محمد محمودی میمند؛ نادر مظلومی؛ فؤاد وجدانی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در شرکتهای بیمه و نهادینه کردن فرهنگ نوآوری در صنعت بیمه کشور است تا شرکتهای بیمه بتوانند نقش و تأثیر خود را در جامعه افزایش داده و با جلب اعتماد عمومی، ضریب نفوذ بیمه در کشور بهبود یابد. لذا بهمنظور کاهش مسائل و چالشهای پیشروی صنعت بیمه کشور و با هدف بهبود نوآوری در صنعت بیمه سعی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در شرکتهای بیمه و نهادینه کردن فرهنگ نوآوری در صنعت بیمه کشور است تا شرکتهای بیمه بتوانند نقش و تأثیر خود را در جامعه افزایش داده و با جلب اعتماد عمومی، ضریب نفوذ بیمه در کشور بهبود یابد. لذا بهمنظور کاهش مسائل و چالشهای پیشروی صنعت بیمه کشور و با هدف بهبود نوآوری در صنعت بیمه سعی شده با توجه به ویژگیهای شرکتهای بیمه ایرانی، ضمن مطالعه و تحلیل الگوها و مدلهای مختلف نوآوری و شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر نوآوری در شرکتهای بیمه، مدل مفهومی اولیه متناسب با نوآوری در صنعت بیمه کشور طراحی شود و این مدل به صاحبنظران، متخصصین و خبرگان بیمه و اساتید دانشگاه ارائه و پس از جمعآوری نظرات آنان، با بررسی و لحاظ کردن این نظرات، پرسشنامه میدانی تنظیم و پس از تجزیهوتحلیل آماری و سنجش میزان دخالت هریک از متغیرها در مدل پیشنهادی و آزمون صحت و قابلیت اجرای آنها در عمل، نهایتاً مدل ساختاری نوآوری در صنعت بیمه کشور استخراج و آزمون شده وراهکارهایی برای نوآوری در صنعت بیمه کشور ارائه شود.
نادر مظلومی؛ سید علیرضا هاشمی
چکیده
در این تحقیق، الگوی رابطه بین قابلیت اجرا و اثربخشی راهبرد در صنعت بیمه بررسی شده است. این تحقیق براساس نتیجه، توسعهای؛ بر اساس هدف، تبیینی- توصیفی؛ بر اساس نوع داده، کمّی- کیفی (ترکیبی) و بر اساس نقش محقق، مستقل از فرایند تحقیق است. راهبرد این تحقیق به لحاظ کمّی، پیمایش و به لحاظ کیفی نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری گروه اول برای ...
بیشتر
در این تحقیق، الگوی رابطه بین قابلیت اجرا و اثربخشی راهبرد در صنعت بیمه بررسی شده است. این تحقیق براساس نتیجه، توسعهای؛ بر اساس هدف، تبیینی- توصیفی؛ بر اساس نوع داده، کمّی- کیفی (ترکیبی) و بر اساس نقش محقق، مستقل از فرایند تحقیق است. راهبرد این تحقیق به لحاظ کمّی، پیمایش و به لحاظ کیفی نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری گروه اول برای اجرای روش کیفی تحقیق، شامل 17 خبره از اعضای هیئت مدیره، مدیران عامل و ارشد شرکتهای بیمه است که برای شناسایی عناصر اجراییکردن راهبرد با آن ها مصاحبه اختصاصی صورت گرفته است. انتخاب این گروه بر اساس شیوه قضاوتی هدفمند است. جامعه آماری گروه دوم برای بخش کمّی تحقیق شامل مدیران عامل، ارشد و معاونتهای صنعت بیمه است که با استفاده از فرمول جامعه نامحدود کوکران 102 نفر است و به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب با تعداد مدیران هر شرکت بیمه انتخاب شدهاند. بهمنظور سنجش میزان پایایی پرسشهای تحقیق از روش آلفای کرونباخ و برای سنجش روایی سازه پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج این آزمونها نشان میدهد که پرسشها از پایایی و روایی لازم برخوردار است. از روش نظریه داده بنیاد برای تحلیل دادههای مصاحبه و از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادههای پرسشنامه استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از وجود رابطه معنیداری بین اجرایی کردن راهبرد و اثربخشی آن در صنعت بیمه است. ضریب همبستگی بین این دو متغیر 73/0 است. نتایج تجزیهوتحلیل دادههای کیفی نشان میدهد که از دیدگاه خبرگان صنعت، ابعاد اجرایی کردن راهبرد در صنعت بیمه شامل عوامل انسانی، سازمانی، راهبردی و محیطی است که توجه به این عوامل، میزان اثربخشی آن یا به عبارتی دیگر میزان تحقق هدفهای راهبردی را افزایش میدهد.
نادر مظلومی؛ محمود زمانی؛ میرعلی سید نقوی؛ عارفه ربانی
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی یادگیری سازمانی، اعتماد میانسازمانی و بهبود مستمر و اثرات آن بر عملکرد شرکتهای نمایندگی خدمات بیمهای انجام شده است. تحقیق حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای استفاده شده که بر اساس مقیاس هفت مرتبهای لیکرت ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی یادگیری سازمانی، اعتماد میانسازمانی و بهبود مستمر و اثرات آن بر عملکرد شرکتهای نمایندگی خدمات بیمهای انجام شده است. تحقیق حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای استفاده شده که بر اساس مقیاس هفت مرتبهای لیکرت تدوین شده است. تعداد نمونه انتخابی برابر با 388 نفر است که از میان مدیران ارشد، میانی و کارشناسان شرکتهای خدمات نمایندگی بیمه به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. دادههای جمعآوریشده، با روش همبستگی و رگرسیون و به کمک نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شده است، نتایج نشان میدهد که رابطه معناداری میان یادگیری سازمانی، اعتماد میانسازمانی، بهبود مستمر و عملکرد سازمانی وجود دارد.