فصلنامه علمی
آینده‌پژوهی در صنعت بیمه
طراحی مدل درگیری اجتماعی برند بر اساس محتوای تولیدشده توسط کاربران در صنعت بیمه

زانیار قربانی؛ تحفه قبادی لموکی؛ علیرضا پیرحیاتی؛ بهروز بیات

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1404

چکیده
  پیشینه و اهداف: ‌محتوای تولیدشده توسط کاربر در بازاریابی به محتوای مربوط به برند گفته می‌‌شود که هر کسی که عضویت رسمی در آن کسب‌وکار ندارد، آن را منتشر می‌‌کند. ‌محتوای تولیدشده توسط کاربر می‌‌تواند در شکل‌های گوناگون، از جمله پادکست، ویدئو، ارائة نظرات، تصویر و عکس باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل درگیری اجتماعی برند براساس ...  بیشتر

فناوری‌های نوین بیمه‌ای
چهارچوبی برای پیاده‌‌سازی فنّاوری‌‌ اطلاعات سبز در صنعت بیمه

مینا رنجبر فرد؛ سیمین محمدیان فر

دوره 14، شماره 1 ، دی 1403، ، صفحه 13-36

https://doi.org/10.22056/ijir.2025.01.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه، به‌عنوان یکی از سازمان‌های مهم در اقتصاد جهانی، نقشی اساسی در رسیدگی به چالش‌های زیست‌محیطی از طریق طرح‌هایی مانند فنّاوری‌‌ اطلاعات سبز دارد. فنّاوری‌‌ اطلاعات سبز در بیمه به پذیرش شیوه‌ها و فنّاوری‌‌‌های سازگار با محیط زیست در صنعت بیمه برای کاهش ردپای کربن و کمک به توسعۀ پایدار اشاره دارد. هدف ...  بیشتر

اقتصاد مالی‌/ بیمه
بررسی اثر مقررات‎گذاری بر کارایی شرکت‎های بیمه؛ رویکرد رگرسیونی پویا

علی سوری؛ زینب بهبودی راد؛ لیلی نیاکان

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 155-172

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.02.05

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از موضوعات بسیار مهم که توجه اقتصاددانان را طی دهه‌‌های گذشته به خود جلب کرده است، نقش و اهمیت نظام مالی در رشد اقتصادی کشورهاست. صنعت بیمه یکی از اجزای مهم بازارهای مالی است. ازاین‌‌رو، ثبات و کارایی صنعت بیمه به‌‌عنوان یک بازار مالی برای اقتصاد کشور امری ضروری است. یکی از مهم‌‌ترین تغییرات در صنعت بیمة ایران، ...  بیشتر

مطالعات تطبیقی در حوزه بیمه
تحلیلی بر کاربردهای داده کاوی در صنعت بیمه بر اساس شبکه هم رخدادی واژگان ها و شناسایی معتبرترین مجلات با شاخص استناد به پژوهش های علمی با استفاده از رویکرد علم سنجی

حوریا حاجیان؛ اعظم زرجینی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 71-86

https://doi.org/10.22056/ijir.2024.01.06

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به رشد روزافزون فنّاوری اطلاعات و کسب‌وکارهای مبتنی بر داده و روند رو به رشد اطلاعات در پایگاه‎های داده، صنعت بیمه نیز به‌عنوان یکی از کسب‌وکارهای یادشده با حجم انبوهی از اطلاعات ذخیره‌شده روبه‌رو است. این حجم انبوه داده‎ها شرکت‎های بیمه‎ای را ملزم می‎سازد تا با شیوه‎های داده‎کاوی، دانش موجود ...  بیشتر

فناوری‌های نوین بیمه‌ای
شناسایی چالش‌های موجود در شکل‌گیری اینشورتک در صنعت بیمة ایران با رویکرد نظریة اسکات

محمود یحیی زاده فر؛ آرش نجف پور؛ میثم شیرخدایی؛ جواد سلطان زاده

دوره 12، شماره 4 ، شهریور 1402، ، صفحه 331-346

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.04.06

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه توسعة بازارهای مالی نوین به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری مولد مورد توجه محققان و سیاست‌گذاران رشد و توسعة اقتصادی قرار گرفته است. در چند دهة اخیر نوآوری فنّاورانه محرک اصلی تحول صنایع مختلف در جهان بوده و صنعت بیمه هم جزء این صنایع است. توسعة این بازارها که با ظهور فنّاوری‌های نوظهور و برافکن بوده، کسب‌و‌کارهای ...  بیشتر

بازاریابی و فروش بیمه
حسابرسی بازاریابی سبز در صنعت بیمه با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چند‌معیارۀ فازی

آمنه خدیور؛ آیگین قربانی؛ لیلی نیاکان

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 79-92

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.02.01

چکیده
  پیشینه و اهداف: بازاریابی زیست‌محیطی یا سبز یک مسئلۀ در‌حال‌توسعه بوده و صنعت بیمه به‌عنوان یک صنعت فعال در زندگی اجتماعی انسان در سال‌های اخیر تحت تأثیر این نوع بازاریابی است. بر این اساس، در این پژوهش سعی شده است معیارهای اصلی ارزیابی بازاریابی سبز به‌طور کلی شناسایی شده تا مدلی برای ارزیابی بازاریابی سبز ارائه شود.روش‌شناسی: ...  بیشتر

بازاریابی و فروش بیمه
طراحی مدلی برای صلاحیت‌های متخصصین بازاریابی در صنعت بیمه با استفاده از نظریۀ داده‌‌بنیاد

مریم ربیعی؛ کامبیز شاهرودی؛ ابراهیم چیرانی؛ محمود شبگو منصف

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 93-110

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.02.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به تحولات به­وجود آمده در عرصۀ فناوری دیجیتال و توسعۀ رسانه­های اجتماعی، صلاحیت­ها و قابلیت­های بازاریاب‌ها به­منظور استفادۀ بهینه از این ابزارها و همگامی با این تحولات در صنعت بیمه مبهم و نامشخص است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائۀ مدلی برای صلاحیت­های متخصصین بازاریابی در صنعت بیمۀ کشور ...  بیشتر

سازمان‌دهی صنعتی بازارهای بیمه
طراحی الگوی راهبردی هوشمندی کسب‌وکارها در صنعت بیمه

امین کهیاری حقیقت؛ سید احمد محمدی حسینی

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 155-164

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.02.06

چکیده
  پیشینه و اهداف: در محیط پررقابت و پرریسک صنعت بیمه، شرکت‌ها نیاز دارند تا برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب به گردآوری اطلاعات و دانش مبادرت ورزند و این اطلاعات را در تصمیم‌های خود به‌کار گیرند. تصمیم‌هایی که تأثیرات زیادی بر ساختار، فرایندها و اعضای سازمان دارند و به‌طور اساسی بر پیش‌بینی بقای سازمان‌ها، سوددهی و ماهیت آن‌ها اثر می‌گذارند. ...  بیشتر

بازارهای مالی
جایگاه صنعت بیمه در بازار سهام ایران: رویکرد نظریۀ شبکه

پرویز رستم زاده؛ زینب یادگار

دوره 12، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-14

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.01.01

چکیده
  پیشینه و اهداف: بازار سهام یک کشور را می‌توان به‌مثابه یک شبکه دانست که از بخش‌های مختلف تشکیل شده است و این بخش‌ها با هم ارتباط متقابل دارند. امروزه پژوهشگران زیادی تلاش می‌کنند تا با تمرکز روی جنبه‌های مختلف بازار سهام، انواع متفاوتی از شبکه‌ها را بسازند و ارتباطات میان بخش‌های مختلف بازار سهام را بررسی کنند. یکی از صنایع مهم ...  بیشتر

اقتصاد مالی‌/ بیمه
تاثیر صنعت بیمه بر سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران

اسماعیل صفرزاده؛ سحر سالاریه

دوره 12، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 37-50

https://doi.org/10.22056/ijir.2023.01.04

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه در هر کشوری از جمله مهمترین نهادهای مالی فعال در بازارهای مالی، به­ویژه بازار سرمایه است که علاوه بر تأمین امنیت فعالیت‌های اقتصادی، می‌تواند از طریق ارائۀ خدمات بیمه­ای، نقش بسیار اساسی و تعیین­کننده­ای در تحرک و پویایی بازارهای مالی و تأمین وجوه قابل­سرمایه‌گذاری در فعالیت­های اقتصادی داشته ...  بیشتر

بازاریابی و فروش بیمه
ارائه الگوی پارادایمی تجربه مشتریان از سرگردانی در انتخاب خدمات از شرکت‌های بیمه: رویکرد داده‌بنیاد

مهدی علی رحیمی؛ کریم حمدی؛ هرمز مهرانی؛ اسماعیل کاووسی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 287-304

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.04.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: صنعت بیمه یکی از پرکاربردترین کسب‌و‌کارها است و از این رو، اقبال عمومی از خدمات بیمه رو به افزایش است. در این میان شرکت‌های بیمه‌ای که قادر به ایجاد یک تجربه مشتری بهتر برای بیمه‌گذاران خود باشند، از سود بیشتری برخوردار ‌می‌شوند. تحقیقات نشان ‌می‌دهد که بسیاری از مشتریان حاضرند در ازای دریافت خدمات یا تجربه مشتری ...  بیشتر

بازاریابی و فروش بیمه
‌‌‌ارائه مدل رهبری پایدار در بیمه مبتنی بر رویکرد داده بنیاد

وحیده دائمی؛ حامد دهقانان؛ وحید خاشعی؛ سعید صحت

دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 39-74

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.02.02

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه صنعت بیمه در تسهیل و رونق فعالیت‌های اقتصادی در جامعه نقش اساسی دارد و در اقتصاد و بازار سرمایه نیز یکی از بخش‌های مهم و پیشرو است. در این راستا، این مطالعه باهدف ارائه الگوی مبنایی رهبری پایدار در صنعت بیمه ایران انجام‌شده است.روش‌شناسی: این مطالعه با روش داده‌بنیاد انجام شده و از ابزار مصاحبه برای جمع‌آوری ...  بیشتر

بازاریابی و فروش بیمه
تدوین و تبیین عوامل اثرگذار بر جذب مشتریان مرجع در صنعت بیمه

محمد محمودی میمند؛ میرزا حسن حسینی؛ محمد مهدی پرهیزگار؛ ایمان عزیزی

دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 75-111

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.02.03

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه مدیران بازاریابی و فروش بسیاری از شرکت‌های بیمه به تجربه دریافته­اند که مشتریانی که قبلاً از محصولات یا خدمات یک شرکت استفاده نموده­اند و مایل به اشتراک گذاشتن تجربیات خود هستند، نقشی اساسی در فرایند خرید خریداران و اطمینان بخشی به آن‌ها ایفا می­کنند. این در حالی است که بررسی مطالعات پیشین بیانگر فقدان ...  بیشتر

حسابداری شرکت‌های بیمه و استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی
بررسی استانداردها، رهنمودها و وضعیت انتشار گزارشگری پایداری در صنعت بیمه

علی رحمانی؛ مهناز محمودخانی؛ سعید همایون؛ لیلی نیاکان

دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 203-237

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.02.07

چکیده
  پیشینه و اهداف: گزارشگری پایداری ‌‌به افشای مسائل زیست محیطی، اجتماعی و راهبری می‌پردازد. اما، در صنعت بیمه ایران تاکنون رهنمودی در خصوص گزارشگری پایداری تهیه نشده ‌و هیچ شرکتی بیمه‌ای نیز گزارش پایداری تهیه نکرده است. لذا، ‌پژوهش حاضر با هدف بررسی استانداردهای گزارشگری پایداری در صنعت بیمه جهانی و مقایسه تطبیقی آنها و همچنین ...  بیشتر

فناوری‌های نوین بیمه‌ای
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش اینترنت اشیاء در صنعت بیمه ایران

محسن قره خانی؛ سیده ام سلمه پورهاشمی

دوره 11، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 41-56

https://doi.org/10.22056/ijir.2022.01.04

چکیده
  پیشینه و اهداف اینترنت اشیاء درحال ورود به فعالیت­‌های روزمره بسیاری از صنایع از جمله صنعت بیمه است. برنامه‌هایی مانند شبکه‌­های هوشمند، شهرهای هوشمند، خانه‌های هوشمند، امنیت فیزیکی، سلامت الکترونیکی، مدیریت دارایی و تدارکات همه به کسب‌وکار بیمه مربوط می‌­شوند. به همین دلیل اینترنت اشیاء توجه صنعت بیمه را نیز به خود جلب ...  بیشتر

‌‌واکاوی مؤلفه‌های بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه با استفاده از تحلیل محتوا و دلفی فازی

سمیه پورحسن؛ حکیمه نیکی؛ مرتضی هنرمند عظیمی؛ موسی رضوانی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 197-216

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.03.04

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مؤلفه­‌های بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه انجام شده است.روش­‌شناسی: جامعه آماری این پژوهش، خبرگان فعال در حوزه بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه شامل مدیران و کارشناسان باسابقه آشنا با مبحث بازاریابی بیمه و اساتید حوزه بازاریابی بیمه، مدیران و کارشناسان باسابقه از شرکت­‌های معتبر بیمه‌­ای می‌­باشند. ...  بیشتر

شناسایی و آزمون متغیرهای موثر و متأثر از جانشین‌پروری در یک شرکت بیمه‌ای در اصفهان

محسن غلامعلیان؛ علی صفری؛ محمد حسین مشرف جوادی؛ هادی تیموری

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 87-100

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.02.02

چکیده
  هدف: این ‌پژوهش با هدف شناسایی و آزمون متغیرهای مؤثر و متأثر از جانشین‌پروری در یک شرکت بیمه‌ای انجام شده است.روش‌شناسی: روش پژوهش ‌‌آمیخته با رویکرد توصیفی اکتشافی ‌است. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و ‌صنعت بیمه و در مرحله کمّی شامل کارکنان شاغل در شعب شرکت بیمه‌ای منتخب در استان‌های اصفهان و تهران ‌‌بود. ...  بیشتر

‌طراحی الگوی رفتارهای انحرافی مثبت کارکنان در صنعت بیمه ایران

حسن رنگریز؛ اکبر حسن پور؛ سعید جعفری نیا؛ صالح شیری

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 117-130

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.02.04

چکیده
  هدف: اگرچه انحراف در محیط کار در اکثر موارد از نظر ماهیتی مخرب است، اما ممکن است جنبه‌های مثبتی هم داشته باشد. در سال­های اخیر به دلیل این واقعیت که انحراف مثبت می‌تواند به ایجاد تغییرات مثبت در سازمان‌ها و ارتقاء نوآوری منجر شود، علاقه زیادی به این نوع انحراف در سازمان‌ها دیده شده است. لذا این پژوهش با هدف طراحی الگوی رفتارهای ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای ارزیابی فرصت‌های کارآفرینی در صنعت بیمه (مطالعه موردی: بیمه پارسیان)

سیده مرضیه رشیدی فرد؛ سعید صفری؛ امین حبیبی راد

دوره 10، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 15-24

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.01.02

چکیده
  هدف: ‌دستیابی به مزیت رقابتی در ‌صنعت بیمه مستلزم نوآوری و کارآفرینی است و شناسایی فرصت؛ جوهره و نقطه شروع کارآفرینی محسوب می ­شود که ارزیابی آن ‌رابطه میان کشف فرصت و بهره­ برداری از آن را تسهیل می‌­کند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف ‌شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای ارزیابی فرصت ­های کارآفرینی در صنعت بیمه انجام شده است.روش­ ...  بیشتر

شناسایی و تبیین ارزش‌های فرهنگ سازمانی جانشین‌پرور در صنعت بیمه ایران‌

شاهین طیار؛ سید محسن علامه؛ سید علی سیادت

دوره 10، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 25-36

https://doi.org/10.22056/ijir.2021.01.03

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف اکتشاف و تبیین ارزش­ های فرهنگی پشتیبان برنامه­ های جانشین ­پروری در صنعت بیمه ایران صورت گرفته است.روش‌شناسی: ‌این پژوهش به روش­ آمیخته و با رویکرد توصیفی-اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری آن در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه و در مرحله کمی شامل کلیه کارکنان شعب مرکزی شرکت­ های بیمه است. ...  بیشتر

مدل پارادایمی ارزش آفرینی برند در صنعت بیمه با تاکید بر بیمه عمر "رویکرد داده بنیاد"

محمد رضایی؛ فریدون رهنما رودپشتی؛ حمید رضا سعید نیا؛ زهرا علی پور درویش

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 246-263

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.03.01

چکیده
  هدف: صنعت بیمه کشور به شدت رقابتی شده و این ایجاب می‌‌‌‌‌‌‌‌کند ساختار سازمانی و منابع شرکت‌های بیمه به سمت ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌آفرینی حرکت کنند تا بتوانند به بهترین نحو از فرصت‌های موجود در جهت جذب مشتریان استفاده کنند. در غیر این‌‌‌‌‌‌‌‌صورت، به ‌مرور زمان از ذهن مشتریان خارج شده و از صحنه رقابت حذف می‌‌‌‌‌‌‌‌گردند. ...  بیشتر

بخش‌بندی مشتریان صنعت بیمه با استفاده از الگوریتم خوشه‌بندی دو مرحله‌ای مقیاس‌پذیر (نمونه موردی یک شرکت بیمه)

علیرضا پویا؛ داود فاضل ترشیزی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 126-143

https://doi.org/10.22056/jir.2020.158409.2413

چکیده
  هدف: امروزه در صنعت بیمه، ایفای نقش مشتری از دنباله‌روی ارائه‌کنندگان خدمت به هدایتگر خدمت‌دهندگان بدل گشته است بنابراین باتوجه به تفاوت در سودآوری، نوع خرید، وفاداری، ریسک، بُعد رفتاری و جمعیت شناختی مشتریان در پی ایجاد مرزبندی قابل توجه‌ای بین آن‌ها با استفاده از رویکرد بخش‌بندی مشتریان می‌باشیم تا با شناخت ویژگی‌های هریک ...  بیشتر

شناسایی و تبیین رفتارهای مشاهده‌پذیر فرهنگ جانشین‌پروری در صنعت بیمه ایران

شاهین طیار؛ سید محسن علامه؛ سید علی سیادت

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 174-195

https://doi.org/10.22056/ijir.2020.02.04

چکیده
  هدف: اکتشاف و تبیین رفتارهای مشاهده­‌پذیر فرهنگ پشتیبان برنامه­های جانشین­‌پروری در صنعت بیمه ایرانروش‌شناسی: پژوهش حاضر مبتنی بر روش­شناسی آمیخته با رویکرد توصیفی- اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت بیمه، و برای مرحله کمی، کلیه کارکنان شعب مرکزی شرکت­های بیمه بوده‌ است. نمونه ...  بیشتر

بررسی و سنجش سطح رضایت‌مندی مشتریان شرکت‌های فعال در صنعت بیمۀ ایران

عزیز احمدزاده؛ وحیده نورانی؛ امیر بهرامی

دوره 7، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 94-107

https://doi.org/10.22056/ijir.2018.02.02

چکیده
  این تحقیق، در پی ارزیابی رضایت‌مندی مشتریان صنعت بیمۀ کشور از خدمات بیمه­ای است. روش تحقیق میدانی و مبتنی بر پرسشنامه بوده است که بر مبنای 6580 نمونه از مشتریان 19 شرکت فعال در صنعت بیمۀ کشور در سال 1393 انجام شده است. مدل و شاخصهای مورد استفادۀ آن، بر اساس آمیختۀ بازاریابی خدمات تعیین شده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که از نظر ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز در صنعت بیمه (مطالعۀ موردی: یک شرکت بیمه‌ای)

ناصر پورصادق

دوره 7، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 120-131

https://doi.org/10.22056/ijir.2018.02.04

چکیده
  با ورود به هزارۀ جدید و با توجه به تغییرات سریع در صنعت فناوری در سراسر دنیا، رقابت‌پذیری و بقای نهایی یک سازمان به توانایی آن در توسعه و تولید محصولات و خدمات جدید و نوآورانه وابسته است. کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری در پی افزایش بهره‌وری و بهبود وضعیت اقتصادی هستند و یکی از دلایل عمدۀ این توجه، وجود رقابت فزاینده بین جوامع است. مقالۀ ...  بیشتر