علی دهقانی؛ علیرضا دقیقی اصلی؛ فاطمه پورولی
چکیده
باتوجه به اهمیت روزافزون آموزشهای ضمنخدمت و نقش بسزای این آموزشها در بهبود عملکرد کارکنان سازمان، دورههای آموزشی با هدف افزایش کیفیت مطلوب ارزیابی میشوند. لذا مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای ضمنخدمت حرفهای بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمهای است. در این پژوهش از مدل CIPP برای ...
بیشتر
باتوجه به اهمیت روزافزون آموزشهای ضمنخدمت و نقش بسزای این آموزشها در بهبود عملکرد کارکنان سازمان، دورههای آموزشی با هدف افزایش کیفیت مطلوب ارزیابی میشوند. لذا مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای ضمنخدمت حرفهای بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمهای است. در این پژوهش از مدل CIPP برای ارزیابی کیفیت آموزش ضمنخدمت استفاده شده است. الگوی ارزشیابی CIPP چهار نوع ارزشیابی را ارائه میکند: کیفیت زمینه، کیفیت درونداد، کیفیت فرایند و کیفیت برونداد یا محصول. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ کارکنان یک شرکت بیمهای هستند، روش نمونهگیری در این پژوهش طبقهای و تصادفی سیستماتیک است و حجم نمونه 217 نفراز افراد جامعه است. نتایج پژوهش با استفاده از نرمافزار SMART PLS و SPSS تحلیل شده است. طبق نتایج بهدستآمده آموزشهای ضمنخدمت بر توانمندی کارکنان تأثیر مستقیم و مثبت دارد که هریک از ابعاد کیفیت درونداد، کیفیت فرایند، کیفیت برونداد و کیفیت زمینه بهترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر را بر توانمندی کارکنان دارند. همچنین باتوجه به نتایج حاصل از پژوهش، آموزشهای ضمنخدمت بر عملکرد شغلی کارکنان تأثیر مستقیم و مثبت دارد که هریک از ابعاد کیفیت زمینه، کیفیت فرایند، کیفیت درونداد و کیفیت برونداد بهترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر را بر عملکرد شغلی کارکنان دارند. درنهایت میتوان نتیجه گرفت که توانمندی کارکنان بر عملکرد شغلی کارکنان، تأثیر مستقیم و مثبت دارد.
جهانگیر یدالهی فارسی؛ علیرضا دقیقی اصلی؛ ولیاله نظمی شرامین
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در بیمههای عمر و به روش آمیخته انجام شده است. در مرحله کیفی، مصاحبههایی نیمهساختاریافته با خبرگان دو بخش اجرایی و آکادمیک صنعت بیمه عمر کشور انجام شد. این مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و نهایتاً در مرحله کدگذاری محوری 36 معیار شناسایی گردید. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در بیمههای عمر و به روش آمیخته انجام شده است. در مرحله کیفی، مصاحبههایی نیمهساختاریافته با خبرگان دو بخش اجرایی و آکادمیک صنعت بیمه عمر کشور انجام شد. این مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و نهایتاً در مرحله کدگذاری محوری 36 معیار شناسایی گردید. این معیارها در 8 عامل «منابع انسانی و توانمندیهای اجرایی موجود و موردنیاز»، «محصول»، «بازار هدف و گروههای جمعیتی مورد نظر»، «قوانین و مقررات و زیرساختهای اجرایی»، «قدرت و میزان تهدید رقبا»، «میزان سودآوری فرصتهای شناساییشده»، «موانع ورود به بازار بیمه عمر»، «ابهام و عدم شفافیت در بازار بیمه عمر» جای گرفتند. معیارهای مذکور در قالب پرسشنامه طراحی و بین مدیران بیمههای عمر شعب اصلی شرکتهای بیمه منتخب در شهر تهران پخش و تعداد 87 پرسشنامه قابل بررسی جمعآوری گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که آماره آلفا برابر با 93/0 ارزیابی گردید. در تحلیل دادههای کمّی از روش تحلیل عاملی استفاده شد که برخی از معیارها حذف و عامل «استراتژی کارآفرینانه» به عاملها اضافه گردید و الگویی بر مبنای 9 عامل طراحی شد. بر اساس نتایج پژوهش، میزان سودآوری فرصتهای شناساییشده، محصول و منابع انسانی و توانمندیهای اجرایی موجود و موردنیاز، مهمترین عوامل در ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در بیمههای عمر هستند.
علیرضا دقیقی اصلی؛ عیسی پریزادی؛ شاهین طیار
چکیده
تاکنون در جهان سیستمهای مختلف ارزیابی توانگری شرکتهای بیمه با استفاده از متدولوژیهای مختلف طراحی و پیادهسازی شده است. لذا این سیستمها نقاط قوت و ضعف بهخصوصی دارند. در این مقاله با استفاده از معیارهای شناساییشده از ادبیات موضوع و از طریق متدولوژی فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، سیستم نظارت مالی در صنعت بیمه ایران با سه ...
بیشتر
تاکنون در جهان سیستمهای مختلف ارزیابی توانگری شرکتهای بیمه با استفاده از متدولوژیهای مختلف طراحی و پیادهسازی شده است. لذا این سیستمها نقاط قوت و ضعف بهخصوصی دارند. در این مقاله با استفاده از معیارهای شناساییشده از ادبیات موضوع و از طریق متدولوژی فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، سیستم نظارت مالی در صنعت بیمه ایران با سه سیستم دیگر نظارت بر توانگری ارزیابی و مقایسه شده است. نتایج حاصل از ارزیابی چهار سیستم مذکور بر مبنای 11 معیار انتخابشده نشاندهنده آن است که سیستم نظارت بر توانگری پیشنهادی بیمه مرکزی نسبت به سیستمهای دیگر مزیتی ندارد