فصلنامه علمی
بازاریابی و فروش بیمه
تحلیل عوامل مؤثر بر سردرگمی مشتری در خدمات بیمه عمر با استفاده از رویکرد آمیخته

معصومه خلیل زاده طلاتپه؛ وحید ناصحی فر؛ تحفه قبادی لموکی؛ علی اصغری صارم

دوره 11، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 185-198

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.03.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از موارد به‌شدت اثرگذار بر رفتار مصرف‌کنندگان مفهوم سردرگمی مشتری است که ‌شناسایی چرایی و چگونگی ایجاد آن و رفع چالش‌های پیش رو می‌تواند محرکی جهت رشد و توسعه فضای کسب‌وکار در صنعت بیمه عمر باشد. بنابراین، ‌مطالعه حاضر باهدف تحلیل عوامل مؤثر بر سردرگمی مشتری در خدمات بیمه عمر ‌انجام ‌شده است.روش‌شناسی: جامعه ...  بیشتر

اثر شوک های سلامت بر مصرف بیمه عمر و رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه

میر حسین موسوی؛ اوین خضری

دوره 9، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 370-386

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.04.01

چکیده
  هدف: شوک­های سلامت ‌دارای هزینه­های اقتصادی از جمله افزایش ‌مخارج سلامت به علت بیماری­ها و کاهش ‌درآمد ‌در اثر کاهش بهره­وری ‌‌نیروی کار است، افزایش ‌این دو هزینه باعث عدم تقارن اطلاعاتی می­شود که به ‌نوبه خود سبب اختلال در مکانیزم طبیعی قیمت­ها در بازار‌ بیمه و ایجاد اثرات اقتصادی بیشتر‌ می­شود. بنابراین، شوک­های ...  بیشتر

مدل پارادایمی ارزش آفرینی برند در صنعت بیمه با تاکید بر بیمه عمر "رویکرد داده بنیاد"

محمد رضایی؛ فریدون رهنما رودپشتی؛ حمید رضا سعید نیا؛ زهرا علی پور درویش

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 246-263

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.03.01

چکیده
  هدف: صنعت بیمه کشور به شدت رقابتی شده و این ایجاب می‌‌‌‌‌‌‌‌کند ساختار سازمانی و منابع شرکت‌های بیمه به سمت ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌آفرینی حرکت کنند تا بتوانند به بهترین نحو از فرصت‌های موجود در جهت جذب مشتریان استفاده کنند. در غیر این‌‌‌‌‌‌‌‌صورت، به ‌مرور زمان از ذهن مشتریان خارج شده و از صحنه رقابت حذف می‌‌‌‌‌‌‌‌گردند. ...  بیشتر

بررسی عوامل موثر بر گرایش به بازخرید بیمه‌های عمر

اباذر حلم زاده؛ کریم حمدی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 159-173

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.03

چکیده
  هدف: در سال‌های اخیر، در صنعت بیمه تلاش زیادی صورت گرفته تا سهم پورتفوی بیمه‌های عمر کشور افزایش یابد. در حال ‌حاضر این سهم در مقایسه با آمارهای جهانی ناچیز است و از همین میزان نیز هرساله درصدی بازخرید می‌شوند. باتوجه به این‌که تحقیقات صورت‌ گرفته در زمینه بیمه عمر همگی نگاهی پس‌نگر داشته‌اند و هیچ‌ یک به دنبال پیش‌بینی این رفتار ...  بیشتر

تحلیل وجود کژگزینی در بازار بیمۀ عمر ایران با استفاده از مدل‌‌های لوجیت

طاهره جاهد؛ قدرت الله امام وردی؛ علیرضا دقیقی اصلی

دوره 6، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 27-40

https://doi.org/10.22056/ijir.2017.01.03

چکیده
  هدف تحقیق حاضر بررسی وجود کژگزینی در بازار بیمۀ عمر ایران با استفاده از اطلاعات دموگرافیک، اقتصادی- اجتماعی و عوامل مؤثر بر ریسک افراد با استفاده از آمار هزینه و درآمد خانوار است. روند این تحقیق به این صورت است که ابتدا با استفاده از مدل لوجیت، اثر متغیرهای مستقل از قبیل سن، جنسیت، تحصیلات، وضیعت زناشویی، وضعیت فعالیت، بعد خانوار ...  بیشتر

بیمه مهریه

علی اصغر حاتمی؛ هاجر یاسینی‌نیا

دوره 4، شماره 2 ، فروردین 1394، ، صفحه 282-294

https://doi.org/10.22056/ijir.2015.02.07

چکیده
  در نظام حقوقی اسلام، مهریه به‌عنوان یکی از حقوق مالی عقد نکاح از تعهدات و تکالیف زوج است و در قرآن کریم از آن با تعبیر «صدقاتهن نحله» هدیه‌ای از جانب مرد و نشانه‌ای از صداقت او یاد شده است. بیمة مهریه، نهادی است تا ضمن اینکه امید زنان را در دریافت مهریه افزایش دهد، کاهش آمار بدهکاران مهریه که سیاست حبس‌زدایی دستگاه قضایی است ...  بیشتر

رابطه رفتار اخلاقی فروشنده با رضایت، اعتماد و وفاداری بیمه‌‌گذاران در بیمه‌های عمر

حسین وظیفه دوست؛ شیما معماریان

دوره 3، شماره 1 ، دی 1392، ، صفحه 71-84

https://doi.org/10.22056/ijir.2014.01.06

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی رابطه رفتار فروش اخلاقی فروشنده با رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان (بیمه‌گذاران) در بیمه‌های عمر یک شرکت بیمه می‌پردازد. در بازاریابی بیمه‌های عمر، نوعی ارتباط متقابل میان فروشنده و مشتری به عنوان شکل خاصی از بازاریابی به‌وجودمی‌آید و در نتیجه فروشنده و مشتری یا بیمه‌گذار، هر دو بر نتیجه فروش تأثیر می‌گذارند. ...  بیشتر

وجود انتخاب نامساعد در بیمه عمر

مهدی محمدی

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، ، صفحه 311-325

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.02

چکیده
  برای گسترش تقاضای بیمه در تمام رشته‌ها شناخت شرایط و وضعیت توزیع اطلاعات و مسائل ناشی از آن ضروری است؛ به‌ عنوان‌ مثال در خصوص بیمه عمر، ضرورت درک انتخاب نامساعد، به منظور جلوگیری از قیمت‌گذاری پایین و افزایش ریسک ورشکستگی بیمه‌گر اجتناب‌ناپذیر است. در این تحقیق با استفاده از داده‌های بیمه‌گذاران بیمه عمر یک شرکت بیمه به بررسی ...  بیشتر

یک مدل احتمالاتی جدید برای بهینه‌سازی سبد دارایی‌ها در قراردادهای بیمه عمر بر مبنای تعهدات بیمه‌گر

ساجده سرباز علی‌پور؛ افشین فلاح

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، ، صفحه 326-341

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.03

چکیده
  در این مقاله یک مدل احتمالاتی جدید برای بهینه‌سازی سبد دارایی‌ها بر مبنای تعهدات بیمه‌گر پیشنهاد شده است. برخلاف سایر مدل‌های موجود، مدل پیشنهادی، ماهیت تصادفی میزان پرداختی و دریافتی از بیمه‌گذاران و بازده دارایی‌ها را به خوبی مد نظر قرار می‌دهد. به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی و مقایسه آن با مدل شناخته‌شده مارکویتز (1952)، برای ...  بیشتر

تحلیل فقهی و حقوقی ماهیت قرارداد بیمه عمر و ادله مشروعیت آن

محمد امین‌فرد؛ حکیمه زردرنگ کشکی

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1392، ، صفحه 385-397

https://doi.org/10.22056/ijir.2013.04.07

چکیده
  قرارداد بیمه عمر به عنوان یک عقد مستقل، تابع قواعد عمومی قراردادها بوده و از موانع فقهی و حقوقی مبری است. فقهای شیعه، قرارداد بیمه عمر را به دلیل شمول عمومات ادله صحت عقود و محصور ندانستن عقود در قالب‌های معین و نیز مبری‌بودن از موانع فقهی از قبیل ربا، قمار، غرر و تعلیق، به عنوان عقدی مشروع و مستقل پذیرفته‌اند، هر چند آن ها معتقدند ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران

ابراهیم عباسی؛ سمانه درخشیده

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 97-110

https://doi.org/10.22056/ijir.2012.02.01

چکیده
  بیمه از ابزارهای مهم و اساسی در دنیای متمدن امروزی است که نقش بسزایی در کاهش ریسک و تأمین امنیت مالی و ذهنی و درنهایت ایجاد بسترهای لازم برای توسعة اقتصادی کشور دارد. هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران، طی سال‌های (1388 - 1358) است. عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران تابعی از درآمد سرانة واقعی، نرخ پس‌انداز، ...  بیشتر

بررسی اثربخشی روش‌های فروش بیمة عمر

هاشم آقازاده؛ غلام‌رضا جندقی؛ مریم خلیل

دوره 1، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 136-149

https://doi.org/10.22056/ijir.2012.02.04

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی روش­های فروش بیمة عمر می‌پردازد. فروشندگان به منظور فروش خدمات بیمه، نیازمند تجهیز به روش­ها و تکنیک­های اثربخش هستند. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر، نخست شناسایی روش­های فروش و شاخص­هایی به‌منظور سنجش اثربخشی آنها و سپس ارزیابی اثربخشی روش­های فروش و رتبه­بندی آنهاست. به‌منظور دستیابی به اهداف ...  بیشتر