یعقوب رشنوادی؛ سید امیر رضا ابطحی؛ علیرضا صرامی فروشانی
چکیده
بیمههای عمر در ایران در مقایسۀ با میانگین جهانی و در قیاس با کشورهای منطقۀ چشمانداز، علیرغم روند روبهرشد، کماکان سهم کوچکی از صنعت بیمه را تشکیل میدهند. هدف این مقاله، یافتن علل این مسئله با مشخصکردن سازوکارهای مربوط است. برای نیل به این هدف، از پژوهشهای پیشین و مصاحبۀ با خبرگان صنعت استفاده شده و با بهکارگیری رویکرد ...
بیشتر
بیمههای عمر در ایران در مقایسۀ با میانگین جهانی و در قیاس با کشورهای منطقۀ چشمانداز، علیرغم روند روبهرشد، کماکان سهم کوچکی از صنعت بیمه را تشکیل میدهند. هدف این مقاله، یافتن علل این مسئله با مشخصکردن سازوکارهای مربوط است. برای نیل به این هدف، از پژوهشهای پیشین و مصاحبۀ با خبرگان صنعت استفاده شده و با بهکارگیری رویکرد پویاییشناسی سیستمها، مدل ریاضی مسئله ایجاد و شبیهسازی شده است. نتایج شبیهسازی مدل نشان میدهد که ادامۀ روند روبهرشد فعلی در فروش بیمههای عمر و حقبیمۀ تولیدی آن تا 10 سال آینده امکانپذیر است و مهمترین عواملی که آیندۀ صنعت بیمه را تحت تأثیر قرار میدهند عبارتاند از: میزان گسترش شبکۀ نمایندگان و فروش، بازده فروش نمایندگان، و مدیریت بهینۀ منابع مالی به منظور پاسخگویی به تعهدات ایجادشده. شواهد و تحلیلها حاکی از این است که آیندۀ این صنعت بیش از آنکه در کنترل عوامل برونزا باشد در دست تصمیمگیران و سیاستگذاران آن است.