سعید شیرکوند؛ قاسم جوکار؛ علیرضا مزیدی
چکیده
هدف ما در این پژوهش، بخشبندی مشتریان یک شرکت بیمه است. برای این منظور، ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با مشتریان و خبرگان صنعت بیمه، تعداد 30 متغیر به عنوان ارزشهای موردانتظار مشتریان شناسایی شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، تحلیل خوشهای K میانگین و آزمون کایدو پیرسون استفاده شد. بعد از مشخص شدن متغیرها، ...
بیشتر
هدف ما در این پژوهش، بخشبندی مشتریان یک شرکت بیمه است. برای این منظور، ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با مشتریان و خبرگان صنعت بیمه، تعداد 30 متغیر به عنوان ارزشهای موردانتظار مشتریان شناسایی شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، تحلیل خوشهای K میانگین و آزمون کایدو پیرسون استفاده شد. بعد از مشخص شدن متغیرها، پرسشنامهای با مقیاس پنجگزینهای لیکرت تهیه و پس از مشخصشدن روایی و پایایی توزیع و درنهایت تعداد 371 پرسشنامه گردآوری شد. پس از مهیا شدن دادهها با انجام تحلیل عاملی این متغیرها در قالب 5 عامل (کیفیت، مالی، انسانی، ملموسها و سهولت) خلاصه شدند که این عوامل در مجموع بیش از 62% از واریانس کل را تبیین میکردند. سپس بر اساس نتایج بهدستآمده و انجام تحلیل خوشهای، 4 خوشه از مشتریان (قیمتگرا، خدمتگرا، سهولتگرا و رابطهگرا) شناسایی شد. درنهایت نتایج حاصل از آزمون کای دو پیرسون نشان داد که خوشههای مشتریان از نظر متغیرهای سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و میزان درآمد تفاوت معناداری با هم دارند.