آیندهپژوهی در صنعت بیمه
آرش نجف پور؛ محمود یحیی زاده فر؛ میثم شیرخدایی؛ جواد سلطان زاده
چکیده
پیشینه و اهداف: امروزه پیچیدگی و تغییرات در اکوسیستم کسبوکارها بهخصوص صنعت بیمه بهقدری سریع شده که لازمة بقا در چنین محیطی تطابق با تغییرات و پایداری است. این مهم هرگونه تصمیم خرد و کلان مدیران کسبوکارها را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین در این شرایط آنچه بسیار اهمیت دارد دانستن میزان پایداری شرکتها در محیط متغیر امروزی ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: امروزه پیچیدگی و تغییرات در اکوسیستم کسبوکارها بهخصوص صنعت بیمه بهقدری سریع شده که لازمة بقا در چنین محیطی تطابق با تغییرات و پایداری است. این مهم هرگونه تصمیم خرد و کلان مدیران کسبوکارها را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین در این شرایط آنچه بسیار اهمیت دارد دانستن میزان پایداری شرکتها در محیط متغیر امروزی است. بر این اساس این پژوهش بر آن است به شناسایی مؤلفههای ارزیابی پایداری شرکتهای بیمهای در ایران بپردازد و شرکتهای بیمهای در ایران را براساس پایداری طبقهبندی کند.روششناسی: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث شیوة گردآوری و تحلیل جزء پژوهشهای توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش تمامی شرکتهای بیمهای ایران است. برای تعیین شاخصهای ارزیابی ابتدا شاخصهای ارزیابی مدل GRI که از مطالعة عمیق در ادبیات، سایت گزارش جهانی ابتکار عمل استخراج شدند و اهمیت هریک از معیارها مشخص شد، براساس آن پرسشنامهای ساختاریافته طراحی شد که بین 12 خبره توزیع و با روش دلفیفازی اعتبار مؤلفه در دو راند سنجیده شد سپس بعد از تأیید مؤلفهها بعد از دو راند، پرسشنامهای ساختاریافته تدوین شد و در اختیار 28 خبره قرار گرفت، پس از گردآوری دادهها با استفاده از نرمافزار Spss شرکتهای بیمهای با روش کامیانگین طبقهبندی شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای سنجش پایداری شرکتهای بیمهای در ایران 21 مؤلفة اصلی و 35 مؤلفة فرعی شناسایی شدند. با توجه به پژوهشهای انجامشده شرکتهای بیمهای در ایران بهلحاظ پایداری در سه خوشه دستهبندی شدند، خوشة اول شرکتهای در مرحلة تشکیل، خوشة دوم رشد و خوشة سوم توسعه بهلحاظ پایداریاند که 17 شرکت در خوشة اول، 6 شرکت در خوشة دوم و 5 شرکت در خوشة سوم است..نتیجهگیری: شرکتها با ارائة گزارش پایداری در تلاشاند در زمینة توسعة پایدار گام بردارند، صنعت بیمه هم از این امر مستثنا نیست، صنعت بیمه یک عامل تسهیلگر در پیشبرد فعالیتهای اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی است و سازوکارها و مشوقهای لازم برای تسهیل فعالیت پایدار تجارت در سطح کلان را در اختیار دارد، اما بخشهای مختلف صنعت بیمه در برابر ریسکهای نوظهور ناشی از عوامل اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی آسیبپذیرند. در سطوح مختلف پایداری اقتضائات هر کسبوکار متفاوت است و هر شرکت بیمهای متناسب با سطحی از پایداری که در آن قرار دارد و میزان انعطافپذیری شرکتهای بیمهای نسبت به تغییر و تحولات محیط پیرامونی متفاوت است. بدینمنظور شرکتهای بیمهای هر خوشه باید آمادگی لازم را برای این تغییرات داشته باشند.
فناوریهای نوین بیمهای
مرسده پهلوانیان؛ میثم شیرخدایی؛ سپهر قاضی نوری
چکیده
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه یکی از شاخصهای توسعه در کشور است. اما، ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است و نیازمند تغییر نحوه ارائه خدمات و افزایش جذابیت است تا مورد استقبال مردم واقع شود. اینشورتکها شرکتهای فینتکی هستند که خدمات بیمهای مبتنی بر نوآوری فناورانه ارائه میدهند. لذا نقش مهمی در بهبود زیستبوم بیمه دارند و به بهبود ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: صنعت بیمه یکی از شاخصهای توسعه در کشور است. اما، ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است و نیازمند تغییر نحوه ارائه خدمات و افزایش جذابیت است تا مورد استقبال مردم واقع شود. اینشورتکها شرکتهای فینتکی هستند که خدمات بیمهای مبتنی بر نوآوری فناورانه ارائه میدهند. لذا نقش مهمی در بهبود زیستبوم بیمه دارند و به بهبود کارایی بیمه کمک میکنند. اینشورتکها با ارائه خدمات سفارشی و مقرونبهصرفه نقش موثری در افزایش ضریب نفوذ بیمه دارند. با وجود درک این مهم از سوی تصمیمگیران حوزه، خدمات اینشورتکها در ایران به فروش محصولات بیمهای محدود شده و نتوانستهاند بهطور کامل زنجیره ارزش بیمه را پوشش دهند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل نحوه گذار اجتماعی-فنی به اینشورتک در ایران انجام شده است.روششناسی: این مطالعه با استفاده از مرور نظاممند درصدد توضیح فرایند گذار و شناسایی مسیر گذار به اینشورتکها است. پارادایم پژوهش تفسیری است و از چارچوب تحلیلی نظام نوآوری فناورانه و دیدگاه چند سطحی استفاده شده است. چون تحقیق درباره پدیدههای پیچیده مانند گذار را نمیتوان به الگوهای با روشهای دقیق روششناختی فروکاست و به تفسیر خلاق محقق نیاز دارد، از روش تحقیق کیفی روایتپژوهی استفاده شده است. دادهها از طریق مطالعه اسناد و آییننامههای بیمه مرکزی و گزارشها و مصاحبههای منتشره در رسانههای فینتکی از ابتدای 1393 تا پایان 1399 جمعآوری شده است. تعداد 107 گزارش بررسی و از میان آنها 52 گزارش مرتبط با بحث بود که نظرات 50 خبره در حوزههای مختلف بیمه کشور را دربر داشت که تحت بررسی و کدگذاری قرار گرفتند.یافتهها: در گام اول، کارکردهای نظام نوآوری فناورانه در بیمه شناسایی شدند که شامل تأمین زیرساخت فناورانه، شکلگیری ارتباطات، تبادل دانش، سیاستگذاری و قانونگذاری، آگاهیرسانی به شهروندان، تامینمالی، توسعه منابع انسانی، تحقیق و ارائه خدمات نوآورانه بیمهای بود. در گام دوم، بازیگرانی که این کارکردها را اجرا میکنند شناسایی شد و رفتار آنها در برابر خدمات نوآورانه کسبوکارهای نوپا بررسی گردید. سپس با توجه به اینکه بازیگران رژیم تحولات فناورانه و تغییرات نهادی را همزیست درک میکنند یا رقیب، مسیر گذار اینشورتک شناسایی شد.نتیجهگیری: بهدنبال تحولات حاصل از ورود فناوری به بیمه در سطح بینالملل، بازیگران مسلط تغییر جهت جزئی و تغییرات نهادی تدریجی را آغاز کردهاند. مسلطهای صنعت بیمه به اهمیت و ضرورت نوآوری در بیمه آگاه بوده و خدمات کسبوکارهای نوپا را پذیرفتهاند. روابط میان اینشورتکها و مسلطهای رژیم از نوع همزیست بوده که ارتقاء عملکرد صنعت بیمه را بههمراه دارد. اما با توجه به آنکه شرایط برای کسبوکارهای نوپا جهت ارائه خدمات و محصولات متنوع و پوشش مراحل مختلف زنجیره بیمه همچون ارزیابی خسارت و سنجش ریسک و ... فراهم نشده، لذا کنامهای نوآورانه سطح توسعهبافتگی کمی دارند؛ بنابراین مسیر گذار به اینشورتک از مسیر تحول بوده است.