حسینعلی بختیار نصرآبادی؛ طهمورث حسنقلی پور؛ ابوعلی ودادهیر؛ مسعود بادین؛ سید ابوالقاسم میرا
چکیده
هدف: عدم درک جامع رفتار خرید بیمهگذار بهعنوان جنبهای از تعاملات اجتماعی و انسانی یکی از مهمترین علل توسعهنیافتگی بازار بیمهزندگی در ایران میتواند باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر ارائه یک درک جامع از رفتار خرید بیمهزندگی بهعنوان فرآیندی شناختی، روانشناختی و رفتاری مبتنی بر تجربه زیسته افراد است.روششناسی:در ...
بیشتر
هدف: عدم درک جامع رفتار خرید بیمهگذار بهعنوان جنبهای از تعاملات اجتماعی و انسانی یکی از مهمترین علل توسعهنیافتگی بازار بیمهزندگی در ایران میتواند باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر ارائه یک درک جامع از رفتار خرید بیمهزندگی بهعنوان فرآیندی شناختی، روانشناختی و رفتاری مبتنی بر تجربه زیسته افراد است.روششناسی:در این تحقیق ازرویکرد کیفی و نظریه دادهبنیاد کوربین و اشتراوس (2015) بهعنوان روش تحقیق استفاده نموده گرفت. دادهها با انجام مصاحبههای عمیق جمعآوری شده است. نمونه آماری شامل 27 نفر از بیمهگذاران بالقوه و بالفعل، نمایندگان فروش و کارشناسان بیمهزندگی بود که براساس نمونهگیری نظری انتخاب شدند و تا حصول اشباع نظری ادامه یافت. فرآیند سیستماتیک پژوهش شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود که با استفاده از راهبردهای تحلیل، پرسش، مقایسه و ابزار یادآورها، طرحوارهها و پارادایم صورت گرفته است.یافتهها :رفتار خرید بیمهزندگی در زمینهای از شرایط خرد و کلان محیطی و شرایط درونی یا فردی، دیالکتیکی بین تردید و اعتماد و مبتنی بر فرآیند اعتمادسازی است؛ به صورتی که برتری تردید یا اعتماد در هر مرحله از فرآیند، منجر به رفتارهای متفاوتی میشود.نتیجهگیری: برونداد این پژوهش، توسعه مدل رفتار خرید بیمهزندگی در کشور ایران است.
عبدالرضا اسعدی؛ مجتبی هدایتی بیلند
چکیده
اهداف: بررسی اثر کیفیت خدمات بیمهای بر قصد خرید بیمههای عمر و سرمایه گذاری و نیز بررسی اثر میانجی تجریبات خرید در رابطه بین کیفیت خدمات بیمهای و قصد خرید بیمههای عمر و سرمایه گذاری.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهشی کاربردی است و از نظر روش اجرا و گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی قلمداد میشود. دادههای ...
بیشتر
اهداف: بررسی اثر کیفیت خدمات بیمهای بر قصد خرید بیمههای عمر و سرمایه گذاری و نیز بررسی اثر میانجی تجریبات خرید در رابطه بین کیفیت خدمات بیمهای و قصد خرید بیمههای عمر و سرمایه گذاری.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهشی کاربردی است و از نظر روش اجرا و گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی قلمداد میشود. دادههای مورد مطالعه از 217 نفر از مشتریان یک شرکت بیمهای در استان خراسان رضوی با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با ابزار پرسشنامه برگرفته از مطالعۀ کاستر و همکاران (2016) که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته، جمعآوری شده است. جهت بررسی اهداف پژوهش پنج فرضیه تدوین شده که ارتباط میان متغیرها را آزمون میکنند و با استفاده از نرمافزار پیالاس که از نوع معادلات ساختاری است، این فرضیهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که کیفیت خدمات بیمهای (قبل از خرید و هنگام خرید) و همچنین تجربیات خریدهای پیشین مشتریان بر قصد خرید خدمات بیمهای تاثیر معناداری دارند. همچنین تجربیات خریدهای پیشین مشتریان نقش واسط معناداری در رابطه میان کیفیت خدمات بیمهای و قصد خرید مشتریان ایفا میکند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد کیفیت خدمات ارائهشده بیمهای میتواند موجب ایجاد تجربۀ مثبت در ذهن مشتریان شده و این تجربیات در ایجاد قصد خرید مشتریان تأثیر میگذارد. بنابراین بر اساس یافتههای بدست آمده مدیران و تصیمگیرندگان صنعت بیمه باید به ارائه خدمات بیمهای مناسبتر و بیمهنامههایی با ویژگیهای متنوعتر رو آورده که انگیزه خرید مشتریان را افزایش دهند.