بازاریابی و فروش بیمه
معصومه خلیل زاده طلاتپه؛ وحید ناصحی فر؛ تحفه قبادی لموکی؛ علی اصغری صارم
چکیده
پیشینه و اهداف: یکی از موارد بهشدت اثرگذار بر رفتار مصرفکنندگان مفهوم سردرگمی مشتری است که شناسایی چرایی و چگونگی ایجاد آن و رفع چالشهای پیش رو میتواند محرکی جهت رشد و توسعه فضای کسبوکار در صنعت بیمه عمر باشد. بنابراین، مطالعه حاضر باهدف تحلیل عوامل مؤثر بر سردرگمی مشتری در خدمات بیمه عمر انجام شده است.روششناسی: جامعه ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: یکی از موارد بهشدت اثرگذار بر رفتار مصرفکنندگان مفهوم سردرگمی مشتری است که شناسایی چرایی و چگونگی ایجاد آن و رفع چالشهای پیش رو میتواند محرکی جهت رشد و توسعه فضای کسبوکار در صنعت بیمه عمر باشد. بنابراین، مطالعه حاضر باهدف تحلیل عوامل مؤثر بر سردرگمی مشتری در خدمات بیمه عمر انجام شده است.روششناسی: جامعه آماری این پژوهش شامل 22 خبره صنعت بیمه و بازاریابی است که با آن ها به روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی) و (گلوله برفی) و مصاحبه نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شده است. روایی و پایایی مصاحبه نیز با استفاده از معیار قابلیت اعتبار، قابلیت اطمینان، تأییدپذیری و همچنین انتقالپذیری تأیید شد و پایایی بین دو کدگذار برای مصاحبههای انجامشده طبق فرمول هولستی 86/0 است که قابلیت اعتماد کدگذاریها (فرض توافق بین محقق و کدگذار دوم) مورد تأیید واقع شد. جهت تحلیل کیفی مصاحبهها از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی نیز از پرسشنامه دلفی فازی جهت اولویتبندی متغیرها استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید گردید.یافتهها: پس از جستجوی مضامین (کدهای گزینشی) و شکلگیری مضامین فرعی، درنهایت 10 مضمون اصلی شامل فقدان آگاهی عمومی، نیروهای فروش، راهبردهای بازاریابی، فقر مالی، قوانین دولتی، ساختار مدیریتی شرکتهای بیمه، عوامل ساختاری، وضعیت فرهنگی- اقتصادی، ویژگیهای شخصیتی و سیستم آموزشی شرکتهای بیمه، بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سردرگمی مشتریان در صنعت بیمه عمر شناسایی و اولویتبندی شدند.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد وجود سردرگمی در مشتری با توجه به ماهیت خدمات امری بدیهی است. در بیمه عمر نیز مشتریان بهدلیل عوامل زیادی در خرید بیمه عمر دچار سردرگمی هستند و این سردرگمی بر بازار خرید بیمه عمر اثرات مخربی برجای میگذارد. اما، در اولویتبندی عوامل مؤثر بر سردرگمی مشتری، فقدان آگاهی جامعه و نیروهای فروش از مهمترین عوامل شناخته شدهاند، لذا متولیان صنعت بیمه باید وزن بیشتری به این عوامل اختصاص دهند و سایر عوامل مؤثر بر سردرگمی نیز به ترتیب اهمیت سهم در برنامههای صنعت بیمه منظور شوند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت تمرکز بر عوامل ایجادکننده سردرگمی در مشتری و تشخیص اینکه مشتریان بیشتر مستعد کدام نوع سردرگمی هستند، امکان ایجاد ارتباط مناسبتر با مشتریان را فراهم میکند و به رفع چالشهای پیش رو در امر ارتباط با آن ها کمک مینماید. همچنین، رفع سردرگمی و ایجاد آگاهی و شناخت معقولانه و درست در مشتری میتواند محرکی جهت رشد و توسعه فضای کسبوکار در صنعت بیمه عمر باشد. بنابراین، نتایج این پژوهش میتواند راهگشای سیاستگذاران در صنعت بیمه باشد و منافع مشتریان و شرکتهای بیمه را تأمین و حفظ کند و راهکاری مؤثری برای متولیان امر جهت مدیریت سردرگمی مشتریان در صنعت بیمه عمر کشور باشد.
میر حسین موسوی؛ اوین خضری
چکیده
هدف: شوکهای سلامت دارای هزینههای اقتصادی از جمله افزایش مخارج سلامت به علت بیماریها و کاهش درآمد در اثر کاهش بهرهوری نیروی کار است، افزایش این دو هزینه باعث عدم تقارن اطلاعاتی میشود که به نوبه خود سبب اختلال در مکانیزم طبیعی قیمتها در بازار بیمه و ایجاد اثرات اقتصادی بیشتر میشود. بنابراین، شوکهای ...
بیشتر
هدف: شوکهای سلامت دارای هزینههای اقتصادی از جمله افزایش مخارج سلامت به علت بیماریها و کاهش درآمد در اثر کاهش بهرهوری نیروی کار است، افزایش این دو هزینه باعث عدم تقارن اطلاعاتی میشود که به نوبه خود سبب اختلال در مکانیزم طبیعی قیمتها در بازار بیمه و ایجاد اثرات اقتصادی بیشتر میشود. بنابراین، شوکهای سلامت ارتباطات کنشی بین درآمد ملی و بازارهای بیمه ایجاد میکند. از آنجا که که بیمههای عمر از شاخههای مهم و مطرح در صنعت بیمه است، که رشد و توسعه آن میتواند در بهبود و رشد وضعیت اقتصادی کشورها سهم بسزایی داشته باشد، هدف این مطالعه بررسی اثرات شوکهای سلامت بر بازار بیمه و رشد اقتصادی طی دوره زمانی 2000 تا 2017 است.روش شناسی: بهمنظور بررسی تأثیر شوکهای سلامت بر مصرف بیمه و رشد اقتصادی، ابتدا شوکهای مثبت و منفی سلامت با استفاده از قاعده مورک استخراج شد و سپس در چارچوب خود رگرسیون برداری دادههای تابلویی (PVAR) اثر آنها بر رشد اقتصادی و مصرف بیمه عمر مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: نتایج تابع عکسالعمل نشان داد به علت پایین بودن امید زندگی و سطح بهداشت عمومی در کشورهای درحالتوسعه در مقایسه با کشورهای توسعهیافته، مخارج عمومی از کارایی بالاتری برخوردار است، بنابراین شوکهای مثبت سلامت سبب تسریع رشد اقتصادی شده است. همچنین در رابطه با واکنش مصرف بیمه عمر نسبت به شوکهای سلامت، هر دلار اضافی مخارج سلامت در کشورهای توسعهیافته، ضعیفتر از کشورهای درحال توسعه بود. نتایج تجزیه واریانس نشان داد بیشتر نوسانات رشد اقتصادی در بلندمدت توسط شوکهای منفی سلامت توضیح داده میشود. تجزیه واریانس مصرف بیمه عمر نیز نشان داد بعد از خود متغیر شوکهای منفی سلامت، بیشترین توضیح دهندگی را برای نوسانات مصرف بیمه عمر داشتند. نتایج آزمون علیت گرنجری نیز نشاندهنده رابطه علیت از شوکهای سلامت به مصرف بیمه عمر و رشد اقتصادی بود.نتیجه گیری: دولت و بیمهها در ارتقای سلامت و رشد اقتصادی نقش مهم و راهبردی دارند. لذا هرگونه کاهش منابع دولت و بیمهها، منجر به افزایش پرداختی از جیب مردم خواهد شد، این در صورتی است که هزینهکرد دولت در حوزه سلامت، بیشترین بهرهوری اجتماعی را در پی دارد و علاوه بر کاهش آلام و نگرانیهای مردم -بهویژه محرومان- به لحاظ راهبردی نیز رضایت عمومی حداقلی را محقق مینماید.
محمد رضایی؛ فریدون رهنما رودپشتی؛ حمید رضا سعید نیا؛ زهرا علی پور درویش
چکیده
هدف: صنعت بیمه کشور به شدت رقابتی شده و این ایجاب میکند ساختار سازمانی و منابع شرکتهای بیمه به سمت ارزشآفرینی حرکت کنند تا بتوانند به بهترین نحو از فرصتهای موجود در جهت جذب مشتریان استفاده کنند. در غیر اینصورت، به مرور زمان از ذهن مشتریان خارج شده و از صحنه رقابت حذف میگردند. ...
بیشتر
هدف: صنعت بیمه کشور به شدت رقابتی شده و این ایجاب میکند ساختار سازمانی و منابع شرکتهای بیمه به سمت ارزشآفرینی حرکت کنند تا بتوانند به بهترین نحو از فرصتهای موجود در جهت جذب مشتریان استفاده کنند. در غیر اینصورت، به مرور زمان از ذهن مشتریان خارج شده و از صحنه رقابت حذف میگردند. از سویی، به اعتقاد کلر، ارزشآفرینی برند از اقدامات موثر در جهت کسب مزیت رقابتی و جلب اعتماد مشتریان است. از این رو، پژوهش حاضر به ارائه الگوی ارزشآفرینی برند در صنعت بیمه با تأکید بر بیمه عمر پرداخته است.روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران بیمه عمر سه شرکت بیمه سینا، پاسارگاد و ایران بود که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند و از مصاحبه برای گردآوری دادههای مورد نیاز استفاده گردید و به روش کیفی و رویکرد داده بنیاد تحلیل شدند.یافتهها: تحلیل دادهها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی سرانجام به ارائه مدل نهایی شامل شش بعد اصلی و بیستوهفت بعد فرعی انجامید.نتیجهگیری: تحلیل صورت گرفته نشان داد افزایش سالانه حق بیمه متناسب با نرخ تورم، مهمترین راهکار کاهش اثرات منفی تورم بر قراردادهای بیمه عمر است. بهعبارتی، "نرخ تعدیل حق بیمه" و "سرمایه بیمهنامه" باید سالانه متناسب با نرخ تورم افزایش یابندتا بیمه برای مشتریان ارزشآفرین باشد.
اباذر حلم زاده؛ کریم حمدی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی
چکیده
هدف: در سالهای اخیر، در صنعت بیمه تلاش زیادی صورت گرفته تا سهم پورتفوی بیمههای عمر کشور افزایش یابد. در حال حاضر این سهم در مقایسه با آمارهای جهانی ناچیز است و از همین میزان نیز هرساله درصدی بازخرید میشوند. باتوجه به اینکه تحقیقات صورت گرفته در زمینه بیمه عمر همگی نگاهی پسنگر داشتهاند و هیچ یک به دنبال پیشبینی این رفتار ...
بیشتر
هدف: در سالهای اخیر، در صنعت بیمه تلاش زیادی صورت گرفته تا سهم پورتفوی بیمههای عمر کشور افزایش یابد. در حال حاضر این سهم در مقایسه با آمارهای جهانی ناچیز است و از همین میزان نیز هرساله درصدی بازخرید میشوند. باتوجه به اینکه تحقیقات صورت گرفته در زمینه بیمه عمر همگی نگاهی پسنگر داشتهاند و هیچ یک به دنبال پیشبینی این رفتار در مشتریان نبودهاند، هدف این تحقیق این است که گرایش افراد به بازخرید بیمههای عمر را، به وسیله متغیرهای مستقل تقدیرگرایی، سرمایه اجتماعی، آگاهی از مزایای بیمه عمر، ارزشمندی مزایای بیمه عمر برای فرد، احساس امنیت سیاسی، احساس امنیت اقتصادی، احساس امنیت شغلی و متغیرهای زمینهای بسنجد و در نتیجه رفتار بازخرید در بیمهگذاران عمر را بیازماید.روش شناسی :روش مورد استفاده در این تحقیق، آزمونهای همبستگی و رگرسیون است.یافتهها : طبق یافتههای این تحقیق که روی نمونهی 400 نفری از بیمهگذاران عمر شرکت بیمه کارآفرین در سالهای 1390 تا 1395 انجام شده، فقط میان سرمایه اجتماعی با گرایش به بازخرید رابطه مستقیم وجود دارد و سایر روابط معکوس است. همچنین، فرضیه وجود رابطه معکوس میان گرایش به بازخرید با امنیت اقتصادی رد شد. از بین متغیرهای زمینهای، میزان تحصیلات قویترین رابطه را با گرایش به بازخرید دارد که این رابطه نیز معکوس است. به علاوه، طبق نتایج آزمون رگرسیون، از بین متغیرهای مورد بررسی، متغیر تقدیرگرایی در گرایش به بازخرید بیمههای عمر از بیشترین قدرت برخوردار است و پس از آن، به ترتیب ارزشمندی مزایای بیمه عمر و احساس امنیت سیاسی در رتبههای بعدی قرار دارند. متغیرهای امید به آینده و احساس امنیت اقتصادی، از کمترین اثر کل برخوردارند و قدرت تبیینکنندگی کمتری نسبت به دیگر متغیرها دارند.نتیجهگیری: بنابراین، با توجه به اهمیت شاخص ارزشمندی مزایای بیمه عمر، بیمهگران و فروشندگان بیمههای عمر بایدحداکثر تلاش خود را برای فهماندن مزایای واقعی پوشش بیمه عمر، به مشتری یا بیمهگذار بیمه عمر انجام دهند.
طاهره جاهد؛ قدرت الله امام وردی؛ علیرضا دقیقی اصلی
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی وجود کژگزینی در بازار بیمۀ عمر ایران با استفاده از اطلاعات دموگرافیک، اقتصادی- اجتماعی و عوامل مؤثر بر ریسک افراد با استفاده از آمار هزینه و درآمد خانوار است. روند این تحقیق به این صورت است که ابتدا با استفاده از مدل لوجیت، اثر متغیرهای مستقل از قبیل سن، جنسیت، تحصیلات، وضیعت زناشویی، وضعیت فعالیت، بعد خانوار ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی وجود کژگزینی در بازار بیمۀ عمر ایران با استفاده از اطلاعات دموگرافیک، اقتصادی- اجتماعی و عوامل مؤثر بر ریسک افراد با استفاده از آمار هزینه و درآمد خانوار است. روند این تحقیق به این صورت است که ابتدا با استفاده از مدل لوجیت، اثر متغیرهای مستقل از قبیل سن، جنسیت، تحصیلات، وضیعت زناشویی، وضعیت فعالیت، بعد خانوار و متغیرهای مربوط به وضعیت درآمد و سرمایهگذاری و چشمانداز فرد از آینده (داشتن بیمۀ بازنشستگی و بیمۀ حوادث) و آیندۀ سلامت فرد بر احتمال تقاضای بیمۀ عمر بررسی میشود. در مرحلۀ دوم متغیر وابسته در سه گروه بر اساس روش پرداخت حقبیمههای عمر در خانوارهای بیمهشده و بیمهنشده تقسیمبندی و مدل لوجیت ترتیبی برآورد شد، ولی با توجه به نقض فرض خطوط رگرسیون موازی در این مدل، درنهایت از مدل لوجیت تعمیمیافته بهره گرفته و به بررسی اثرات نهایی در هر مرحله پرداخته شد. بررسی ضرایب این مدل نشان میدهد که متعیرهای سن و شغلهای با ریسک بالا دلالت بر وجود کژگزینی در بازار بیمۀ عمر دارند، اما متغیرهای تحصیلات، مصرف دخانیات، هزینههای ورزش و مذهبی، هزینههای درمانی و درآمد در جهت کاهش کژگزینی در بازار بیمۀ عمر عمل میکنند.
علی اصغر حاتمی؛ هاجر یاسینینیا
چکیده
در نظام حقوقی اسلام، مهریه بهعنوان یکی از حقوق مالی عقد نکاح از تعهدات و تکالیف زوج است و در قرآن کریم از آن با تعبیر «صدقاتهن نحله» هدیهای از جانب مرد و نشانهای از صداقت او یاد شده است. بیمة مهریه، نهادی است تا ضمن اینکه امید زنان را در دریافت مهریه افزایش دهد، کاهش آمار بدهکاران مهریه که سیاست حبسزدایی دستگاه قضایی است ...
بیشتر
در نظام حقوقی اسلام، مهریه بهعنوان یکی از حقوق مالی عقد نکاح از تعهدات و تکالیف زوج است و در قرآن کریم از آن با تعبیر «صدقاتهن نحله» هدیهای از جانب مرد و نشانهای از صداقت او یاد شده است. بیمة مهریه، نهادی است تا ضمن اینکه امید زنان را در دریافت مهریه افزایش دهد، کاهش آمار بدهکاران مهریه که سیاست حبسزدایی دستگاه قضایی است نیز محقق شود. بیمهنامة مهریه، تضمینی مطمئن برای پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه و پشتوانه مالی مناسبی است که زوج و زوجه میتوانند از مزایای آن بهرهمند شوند. البته مانعی ندارد که زوج فارغ از هرگونه بدهی به زوجه، به هدف قدردانی و تشکر از زحمات وی در کانون گرم خانواده، این قرارداد را تبرعاً برای کمک و ایجاد پسانداز مالی مناسب منعقد نماید.
حسین وظیفه دوست؛ شیما معماریان
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه رفتار فروش اخلاقی فروشنده با رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان (بیمهگذاران) در بیمههای عمر یک شرکت بیمه میپردازد. در بازاریابی بیمههای عمر، نوعی ارتباط متقابل میان فروشنده و مشتری به عنوان شکل خاصی از بازاریابی بهوجودمیآید و در نتیجه فروشنده و مشتری یا بیمهگذار، هر دو بر نتیجه فروش تأثیر میگذارند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه رفتار فروش اخلاقی فروشنده با رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان (بیمهگذاران) در بیمههای عمر یک شرکت بیمه میپردازد. در بازاریابی بیمههای عمر، نوعی ارتباط متقابل میان فروشنده و مشتری به عنوان شکل خاصی از بازاریابی بهوجودمیآید و در نتیجه فروشنده و مشتری یا بیمهگذار، هر دو بر نتیجه فروش تأثیر میگذارند. فروشنده بهعنوان اولین رابط سازمان، تأثیر قابل توجهی بر ادراک مشتری از قابل اتکابودن سازمان ارائهدهنده خدمات و ارزش خدماتش و نهایتاً ادامه رابطه مشتری با سازمان متبوع فروشنده دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارتاست از بیمهگذاران یک شرکت بیمه در سطح شهر تهران و تعداد نمونه مورد بررسی 384 نفر تعیین گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیات از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که رفتار فروش اخلاقی روی رضایت مشتری و اعتماد مشتری به شرکت تأثیر مستقیم دارد. رضایت مشتری و اعتماد مشتری به شرکت نیز بر وفاداری مشتری تأثیر مستقیم دارد. همچنین، رفتار فروش اخلاقی، اثری مستقیم بر وفاداری مشتری ندارد اما تأثیر مثبت آن بر وفاداری مشتری از طریق متغیرهای میانجی رضایت مشتری و اعتماد مشتری به شرکت، معنادار است.
مهدی محمدی
چکیده
برای گسترش تقاضای بیمه در تمام رشتهها شناخت شرایط و وضعیت توزیع اطلاعات و مسائل ناشی از آن ضروری است؛ به عنوان مثال در خصوص بیمه عمر، ضرورت درک انتخاب نامساعد، به منظور جلوگیری از قیمتگذاری پایین و افزایش ریسک ورشکستگی بیمهگر اجتنابناپذیر است. در این تحقیق با استفاده از دادههای بیمهگذاران بیمه عمر یک شرکت بیمه به بررسی ...
بیشتر
برای گسترش تقاضای بیمه در تمام رشتهها شناخت شرایط و وضعیت توزیع اطلاعات و مسائل ناشی از آن ضروری است؛ به عنوان مثال در خصوص بیمه عمر، ضرورت درک انتخاب نامساعد، به منظور جلوگیری از قیمتگذاری پایین و افزایش ریسک ورشکستگی بیمهگر اجتنابناپذیر است. در این تحقیق با استفاده از دادههای بیمهگذاران بیمه عمر یک شرکت بیمه به بررسی این پدیده پرداختهایم. بر اساس نظریه راتچایلد-استیگلیتز در مورد تعادل جدا شونده، بیمهگذاران پر ریسک در صدد درخواست پوشش کامل با حقبیمه عادلانه و بیمهگذاران کم ریسک متقاضی قرارداد بیمه با پوشش ناقص و حقبیمه پایینتر (و البته عادلانه) هستند. بر این اساس با استفاده از نرمافزار ایویوز و میزان کاهش در پوشش کامل بیمه عمر (کاهش در سرمایه فوت)، متغیرهای تأثیرگذار در سطح ریسک بیمهگذاران (ریسک فوت) از نظر شهودی شناسایی شد. نهایتاً با محاسبه شاخص ریسک با استفاده از متغیرهای معنیدار (متغیرهای افزاینده سطح ریسک با علامت مثبت و نیز متغیرهای کاهنده سطح ریسک با علامت منفی) و بررسی معناداری رابطه حقبیمه سالانه به عنوان شاخصی از تقاضای بیمه عمر و شاخص ریسک برآورد شده، فرضیه وجود انتخاب نامساعد در بیمه عمر تأیید شد.
ساجده سرباز علیپور؛ افشین فلاح
چکیده
در این مقاله یک مدل احتمالاتی جدید برای بهینهسازی سبد داراییها بر مبنای تعهدات بیمهگر پیشنهاد شده است. برخلاف سایر مدلهای موجود، مدل پیشنهادی، ماهیت تصادفی میزان پرداختی و دریافتی از بیمهگذاران و بازده داراییها را به خوبی مد نظر قرار میدهد. به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی و مقایسه آن با مدل شناختهشده مارکویتز (1952)، برای ...
بیشتر
در این مقاله یک مدل احتمالاتی جدید برای بهینهسازی سبد داراییها بر مبنای تعهدات بیمهگر پیشنهاد شده است. برخلاف سایر مدلهای موجود، مدل پیشنهادی، ماهیت تصادفی میزان پرداختی و دریافتی از بیمهگذاران و بازده داراییها را به خوبی مد نظر قرار میدهد. به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی و مقایسه آن با مدل شناختهشده مارکویتز (1952)، برای بهینهسازی سبد داراییها، مطالعهای شبیهسازی طراحی و اجرا شده است. همچنین برای نشاندادن کارایی مدل پیشنهادی در دنیای واقعی، از دادههای مربوط به قیمت جهانی طلا و سنگ آهن استفاده شده است. نتایج حاکی از کارایی قابل قبول مدل پیشنهادی است، بهگونهای که مقدار بازده و ریسک داراییها در طول مدت سرمایهگذاری برای مدل پیشنهادی مطلوبتر است.
محمد امینفرد؛ حکیمه زردرنگ کشکی
چکیده
قرارداد بیمه عمر به عنوان یک عقد مستقل، تابع قواعد عمومی قراردادها بوده و از موانع فقهی و حقوقی مبری است. فقهای شیعه، قرارداد بیمه عمر را به دلیل شمول عمومات ادله صحت عقود و محصور ندانستن عقود در قالبهای معین و نیز مبریبودن از موانع فقهی از قبیل ربا، قمار، غرر و تعلیق، به عنوان عقدی مشروع و مستقل پذیرفتهاند، هر چند آن ها معتقدند ...
بیشتر
قرارداد بیمه عمر به عنوان یک عقد مستقل، تابع قواعد عمومی قراردادها بوده و از موانع فقهی و حقوقی مبری است. فقهای شیعه، قرارداد بیمه عمر را به دلیل شمول عمومات ادله صحت عقود و محصور ندانستن عقود در قالبهای معین و نیز مبریبودن از موانع فقهی از قبیل ربا، قمار، غرر و تعلیق، به عنوان عقدی مشروع و مستقل پذیرفتهاند، هر چند آن ها معتقدند این قرارداد، بهدلیل انطباق با برخی عقود معین، مانند صلح و هبه معوض و مضاربه، میتواند در قالب این عقود نیز منعقد گردد. در این مقاله، به منظور تحلیل ماهیت فقهی و حقوقی قرارداد بیمه عمر، این قرارداد با عقود معین مشابه، تطبق داده شده و استقلال این قرارداد به عنوان عقدی صحیح و مجاز بررسی شده است.
ابراهیم عباسی؛ سمانه درخشیده
چکیده
بیمه از ابزارهای مهم و اساسی در دنیای متمدن امروزی است که نقش بسزایی در کاهش ریسک و تأمین امنیت مالی و ذهنی و درنهایت ایجاد بسترهای لازم برای توسعة اقتصادی کشور دارد. هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران، طی سالهای (1388 - 1358) است. عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران تابعی از درآمد سرانة واقعی، نرخ پسانداز، ...
بیشتر
بیمه از ابزارهای مهم و اساسی در دنیای متمدن امروزی است که نقش بسزایی در کاهش ریسک و تأمین امنیت مالی و ذهنی و درنهایت ایجاد بسترهای لازم برای توسعة اقتصادی کشور دارد. هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران، طی سالهای (1388 - 1358) است. عوامل مؤثر بر تقاضای بیمة عمر در ایران تابعی از درآمد سرانة واقعی، نرخ پسانداز، نرخ تورم و نرخ باسوادی درنظرگرفتهشدهاست. برای برآورد مدل از روش اقتصادسنجی مدل خودبازگشت برداری استفاده شده است و براساس نتایج بهدستآمده، متغیرهای درآمد سرانه و نرخ پسانداز با تقاضای بیمة عمر رابطه معنیدار و مثبتی دارند. متغیر نرخ تورم با تقاضای بیمة عمر رابطه معنیدار و منفی دارد. اما بین متغیر نرخ باسوادی و تقاضای بیمة عمر رابطه معنیداری وجود ندارد.
هاشم آقازاده؛ غلامرضا جندقی؛ مریم خلیل
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی روشهای فروش بیمة عمر میپردازد. فروشندگان به منظور فروش خدمات بیمه، نیازمند تجهیز به روشها و تکنیکهای اثربخش هستند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، نخست شناسایی روشهای فروش و شاخصهایی بهمنظور سنجش اثربخشی آنها و سپس ارزیابی اثربخشی روشهای فروش و رتبهبندی آنهاست. بهمنظور دستیابی به اهداف ...
بیشتر
تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی روشهای فروش بیمة عمر میپردازد. فروشندگان به منظور فروش خدمات بیمه، نیازمند تجهیز به روشها و تکنیکهای اثربخش هستند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، نخست شناسایی روشهای فروش و شاخصهایی بهمنظور سنجش اثربخشی آنها و سپس ارزیابی اثربخشی روشهای فروش و رتبهبندی آنهاست. بهمنظور دستیابی به اهداف مذکور فرضیات پژوهش مطرح و از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعة مورد بررسی دربرگیرندة دو طبقه رؤسای شعبههای بیمه و نمایندگان و کارگزاران برتر شرکتهای بیمه در شهر تهران بوده، که از طبقة اول 60 نفر و از طبقة دوم 85 نفر و در کل 145 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که روشهای فروش مشتریگرا، مشاورهای، مشارکتی، رابطهای، انطباقی، سیستمی و متقاطع با شاخصهای اثربخشی ارتباط مثبت و معنیداری دارند. تحلیل رگرسیون نیز نشان داده که از میان هفت روش فروش مرتبط با شاخصهای اثربخشی، تنها دو روش فروش مشاورهای و مشارکتی، بیشترین تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند که از میان آنها، فروش مشاورهای مهمتر از دیگری است.