فصلنامه علمی
آینده‌پژوهی در صنعت بیمه
کاربرد نظریة فضای محصول و علم شبکه برای تعیین راهبرد متنوع‌سازی محصولات شرکت‌های بیمه

انور خسروی؛ نادیا محمدی سراب

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 207-226

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.03.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: متنوع‌سازی محصولات یکی از راهبردهای بنگاه‌های اقتصادی در راستای کاهش ریسک، افزایش قدرت برند، تسلط پایدار بر بازار، حداکثر استفاده از منابع، افزایش درآمد و سودآوری است. بحث در خصوص تنوع‌بخشی موضوع جدیدی نیست و آنچه در این خصوص جدید است مطالعاتی است که به کمّی کردن فرایند متنوع‌سازی و بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌پردازد. ...  بیشتر

تدوین و ارائه الگوی برند کارفرما در شرکت‌های بیمه

منیژه یادگاری؛ تورج مجیبی؛ نیلوفر ایمان خان؛ سید علی مهدی زاده اشرفی

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 326-341

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.03.06

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارائه الگوی برندسازی کارفرما در شرکت‌های بیمه خصوصی ایرانی انجام شده است.روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی با رویکرد توسعه­ای بود که برای جمع‌آوری داده‌ها از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده نمود. خبرگان پژوهش از 22 نفر از افراد با سابقه فعالیت در صنعت بیمه و مدیران ارشد شرکت‌های فعال بیمه‌ای ...  بیشتر

بررسی عوامل موثر بر گرایش به بازخرید بیمه‌های عمر

اباذر حلم زاده؛ کریم حمدی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 159-173

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.03

چکیده
  هدف: در سال‌های اخیر، در صنعت بیمه تلاش زیادی صورت گرفته تا سهم پورتفوی بیمه‌های عمر کشور افزایش یابد. در حال ‌حاضر این سهم در مقایسه با آمارهای جهانی ناچیز است و از همین میزان نیز هرساله درصدی بازخرید می‌شوند. باتوجه به این‌که تحقیقات صورت‌ گرفته در زمینه بیمه عمر همگی نگاهی پس‌نگر داشته‌اند و هیچ‌ یک به دنبال پیش‌بینی این رفتار ...  بیشتر

ارائه روشی جدید برای محاسبۀ ضریب‌ریسک بازار مدل توانگری مالی صنعت بیمۀ ایران: رویکرد ARDL-GARCH

رضا جعفری؛ نادر مظلومی؛ امیر صفری

دوره 8، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 154-169

https://doi.org/10.22056/ijir.2019.03.01

چکیده
  هدف: ارائۀ روشی کاراتر برای سنجش ریسک بازار شرکت‌های بیمه در مدل توانگری مالی آیین‌نامۀ شمارۀ 69 شورای عالی بیمه است. ضریب‌ریسک بازار مدل توانگری مالی با دو مسئلۀ اصلی روبه‌روست: اول آنکه در محاسبۀ این ضریب، روش‌های مختلف و کارایی آن‌ها به‌درستی بررسی نشده‌اند و دوم آنکه ضریب محاسبه‌شده برای شرایط عادی است و در محاسبۀ آن‌، آثار ...  بیشتر

تأثیر حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی در توانگری شرکت‌های بیمه

حسین محسنی؛ مهدی صادقی شاهدانی

دوره 8، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 170-182

https://doi.org/10.22056/ijir.2019.03.02

چکیده
  هدف: در دهه اخیر، توجه به ابعاد حاکمیت شرکتی در پژوهش‌های نظری حوزه نهادهای اقتصادی و به طور خاص شرکت‌های بیمه از اهمیت شایانی برخوردار شده است. هدف پژوهش، بررسی تأثیر سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر توانگری شرکت‌های بیمه‌ای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با استفاده از مدل کاراتر و تحلیل نتایج حاصل با نظریه های این حوزه است.روش‌شناسی: ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه با تأکید بر سیاست تقسیم سود و جریانات نقدی

اسدالله افشاری؛ بهروز قزلباش

دوره 3، شماره 1 ، دی 1392، ، صفحه 113-125

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.01.09

چکیده
  امروزه شرکت‌های بیمه به عنوان یک نهاد خدمات مالی در کنار بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری از طریق ایجاد امنیت اقتصادی‌‌- اجتماعی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری، نقش قابل توجهی در فرایند توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند. شرکت‌های بیمه علاوه بر اینکه در ایجاد امنیت اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری برای بنگاه‌ها نقش بسزایی دارند، ...  بیشتر

ارزیابی عملکرد پرتفوی سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

نرگس سرلک؛ امیر صفری؛ حمیده آلانی

دوره 2، شماره 3 ، تیر 1392، ، صفحه 243-253

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.03.05

چکیده
  هدف اصلی این تحقیق بررسی عملکرد پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در مقایسه با سایر شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران است. مبنا تحلیل ریسک و بازدهی، با استفاده از مدلی ترکیبی مشتمل بر این دو معیار ارزیابی است. مدل به‌کاررفته برای ارزیابی پرتفوی در این تحقیق (مدل شارپ)، بر مبنای تئوری CAPM ...  بیشتر

نقش سرمایه‌گذاران نهادی در عملکرد شرکت‌های بیمه (خصوصی) در ایران

یحیی حساس یگانه؛ نادر مظلومی؛ نسیم کردستانی

دوره 2، شماره 2 ، فروردین 1392، ، صفحه 78-92

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.02.01

چکیده
  امروزه ترکیب ساختار مالکیت از منظر هویت مالکان و تمرکز مالکیت به لحاظ تأثیری که می‌تواند بر عملکرد داشته باشد مورد توجه محققین و مدیران شرکت‌ها قرار گرفته است. سهام‌داران یک شرکت، دیدگاه‌های مختلف و اهداف متفاوتی را دنبال می‌‌کنند. تغییرات اخیر در صنعت بیمه و خصوصی‌شدن شرکت‌های بیمه و ورود آن ها به بورس اوراق بهادار، تغییراتی ...  بیشتر