فصلنامه علمی
سازمان‌دهی صنعتی بازارهای بیمه
ارائه مدلی برای کنترل استراتژیک در شرکت‌های بیمه فعال در صنعت بیمه ایران

وحید خاشعی؛ وحیده نورانی؛ پرهام شهبازی

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، ، صفحه 313-328

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: کنترل استراتژیک که هدف آن انطباق استراتژی سازمان با تغییرات و تلاطمات محیطی است (با توجه به اینکه محیط سازمان در صنایع مختلف متفاوت است)، می‌تواند در هر صنعتی الگوی خاص خود را داشته باشد. در سال‌های اخیر که به دلایل داخلی و بین‌المللی، تلاطمات محیطی برای صنایع ایران افزایش یافته، موضوع کنترل استراتژیک نیز اهمیت ویژه‌ای ...  بیشتر

مطالعات تطبیقی در حوزه بیمه
استخراج انگاره‌های فقهی تکافل از فتاوی و نظریات فقیهان امامیه

فاطمه آزادبخت؛ ابراهیم یاقوتی؛ یوسف درویشی هویدا

دوره 13، شماره 4 ، شهریور 1403، ، صفحه 361-370

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.04.06

چکیده
  پیشینه و اهداف: مفهوم تکافل در فقه اسلامی، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ اسلام دارد، اما به‌کارگیری تکافل در صنعت بیمه و در معنای اصطلاحی آن به حدود یک قرن پیش برمی‌گردد. فقهای امامیه، از زمانی که مفهوم بیمه در کشورهای اسلامی رواج پیدا کرد، دربارة آن به‌عنوان یکی از مسائل مستحدثه نظریه‌پردازی کردند. برخی بیمه را یک عقد مستقل مشروع دانسته‌اند ...  بیشتر

مطالعات اجتماعی بیمه
شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر تخلفات بیمة شخص ‌‌ثالث در بین کارکنان شرکت‌‌های بیمه

بهروز میرزایی؛ اصغر محمدی؛ مهرداد نوابخش

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 255-274

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.03.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف اکتشاف و تبیین عوامل سازمانی مؤثر بر تخلفات بیمة شخص ‌‌ثالث در صنعت بیمة ایران صورت گرفته است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر مبتنی بر روش‌‌شناسی آمیخته از نوع توصیفی– اکتشافی صورت گرفته است. جامعة آماری بخش کیفی تحقیق شامل خبرگان حوزة مدیریت بیمه و جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه است که با استفاده ...  بیشتر

آینده‌پژوهی در صنعت بیمه
شناسایی مؤلفه‌های ارزیابی پایداری شرکت‌های بیمه‌ای در ایران با استفاده از روش دلفی‌فازی و خوشه‌بندی

آرش نجف پور؛ محمود یحیی زاده فر؛ میثم شیرخدایی؛ جواد سلطان زاده

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 137-154

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.02.04

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه پیچیدگی و تغییرات در اکوسیستم کسب‌وکارها به‌خصوص صنعت بیمه به‌قدری سریع شده که لازمة بقا در چنین محیطی تطابق با تغییرات و پایداری است. این مهم هرگونه تصمیم خرد و کلان مدیران کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین در این شرایط آنچه بسیار اهمیت دارد دانستن میزان پایداری شرکت‌ها در محیط متغیر امروزی ...  بیشتر

بازاریابی و فروش بیمه
تبیین مدل افزایش ارزش طول عمر مشتری در شرکت‌های بیمه با رویکرد آمیخته

حسین رحیمی کلور؛ رحیم محمدخانی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 29-42

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.01.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: استفاده از شیوه‌‌های نوین بازاریابی در کسب‌وکارهای امروزی به‌شدت مورد نیاز تمام سازمان‌هاست. یکی از مسائل مهم در حوزة حفظ و نگهداشت مشتری ارزش طول عمر مشتری است. ارزش طول عمر مشتری تأثیر زیادی در بهینه‌سازی عملکردهای شرکت‌‌ها، از جمله شرکت‌های بیمه دارد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی عوامل اثرگذار بر افزایش ...  بیشتر

بازارهای مالی
تعیین ریسک‌های غیرشکننده بر توانگری مالی در صنعت بیمه: رویکردی جدید با مدل‌های میانگین‌گیری

حبیب شیرافکن لمسو؛ امیر غلامی؛ سید محمدمهدی احمدی

دوره 12، شماره 4 ، شهریور 1402، ، صفحه 299-316

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.04.04

چکیده
  پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف مدل‌سازی ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک و ژئوپلیتیک بر توانگری مالی در صنعت بیمه و رویکردی جدید به مد‌ل‌های میانگین‌گیری در ایران انجام شده است.روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای– کاربردی و از نظر روش توصیفی– پیمایشی است. بازة زمانی تحقیق داده‌های فصلی 1390 تا 1400 در یک بازة 11 ...  بیشتر

ریاضیات مالی/ کاربردی
مقایسه دقت الگوریتم‌های یادگیری آماری در پیش‌بینی جهت حرکت قیمت سهام شرکت ‌بیمه سامان به‌عنوان یک شرکت بیمه بورسی

مصطفی طامندی؛ محیا عسکری پور

دوره 12، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 181-196

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.03.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از معیارهای تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت بورسی، میزان یا تغییرات قیمت سهام آن شرکت در روزها و ماه‌های آتی است. روش‌های متعددی برای پیش‌بینی قیمت سهام و ریسک سرمایه‌گذاری در یک شرکت، مورد‌ مطالعه قرار گرفته است. در اکثر این روش‌ها، قیمت سهام به‌عنوان یک متغیر پاسخ پیوسته پیش‌بینی شده‌ است. برای ...  بیشتر

فناوری‌های نوین بیمه‌ای
شناسایی و رتبه‌بندی آثار اینشورتک بر بوم کسب‌‌‌و‌کار شرکت‌های بیمه بر پایه روش تلفیقی دیمتل و فرایند تحلیل شبکه‌ای

نیکی اتابکی نیا؛ امیدمهدی عبادتی؛ اسماء حمزه

دوره 12، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 213-224

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.03.04

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه تأثیر بسیار زیادی بر پویایی و پیشرفت اقتصاد در کشورها دارد. نفوذ فناوری‌ها در ساختار سازمان‌های بیمه‌گر، ماهیت کسب‌وکار بیمه را متحول کرده ‌است. در این پژوهش سعی شده ‌است با کمک بوم کسب‌و‌کار، عوامل مؤثر اینشورتک بر بلوک‌های بوم کسب‌و‌کار که مدل تجاری شرکت‌های بیمه را تشکیل می‌دهند، و همچنین تأثیرگذاری ...  بیشتر

حقوق بیمه
تأملی بر لزوم پیوند دعاوی مدنی و کیفری جبران خسارت در نظام بیمه‌ای

حمید افکار؛ عبدالله خدابخشی

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 133-142

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.02.04

چکیده
  پیشینه و اهداف: تمایزهای بنیادین خصیصه‌های نظام کیفری از مدنی باعث گردیده تا مرزهای مشخصی بین حقوق کیفری و مدنی شکل گیرد؛ لیکن استقلال این دو شاخۀ حقوقی در همۀ زمینه‌ها مطلق نیست. دعاوی کیفری جبران خسارت که در سایه‌سار نظام بیمه شکل می‌گیرد، خود را از انحصار قواعد کیفری رهانیده و تمایل به ارتباط با دعاوی مدنی جبران خسارت را حفظ نموده ...  بیشتر

حقوق بیمه
مبانی عدم پذیرش نهاد مرور زمانِ دعوای زیان‌دیده علیه بیمه‌گر در قانون بیمه اجباری 1395

حمید افکار؛ عبدالله خدابخشی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 277-286

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.04.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: قاعده مرور زمان به عنوان یکی از راه‌های انتظام‌بخشی تعداد دعاوی، مورد توجه بسیاری از نظام‌های حقوقی قرار گرفته است. نظام حقوقی ایران به تأثی از نظر مشهور فقهای امامیه و به جهت لزوم ابتنای مقررات موضوعه بر موازین شرعی، قاعده مرور زمان را به موجب نظریه شورای نگهبان منسوخ تلقی نموده است. ابهام در جامعیت نظر شورای نگهبان ...  بیشتر

فناوری‌های نوین بیمه‌ای
تأثیر پیاده‌سازی بیمه الکترونیک بر چابکی، مزیت رقابتی و سودآوری در شرکت‌های منتخب بیمه در ایران

محسن سیفی؛ علی صنایعی؛ فتح اله عقدایی؛ مجید محمد شفیعی؛ داریوش محمدی زنجیرانی

دوره 11، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 199-212

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.03.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: ‌پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اجرا و پیاده‌‌سازی بیمه الکترونیک بر چابکی، مزیت رقابتی و سودآوری در شرکت‌های منتخب بیمه در ایران انجام شده است.روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای-کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. اطلاعات مورد نیاز به روش ‌کتابخانه‌ای و پرسشنامه محقق‌ساخته بسته جمع‌آوری شده‌اند. ‌جامعه ...  بیشتر

تحلیل مبانی الزام تشکیل شرکت‌های بیمه در قالب شرکت سهامی عام

محمود باقر ی؛ مهدی آجورلو؛ سعید رحمانی

دوره 10، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 305-314

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.04.05

چکیده
  هدف: ‌پژوهش با هدف یافتن دلایل تعیین قالب شرکت سهامی عام جهت تأسیس شرکت‌های بیمه و پی بردن به چالش‌های موجود جهت حمایت منافع بیمه‌گذار و در نهایت ارائۀ قالب یا ساختار مناسب ارائه شده است.روش‌شناسی: در این پژوهش از روش توصیفی–تحلیلی بهره برده شده و جهت گردآوری اطلاعات نیز از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است.یافته‌ها: نتایج ‌نشان ...  بیشتر

‌تقلب نسبت به بیمه‌گر (با نگرشی به نظام حقوقی آمریکا)

هادی رستمی؛ سروش منظمی تبار

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 217-228

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.03.05

چکیده
  هدف: قانون­‌گذار تا قبل از تصویب قانون بیمه اجباری مصوب 1395، تمامی مصادیق جرم تقلّب نسبت به بیمه­‌گر را کلاه‌برداری می­دانست. با تصویب این قانون، نگاه قانون­‌گذار به مصادیق مختلف این جرم تغییر کرد و در مواد 61 و 62 قانون مذکور مجازاتی خاص برای آن­ها در نظر گرفته شد. در حالی که سایر موارد همچنان ذیل جرم کلاهبرداری طبقه­بندی ...  بیشتر

مطالعات اجتماعی بیمه
راهبردهای توسعه بیمه محصولات کشاورزی در بین کشاورزان خرده مالک (مطالعه موردی: دهستان تبادکان شهرستان مشهد)

مریم قاسمی؛ علیرضا داورزنی

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 101-116

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.02.03

چکیده
  هدف: کشاورزان خرده مالک در مواجه با حوادث زیان­بار طبیعی بسیار آسیب­پذیر هستند و بیمه محصولات کشاورزی ابزاری برای مدیریت ریسک و حمایت از آنان در برابر مخاطرات است که می­تواند حیات تولید زراعی را در کشور تضمین کند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی راهبردهای مطلوب توسعه بیمه محصولات کشاورزی انجام شده است.روش‌شناسی: ...  بیشتر

‌خوشه‌بندی مشتریان بیمه بر اساس تکنیک‌های داده‌کاوی جهت استفاده در تکنیک‌های بازی‌وارسازی

مونا پرستش

دوره 9، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 426-443

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.04.04

چکیده
  هدف: لزوم افزایش ‌ضریب نفوذ بیمه در ایران ایجاب می‌کند ‌شرکت‌های بیمه از روش‌های نوین‌ برای افزایش توجه مردم به بیمه، جذب مشتریان جدید و نگهداری مشتریان پیشین‌ استفاده کنند. در این بین، ‌بازی‌وارسازی یکی از امکانات نرم ‌افزارهای جدید در بحث مدیریت ارتباط با مشتری‌ است که قابلیت پیاده­سازی راهکارهای جذاب و متنوعی از جمله امتیازدهی، ...  بیشتر

ارزیابی ریسک و بررسی انطباق با قواعد کسب‌وکار در بیمه با کمک تکنیک فرایندکاوی مطالعه موردی: فرایند خسارت بیمه شخص ثالث

آمنه خدیور؛ فاطمه فیروزی؛ لیلی نیاکان

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 144-158

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.02

چکیده
  هدف: امروزه سازمان‌ها برای بهبود فعالیت‌های خود به رویکردهای فرایند محور روی آورده‌اند. شناخت و اصلاح فرایندها در سازمان‌ها به دلیل صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه ضروری می‌باشد.  مدیریت فرایند و مدیریت ریسک بنگاه و بررسی انطباق با قواعد از چالش‎های اصلی سازمان‌های فرایندمحور امروزی به‎خصوص شرکت‌های بیمه است. امروزه، بیمه ...  بیشتر

اعتبارسنجی قاعده مرور زمان در بیمه‌های مربوط به وسایل نقلیه(با بررسی فقهی)

سیامک جعفرزاده؛ جواد فراز مهر

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 196-209

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.05

چکیده
  هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی اعتبار قاعده مرور زمان در بیمه های مربوط به وسایل نقلیه می باشد و  مرور زمان یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین نهادهای حقوق کیفری محـسوب مـی‌شـود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقنن آن را به‌طورکلی نسخ و حذف نمود و سپس مرور زمان کیفری را با شرایطی محدود و مقید در امور کیفری در سال 1378 پذیرفت و نهایتاً با تصویب ...  بیشتر

تعهد افشای پیش قراردادی بیمه‌گذار در حقوق ایران و انگلیس

مرتضی حاجی پور؛ یوسف مولایی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 221-230

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.07

چکیده
  هدف: هدف اساسی تحقیق این است  که تعهد افشای  بیمه‌گذار، مبنا و قلمرو آن  را در مرحله پیش قراردادی در دو نظام حقوقی ایران و انگلیس مورد مطالعه قرار دهد.روش شناسی:روشی که در تحقیق به کار گرفته شده است روش توصیفی و تحلیلی است که در بستر مطالعه تطبیقی بین حقوق ایران و حقوق انگلیس خصوصاً قانون جدید بیمه انگلیس مصوب  2015 انجام شده ...  بیشتر

تقابل مدیریت ریسک بنگاه و اقتصاد نئوکلاسیک در شرکت‌های بیمه‌ با تمرکز بر بیمه درمان تکمیلی

محبوبه اعلایی؛ محمد مهدی عزیزی امیری؛ فرامرز خلیقی؛ مریم السادات عسکری

دوره 9، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 69-85

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.01.05

چکیده
  ﻫﺪف: این مقاله، نحوه تأثیر فرهنگ ریسک بر عملکرد مدیریت ریسک در شرکت‌های بیمه ارائه‌کننده بیمه درمان تکمیلی را از دو منظر اقتصاد نئوکلاسیک و مدیریت ریسک بنگاه مورد بررسی قرار می‌دهد.روش ﺷﻨﺎﺳﯽ: فرایند سلسله مراتبی  (AHP)ﯾﺎﻓﺘﻪ‌ﻫﺎ: در این مقاله اصول ده‌گانه مدیریت ریسک و چهار فرهنگ مبتنی بر تئوری عقلانیت متکثر ارائه شد و عقاید ...  بیشتر

کاربرد موافقتنامه‌های جامع بیمه‌ای در پوشش ریسک‌های عملیات بالادستی نفت و گاز

جعفر نوری یوشانلوئی؛ حوریه وجگانی

دوره 9، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 86-98

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.01.06

چکیده
  هدف: حصول نتایج عملیات بالادستی نفت‌وگاز به منظور جذب سرمایه­گذاری­های بین­المللی اساساً با پیش‌گیری یا پوشش کامل ریسک‌های ناشی از آن‌ها میسر بوده که برای تضمین آن هم تاکنون از روش­های بیمه­ای متعددی استفاده می­شد اما موافقتنامه­های جامع بیمه­ای از ابداعات جدیدی است که کاربردهای آن متأسفانه در نظام حقوقی ایران ناشناخته ...  بیشتر

بیمه مالکیت

عبداله رجبی؛ وحید میرنژاد

دوره 9، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 99-112

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.01.07

چکیده
  هدف: به کارگیری بیمه حق مالکیت موجودِ نظام‌های حقوقی در حقوق ایران جهت حل مشکلات معاملات املاکروش تحقیق: بیمه حق مالکیت در آمریکا توصیف و جایگاه آن در حقوق ایران تحلیل می‌شود.‏ در تحلیل هم از روش اصولی حقوق و گاه از مصالح نظام حقوقی کمک گرفته شده است.یافته‌ها: معاملات املاک از معاملات حساس است که می‌توان روش‌های مختلفی را جهت نظم ...  بیشتر

نقد و بررسی تکافل بر مبنای قرارداد ودیعه

علیرضا پوراسماعیلی؛ عباس برزوئی

دوره 8، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 64-73

https://doi.org/10.22056/ijir.2019.01.06

چکیده
  ممنوع‌‌بودن ربا در اقتصاد اسلامی سبب شده تا اقتصاددانان مسلمان برای دوری‌گزیدن از ربا، نهادهای مالی ویژه‌ای طراحی و معرفی کنند تا جایگزین نهادهای مالی رایج شود. از جملۀ این تلاش‌ها طی چهار دهۀ گذشته در حوزۀ بیمه بوده است و تلاش شده تا بر اساس مقررات اسلامی مدلی جایگزین بیمه طراحی شود؛ زیرا یکی از مهم‌ترین ایرادهای اقتصاددانان ...  بیشتر

بررسی نقش تعدیل‌گری ماکیاول‌گرایی بر رابطۀ بین نارضایتی و تقلب مشتریان بیمه

محسن اکبری؛ محمد رحیم رمضانیان؛ معصومه قاسمی شمس؛ حمیدرضا رسولی

دوره 7، شماره 3 ، تیر 1397، ، صفحه 177-187

https://doi.org/10.22056/ijir.2018.03.03

چکیده
  تقلب یکی از مهم‌ترین تهدیدهایی است که شرکت‌های بیمه در عصر حاضر با آن مواجه‌اند. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر نارضایتی مشتریان بر سطح تقلب آن‌ها با تعدیل‌گری سطح ماکیاول‌گرایی مشتریان است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر متشکل از همۀ مشتریان یک شرکت بیمه در استان گیلان بود که تعداد کل آن‌ها تقریباً بین 40 الی 50 هزار مشتری در نظر گرفته شد ...  بیشتر

شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موفقیت هوشمندی کسب‌وکار با رویکرد استقرار مدیریت دانش (مطالعۀ موردی: صنعت بیمۀ ایران)

حسین سروی همپا؛ محمد محمودی میمند؛ محمدعلی سرلک؛ محمدتقی امینی

دوره 7، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 132-142

https://doi.org/10.22056/ijir.2018.02.05

چکیده
  دسترسی به اطلاعات صحیح، تأثیرگذار و به‌روز در فضای شدیداً رقابتی کسب‌وکار امروز یکی از ابزارهای قدرت هر شرکتی در سطح ملّی و بنگاهی برای تصمیم‌گیری و اتخاذ استراتژی‌های رقابتی آن است؛ اما در صنعت بیمۀ کشور استقرار صحیح و کارآمد نظام‌های هوشمندی کسب‌وکار و مدیریت دانش و شناسایی و ارتقای عوامل کلیدی موفقیت این نظام‌ها حیاتی به‌ ...  بیشتر

الگوی پیشنهادی مدیریت ریسک بنگاه در شرکت‌های بیمه

علی دهقانی؛ بهنام شهریار

دوره 7، شماره 1 ، دی 1396، ، صفحه 1-12

https://doi.org/10.22056/ijir.2018.01.01

چکیده
  هدف اصلی این مقاله، ارائۀ یک الگوی مدیریت ریسک بنگاه برای مؤسسات بیمه در راستای استقرار نظام حاکمیت شرکتی با ملاحظات نظارتی است. در این راستا، ابتدا مبانی نظری استانداردها و چارچوب‌های بین‌المللی مدیریت ریسک بنگاه را معرفی و سپس به ارائۀ یک الگوی نظری برای استقرار مدیریت ریسک بنگاه بر مبنای سیستم ارزیابی توانگری مالی و ریسک‌های ...  بیشتر