگیهای ماهوی بیمه عمر ازجمله پیچیدگی، بلندمدتبودن و ناملموسبودن هم در بازخرید بیمه عمر تأثیرگذارند.
حجت طاهری گودرزی
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین تأثیر هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی با توجه به نقش تعدیلکنندۀ خودتوسعهای کارکنان در شرکت بیمۀ پارسیان انجام شد. روش پژوهش بر مبنای گـردآوری دادههـا، توصیفی- پیمایشی انتخاب شد. جامعۀ آماری پژوهش را 260 نفر از کارکنان شرکت بیمۀ پارسیان تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران، 152 نفر به روش نمونهگیری تصافی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین تأثیر هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی با توجه به نقش تعدیلکنندۀ خودتوسعهای کارکنان در شرکت بیمۀ پارسیان انجام شد. روش پژوهش بر مبنای گـردآوری دادههـا، توصیفی- پیمایشی انتخاب شد. جامعۀ آماری پژوهش را 260 نفر از کارکنان شرکت بیمۀ پارسیان تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران، 152 نفر به روش نمونهگیری تصافی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای هوش سازمانی آلبرخت (2003)، یادگیری سازمانی نیفه (2001)، و خودتوسعهای کارکنان جورج و سینگ (2009) استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها از طریق آزمون رگرسیون خطی ساده و روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS و AMOS نشان داد که هوش سازمانی و مؤلفههای آن (چشمانداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، بهکارگیری دانش، و فشار عملکرد) با توجه به نقش تعدیلکنندۀ خودتوسعهای کارکنان بر یادگیری سازمانی تأثیر دارند.
خدایار ابیلی؛ مجتبی زارع خلیلی
چکیده
با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش، این تحقیق به منظور مطالعه رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در یک شرکت بیمهای به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفت. جهت جمعآوری دادههای مربوط به سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از پرسشنامههای محققساخته استفاده شده است که روایی آن ها توسط استادان مجرب در این زمینه تأیید شد و بهعلاوه ...
بیشتر
با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش، این تحقیق به منظور مطالعه رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در یک شرکت بیمهای به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفت. جهت جمعآوری دادههای مربوط به سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از پرسشنامههای محققساخته استفاده شده است که روایی آن ها توسط استادان مجرب در این زمینه تأیید شد و بهعلاوه پایایی آن ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0 و 80/0 بهدستآمد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین سرمایه اجتماعی سازمانی با مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بهعلاوه نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمامی مؤلفههای سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش، رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مؤلفه های سرمایه اجتماعی، چهار بعد شبکهها، اعتماد، روابط و فهم متقابل به عنوان متغیرهای پیشبین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات مدیریت دانش (متغیر ملاک)، را دارند و مؤلفههای تعهد، ارزشها و همکاری به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیشبینی مدیریت دانش از معادله حذف شدند.