اباذر حلم زاده؛ کریم حمدی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی
چکیده
هدف: در سالهای اخیر، در صنعت بیمه تلاش زیادی صورت گرفته تا سهم پورتفوی بیمههای عمر کشور افزایش یابد. در حال حاضر این سهم در مقایسه با آمارهای جهانی ناچیز است و از همین میزان نیز هرساله درصدی بازخرید میشوند. باتوجه به اینکه تحقیقات صورت گرفته در زمینه بیمه عمر همگی نگاهی پسنگر داشتهاند و هیچ یک به دنبال پیشبینی این رفتار ...
بیشتر
هدف: در سالهای اخیر، در صنعت بیمه تلاش زیادی صورت گرفته تا سهم پورتفوی بیمههای عمر کشور افزایش یابد. در حال حاضر این سهم در مقایسه با آمارهای جهانی ناچیز است و از همین میزان نیز هرساله درصدی بازخرید میشوند. باتوجه به اینکه تحقیقات صورت گرفته در زمینه بیمه عمر همگی نگاهی پسنگر داشتهاند و هیچ یک به دنبال پیشبینی این رفتار در مشتریان نبودهاند، هدف این تحقیق این است که گرایش افراد به بازخرید بیمههای عمر را، به وسیله متغیرهای مستقل تقدیرگرایی، سرمایه اجتماعی، آگاهی از مزایای بیمه عمر، ارزشمندی مزایای بیمه عمر برای فرد، احساس امنیت سیاسی، احساس امنیت اقتصادی، احساس امنیت شغلی و متغیرهای زمینهای بسنجد و در نتیجه رفتار بازخرید در بیمهگذاران عمر را بیازماید.روش شناسی :روش مورد استفاده در این تحقیق، آزمونهای همبستگی و رگرسیون است.یافتهها : طبق یافتههای این تحقیق که روی نمونهی 400 نفری از بیمهگذاران عمر شرکت بیمه کارآفرین در سالهای 1390 تا 1395 انجام شده، فقط میان سرمایه اجتماعی با گرایش به بازخرید رابطه مستقیم وجود دارد و سایر روابط معکوس است. همچنین، فرضیه وجود رابطه معکوس میان گرایش به بازخرید با امنیت اقتصادی رد شد. از بین متغیرهای زمینهای، میزان تحصیلات قویترین رابطه را با گرایش به بازخرید دارد که این رابطه نیز معکوس است. به علاوه، طبق نتایج آزمون رگرسیون، از بین متغیرهای مورد بررسی، متغیر تقدیرگرایی در گرایش به بازخرید بیمههای عمر از بیشترین قدرت برخوردار است و پس از آن، به ترتیب ارزشمندی مزایای بیمه عمر و احساس امنیت سیاسی در رتبههای بعدی قرار دارند. متغیرهای امید به آینده و احساس امنیت اقتصادی، از کمترین اثر کل برخوردارند و قدرت تبیینکنندگی کمتری نسبت به دیگر متغیرها دارند.نتیجهگیری: بنابراین، با توجه به اهمیت شاخص ارزشمندی مزایای بیمه عمر، بیمهگران و فروشندگان بیمههای عمر بایدحداکثر تلاش خود را برای فهماندن مزایای واقعی پوشش بیمه عمر، به مشتری یا بیمهگذار بیمه عمر انجام دهند.
اباذر حلم زاده؛ کریم حمدی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی
چکیده
هدف: بازخرید بیمههای عمر از آسیبهای صنعت بیمه است که موجب نارضایتی مشتریان، تبلیغات سوء آنها، برهمزدن برنامههای شرکتها برای سرمایهگذاری، کاهش درآمد ناخالص داخلی کشور و... میشود. ازآنجاییکه بیشتر تحقیقات صورتگرفته در زمینه بازخرید بیمههای عمر بر عوامل اقتصادی متمرکز بودهاند، هدف اصلی این تحقیق آن است که به ...
بیشتر
هدف: بازخرید بیمههای عمر از آسیبهای صنعت بیمه است که موجب نارضایتی مشتریان، تبلیغات سوء آنها، برهمزدن برنامههای شرکتها برای سرمایهگذاری، کاهش درآمد ناخالص داخلی کشور و... میشود. ازآنجاییکه بیشتر تحقیقات صورتگرفته در زمینه بازخرید بیمههای عمر بر عوامل اقتصادی متمرکز بودهاند، هدف اصلی این تحقیق آن است که به تبیین همهجانبه عللی بپردازد که موجب بازخرید بیمهنامههای عمر در ایران میشوند.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش کیفی و با استفاده از نظریه دادهبنیاد (رویکرد استراوس و کوربین)، شرایط بازخرید بیمه عمر به درخواست بیمهگذاران و تعاملهای مربوط به آن و پیامدهای ناشی از آن را احصا کرده است.یافتهها: دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با کارکنان عالیرتبه و کارشناسان بازخرید بیمههای عمر برخی شرکتهای بیمه فعال در کشور بهدست آمدهاند.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند شرایط علّی شامل ابعاد مربوط به ساختار بیمههای عمر و شرایط مداخلهای شامل ابعاد مرتبط با بیمهگر و بیمهگذار و شرایط زمینهای شامل ابعاد مربوط به ساختار جامعه ایران میشوند که موجب بازخرید بیمههای عمر میشوند و با تعاملهایی مانند مشاوره مجدد و ارائه تسهیلات یا ندادن مشاوره، پیامدهای حاصله به ترتیب شامل انصراف از بازخرید و احساس رضایت و تداوم بیمه عمر یا بازخرید، احساس نارضایتی، سلب اعتماد از بیمهگر و تبلیغات ویروسی علیه بیمهگر هستند. بهعلاوه، شرایط خاصی مانند بیثباتی اقتصادی یا سیاسی در سطح کلان و مواردی چون وضعیت شغلی و درآمد بیمهگذار در سطح خرد، همچنین ویژگیهای ماهوی بیمه عمر ازجمله پیچیدگی، بلندمدتبودن و ناملموسبودن هم در بازخرید بیمه عمر تأثیرگذارند.